Vakio Grand Prix on uusi entistä pidempi Vakio

Ensimmäisenä yksin 18 oikein veikanneelle 500 000 euron potti.

Uuden vakiokupongin ensimmäisessä sarakkeessa on kohteille tilaa 20:een saakka.

Vakioon tuli tällä viikolla uusi pelimuoto Grand Prix. Siinä on 15-20 kohdetta, ja joka kerta löytyvä ylin voittoluokka. Kullakin kierroksella paras toteutunut tulos on ”täysosuma”. Grand Prix on jatkoa viime elokuussa tehdylle Vakion uudistukselle, jossa palautusprosentin nostaminen 65:een kasvatti voittoja.

- Vakioveikkaus on vähän kuin sen ylivoimaisesti suosituin kohdelaji jalkapallo. Se on niin hyvä, että uudistuksia ei kannata tehdä yltiöpäisesti. Vakio Grand Prix on toisaalta pitkän suunnittelun, toisaalta asiakastoiveiden tulos, kertoo tuotepäällikkö Miikka Nurmi.

Vakio GP:ssä voi olla 15-20 kohdetta. Uusi pelimuoto alkaa 18 kohteen jalkapallovakioilla, jotka pelataan sunnuntaisin. Kohteina voi myöhemmin olla muitakin lajeja.

- Sunnuntaisin pelataan niin paljon tasokkaita matseja, että saamme varmasti priimat kohteet lapulle. Mukana on otteluita kiinnostavimmista eurooppalaisista sarjoista.

Voitonjako muovautuu kierroksen vaikeuden mukaan

Grand Prix poikkeaa muista Vakioista siinä, että ylin voittoluokka määräytyy parhaan tuloksen perusteella. Joskus paras tulos voi olla 18 oikein, oikein vaikealla kierroksella taas vaikkapa 14 oikein. Seuraavat kolme voittoluokkaa lasketaan parhaasta tuloksesta alaspäin.

- Jos koko ajan haettaisiin vain 18 oikein -täysosumia, peli olisi liian vaikea. Nyt voitonjako muovautuu kierroksen vaikeuden mukaan. Ylin voittoluokka toteutuu siis joka kierroksella ja alavoittoihin pääsee usein käsiksi, vaikka useampikin peli menisi väärin. Joku pääsee tekemään historiaa, sillä ensimmäisenä yksin 18 oikein veikannut saa tasan 500 000 euroa, tähdentää Nurmi.

Tasan 500 000 euron voittoa ei ole Vakiossa ennen nähty, ja sitä suurempiakin vain kaksi.

Vakion suurimmat voitot, top 5

voittosumma paikkaunta kierros
1. 783 143,20 € Järvenpää 38/2013
2. 539 220,30 € Kitee 51/2003
3. 428 695,30 € Helsinki 8/2012
4. 420 306,67 € Orimattila 14/1997
5. 401 046,50 € Helsinki 31/2003

Veikkauksen vanhimman pelin Vakion kulmakivi on lauantain Vakio 1, jossa on aina ja ainoana Vakiona 13 kohdetta. Sen rinnalle ovat vuosien mittaan tulleet Vakion oheispelinä pelattava Minivakio (6-9 kohdetta), Kasivakio ja 12 kohteen lajivakiot, kuten Futisvakio ja Kiekkovakio.

- 13 kohteen Vakioveikkauksen rinnalle on hahmoteltua pidempää Vakiota niin Veikkauksessa kuin porukkapöydissäkin vuosikymmeniä. Nyt aika oli kypsä uudistukselle.

Vakion Grand Prix pähkinänkuoressa
• 15-20 kohdetta
• rivimaksu 0,10 euroa
• aluksi jalkapalloa, myöhemmin muitakin kohdelajeja
• ensimmäinen voittoluokka on paras löytyvä tulos. Siitä alaspäin on kolme seuraavaa voittoluokkaa
• uusi pelikuponki, jossa ensimmäisessä sarakkeessa kohteita 20:een saakka

Uuden vakiokupongin ensimmäisessä sarakkeessa on kohteille tilaa 20:een saakka.

Veikkauksen tarina alkoi Vakioveikkauksesta. Veikkaus tekee suomalaisista voittajia. Joka viikko Veikkauksen tuotosta jaetaan yli 10 miljoonaa euroa taiteen, liikunnan, tieteen ja nuorisotyön tekemiseen – meille kaikille. www.veikkaus.fi/oletvoittaja