Taideyliopisto

Väi­tös: Musiik­ki­kas­va­tuk­sen ken­täl­lä oi­keus tie­don tuot­ta­mi­seen on myös ih­mi­soi­keus­ky­sy­mys

Jaa
Vilma Timonen oli mukana tukemassa Nepalin musiikkikasvatusjärjestelmän kehittämistä

Vastatakseen muuttuvien oppimisympäristöjen tarpeisiin musiikinopettajia kouluttavien organisaatioiden tulisi vahvistaa opettajien mahdollisuuksia yhteiseen oppimiseen, ottaa huomioon moniäänisyys sekä laajentaa käsitystään siitä, ketkä ovat tutkimustiedon tuottajia. Näin esittää Vilma Timonen, jonka väitöskirja tarkastetaan Sibelius-Akatemiassa 19. joulukuuta.

Timosen väitöstutkimus tarkastelee Sibelius-Akatemian ja Nepal Music Centerin välistä musiikkikasvatuksen koulutusyhteistyötä vuosina 2013–2019. Tavoitteena oli tutkia kansainvälisen, yhteiseen oppimiseen perustuvan koulutusyhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita yksittäisten opettajien ammatilliselle kehittymiselle, musiikin opettajien koulutuskäytännöille ja musiikkikasvatuksen tutkimukselle.

Moniäänistä tutkittua tietoa yhdessä opiskelemalla ja kokeilemalla

Timonen tarkasteli, millä tavoin yhteiseen oppimiseen perustuva kansainvälinen koulutusyhteistyö voi tukea opettajien ammatillista kehittymistä ja millaisia haasteita yhteisen oppimisen prosessiin sisältyy. Hän työskenteli usean vuoden ajan neljän paikallisen nepalilaisen muusikon ja musiikin opettajan kanssa. Yhteistyö perustui yhdessä opiskeluun, kokeiluun ja pohdintaan sekä useisiin kansainvälisiin yhteisesityksiin niin tutkijoina kuin muusikoina. Timonen pyrki myös totuttua moniäänisempään tiedon tuottamiseen.

”Musiikkikasvatuksen tutkimuksessa tulisi vahvistaa luottamusta myös ei-akateemisiin ja ei-länsimaisiin toimijoihin ja ajatella oikeutta tiedon tuottamiseen ihmisoikeuskysymyksenä. Näin olisi mahdollista tuottaa moniäänistä tutkimustietoa, jolla voisi olla merkitystä 2000-luvun nopeasti muuttuvan globaalin ja monimuotoisen musiikin koulutuksen rakentumiseen paikallisella ja kansainvälisellä tasolla”, toteaa Timonen.

Timonen esittää, että vastatakseen muuttuvien oppimisympäristöjen tarpeisiin  musiikinopettajien koulutuksessa tulisi vahvistaa mahdollisuuksia tutkimukseen perustuvaan yhteiseen oppimiseen. Organisaatioiden tulisi tukea opettajien mahdollisuuksia haastaa omia näkemyksiään ja osaamistaan sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti.

Lisätietoja

Vilma Timonen
vilma.timonen@uniarts.fi

Vilma Ti­mo­sen väi­tös­ti­lai­suus

19.12.2020 klo 12

Tilaisuus on englanninkielinen. Koronarajoitteiden vuoksi paikalle ei voida ottaa yleisöä, mutta tapahtumaa voi seurata suorana Sibelius-Akatemian Youtube-kanavalta.

Väitöskirjan otsikko: Co-constructing globalizing music education through an intercultural professional learning community – A critical participatory action research in Nepal

Vastaväittäjä: Professor Alexandra Kertz-Welzel
Väitöskirjan tarkastajat: Alexandra Kertz-Welzel, Ailbhe Kenny
Tilaisuuden valvoja: Professori Heidi Westerlund

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Taideyliopisto
Taideyliopisto
PL 1
00097 Helsinki

Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye