Vakion Suomen mestari: Tuurin osuus on ehkä 80 prosenttia

Karstulalainen Heikki Lapiolahti voitti Vakio SM 2016:n äärimmäisen tiukassa kisassa, jossa kolmen kärjessä kaikki saivat 53 pistettä. Lapiolahden paremmuus ratkesi vasta, kun tarkasteltiin pisteitä kolmella parhaalla kierroksella. Lapiolahden saalis oli 34, kun kakkoseksi tulleen vantaalaisen Matti Uinon tulos oli 33.

Suomen mestari Heikki Lapiolahden vihje Vakion kierrokselle 50.

Millä taktiikalla voitto tuli?

- Perusrivin tein aina ihan sen mukaan, miltä tuntui. Sitten katsoin kuntopuntaria ja joukkueiden aiempia kohtaamisia ja laitoin vaihtomerkkejä. Harvoinhan tuollaisella järjestelmällä tulee itse pelattua yksin tai kaverienkaan kanssa. Tavallisesti meillä on neljän kaverin kimppa, jolloin hinta per nenä jää pienemmäksi. Usein on käytössä paras tulos miinus kaksi -takuun harava – pelasipa yksin tai porukassa.

Miten kisa on sujunut aikaisemmilla kerroilla?

- Yhden tai kaksi kertaa olen yrittänyt, eikä oikein hyvin mennyt. Olin tuloksissa siellä keskivaiheilla, ja yhdeksän oikein oli tuolloin tyypillinen tulos. Nyt tuli yksi 12 oikein ja pari 11 oikein -tulosta, ja ne kantoivat loppuun asti.

Mikä on tuurin ja taidon suhde Vakiossa?

- Jokainenhan sen kupongin osaa täyttää. Joskus voi kaivella enemmänkin, katsoa vaikka vielä aloituskokoonpanot. Ei se siis ihan Lottoa ole, mutta tuurin osuus on ehkä 80 prosenttia.

Mitkä ovat suosikkijoukkueesi - ja ne, joita eniten seuraat?

- Maksu-tv-juttuja en ole ottanut. EM- ja MM-kisat tulee seurattua tarkkaan ja Huuhkajathan se suosikki olisi, mutta kun se ei ole ollut mukana. Mestarien liigaa seuraan myös. Siellä on hienointa peliä. Saksasta Bayern München ja Espanjan FC Barcelona ja Real Madrid ovat vuodesta toiseen hyviä, niillä on parhaat pelaajat.

Kukaan ei vielä ole voittanut kisaa kahdesti. Millä mielellä yrität puolustaa mestaruutta ensi vuonna?

- Pitäisikö antaa muillekin mahdollisuus? No, yritän varmaan ainakin parilla ensimmäisellä kierroksella. Katsotaan sitten, onko vielä mahdollisuuksia. Yhtenä vuonna olin huonon alun jälkeen tilanteessa, jossa vain hasardirivillä oli mahdollisuus tavoittaa kärkeä. Toivottavasti ei käy niin. Takamatkalta on paha nousta.

Pelasitko kilpailurivisi ja jos pelasit, paljonko voitit?

- En pelannut kaikkia kilpailurivejä kilpailujärjestelmällä. Yksi 12 oikein jäi pelaamatta. Taisi jäädä plus-miinus nollaan tulos.

Miten kehittäisit Vakiota pelinä?

- Olen sen verran vanhanaikainen, etten muuttaisi mitään. Onhan tässä viime vuosina tullut Kasivakio ja 18 kohteen Vakio sunnuntaiksi (Grand Prix). Varsinkin 12 kohteen Futisvakio on mukava, koska kohteina on eri maiden liigoja ja joukkueita, jotka tunnistaa. Vakio 1:ssä Championshipin joukkueet ovat usein vieraampia.

Pelaamisen pitää olla mukavaa hupia. Millaiset rajat oleta asettanut omalle pelaamisellesi?

- Olen pitänyt panoksen kympin kahden puolen pelaan sitten kimpassa tai yksin. On hyvä olla pelikassa viikoksi tai kuukaudeksi kerrallaan, ja sitä ei ylitetä. Vakiossahan ei väkisin ja rahalla voi voittaa.

Mitä odotat palkintomatkalta?

- Elämysmatkaa. Hyvin tunnelmin lähden mukaan, porukka on varmaan mukava ja kiinnostunut samoista asioista. On upeaa, että mukana on suomalainen Mr. Jalkapallo Jari Litmanen. Omassa CV:ssäni lukee kunta, valtio ja Honkarakenne Oyj. Litmasella lukee Ajax, Liverpool ja Barcelona. Se kertoo olennaisen.

Heikki Lapiolahden vihjerivi lauantaiksi

Mestari epäröi hetken, mutta laatii sitten vihjerivin maanantain tilanteen valossa. Manchester Unitedin valinta varmaksi perustuu osin siihen, että joukkue oli alkuviikosta alipelattu.

- ManU:lla on kuitenkin selvästi parempi miehistö kuin West Bromwichilla. Stokea on pelattu enemmän, mutta Leicester voitti Cityn ja Vardy teki kolme maalia. Siksi hyvän vireen vuoksi myös kakkonen.

Tasapelimerkkiä Lapiolahti tarjoaa ainoastaan varmistukseksi Sunderlandin ja Watfordin kohtaamiseen. Täysin ympäripyöreäksi hän arvioi kohteita 6 ja 8. Championshipiä johtavan Newcastlen isännälle Burton Albionille Lapiolahti merkkaa myös ykkösen joukkueiden sarjasijoituksista piittaamatta.

- Newcastle on kova kotona, mutta vieraissa tulee notkahduksia. Myös peliprosentit puoltavat yrittämään tähän ykköstä.

Vakio 1, kierros 50/2016 64 sarakkeen järjestelmä, pelaaminen päättyy lauantaina 17.12. klo 16.58.

1. West Bromwich - Manchester United     2
2. Stoke - Leicester 1   2
3. Sunderland – Watford 1 X
4. Middlesbrough - Swansea 1
5. West Ham – Hull 1
6. Fulham – Derby 1   2
7. Leeds – Brentford 1
8. Wigan – Ipswich 1   2
9. Bristol C – Preston 1
10. Cardiff C – Barnsley 1   2
11. Blackburn – Reading     2
12. Burton Albion - Newcastle U 1   2
13. Nottingham – Wolverhampton 1

Suomen mestari Heikki Lapiolahden vihje Vakion kierrokselle 50.

Veikkauksen tarina alkoi Vakioveikkauksesta. Veikkaus tekee suomalaisista voittajia. Joka viikko Veikkauksen tuotosta jaetaan yli 10 miljoonaa euroa taiteen, liikunnan, tieteen ja nuorisotyön tekemiseen – meille kaikille. www.veikkaus.fi/oletvoittaja