Väkivaltaan sai apua Oulussa useampi kuin koskaan aikaisemmin

Oulun ensi- ja turvakoti ry auttoi vuonna 2018 yhteensä yli 1000 perhettä. Perheet saavat yhdistykseltä tietoa ja neuvoja silloin kun vauvaperheen arki ei suju tai kun lapsiperheen vanhemmat eroavat. Apua saa myös, kun perheessä on väkivaltaa. Pelkästään Oulun turvakodilla autettiin 177 aikuista ja 169 lasta. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä, kun henkilö kokee perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa. Turvakodin kriisijakson jälkeen yhdistykseltä saa apua myös väkivallasta toipumiseen. Apua ja neuvoa hakevien määrä on ollut kasvussa myös vuonna 2019.

– Ensimmäinen turvakoti perustettiin Ouluun vuonna 1979. Yhdistys oli perustettu kuitenkin jo vuonna 1945. Se keskittyi aluksi ensikotityöhön vauvojen ja äitien tukemiseksi, kertoo toiminnanjohtaja Timo Peltovuori, Oulun ensi- ja turvakoti ry:stä.

– Sittemmin yhdistyksemme on vauvatyön lisäksi kehittynyt monipuoliseksi koko perheen lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntijaksi.

Turvakotiin voi tulla lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa pakoon. Oulun turvakodissa on kahdeksan perhepaikkaa ja sinne voi tulla aikuinen yksin tai vanhempi lastensa kanssa. Jakson aikana väkivaltaa kokenut pääsee keskustelemaan väkivaltaan erikoistuneen ammattilaisen kanssa tilanteestaan ja tekemään yhdessä suunnitelmaa tulevaisuudestaan. Turvakotiin hakeutuvan kanssa pohditaan yhdessä väkivallan uusiutumisen riskejä ja turvallisuutta kotona. Turvakodissa asutaan muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen. Keskimäärin vuonna 2018 Oulun turvakodissa oltiin 14 päivää.

Turvakotien toiminnan rahoittaa THL:n kautta valtio. Se on kunnalle ja asiakkaalle maksutonta.

Pelkkä kriisiapu ei riitä

– Väkivalta on saattanut jatkua vuosikausia. Muutaman viikon kriisijakso turvakodissa on vasta ensimmäinen askel toipumiseen, Peltovuori muistuttaa.

Turvakotien kriisiavun lisäksi yhdistykseltä saa myös apua pitkäkestoisemmasta väkivallasta toipumiseen. Lähinnä Veikkausvaroin toteutettavat matalan kynnyksen avopalvelut auttavat niitä, jotka eivät tarvitse turvakodin välitöntä suojaa. Palvelussa autetaan myös väkivaltaa käyttäneitä sekä väkivaltaa kokeneita aikuisia ja väkivallalle altistuneita lapsia.

– Tarvitaan riittävän pitkää ja vankkaa tukea elämän järjestämiseksi. Lasten kohdalla aikaa tarvitaan vielä enemmän. Lapset ymmärtävät kodin painostavan ilmapiirin, vaikkeivat he näkisi konkreettista väkivaltatilannetta. Väkivaltainen ilmapiiri vaikuttaa aina lapseen, vaikka lyönnit tai väkivallan uhka eivät kohdistuisi suoraan häneen.

Yhdistyksen avopalveluissa autettiin vuonna 2018 yli 300 aikuista ja 24 lasta. Lisäksi uusissa kehittämishankkeissa autetaan liki sataa henkilöä seksuaalineuvonnassa ja seksuaaliväkivaltatilanteissa.

Ympäri vuorokauden saa apua turvakodin kriisipuhelimesta p. 0400 581 606.
Väkivallan avopalveluista saa tietoa p. 040-7411 284 tai turvakodin numeron kautta.
Tietoa väkivallasta: www.nettiturvakoti.fi (chat) sekä www.oetk.fi

Oulun ensi- ja turvakoti ryon kansalaisjärjestö, jonka jäseneksi voi liittyä ja osallistua sen vapaaehtoistoimintaan. Yhdistys järjestää Turvakotitoiminnan 40 vuotisen taipaleen juhlistamiseksi seminaarin to 3.10. Ilmoittautumiset 27.9. mennessä toimisto@oetk.fi

Timo Peltovuori
toiminnanjohtaja, Oulun ensi- ja turvakoti ry

Vanhempien vaikeat lapsuudenkokemukset periytyvät vauvalle4.11.2019 14:26:30 EETTiedote

Vaikeat lapsuudenkokemukset voi tahtomattaan siirtää omalle vauvalle. Jo odotusaikana pitäisi tunnistaa sellaiset vauvaa odottavat äidit ja isät, joilla on omassa lapsuudenkodissa ollut esimerkiksi mielenterveysongelmia, väkivaltaa tai päihteitä. Oulussa toimivassa ensikodissa on havaittu, että vanhemmat, joilla on vaille jäämisen kokemuksia omassa lapsuudessaan hyötyvät tiiviistä ja pitkäkestoisesta tuesta vanhemmuuden alkumetreillä.

”Kotona opetettiin, että elämä on kovaa” - Sinä voit muuttaa tarinaa23.9.2019 13:33:49 EESTTiedote

Lapsiperheiden elämäntarinat ovat usein rankkoja. Vauvaperheen arkea varjostaa vauvan univaikeudet tai vanhemman yksinäisyys. Vanhemman jaksaminen ja voimat on venytetty äärimmilleen. Toiselle koti on turvaton ja pelottava. Kaikki erot eivät suju sovussa ja lapset jäävät vanhempien riitojen väliin. Ensi – ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksissä autettiin viime vuonna 12 865 apua hakevaa. Tänään alkava Sinä voit muuttaa tarinaa -jäsenkampanja kutsuu liittymään jäseneksi ja muistuttaa, että jokainen voi kulkea perheiden rinnalla ja madaltaa kynnystä hakea apua.

Kouvolassa avattu uusi päihdeongelmaisten odottavien äitien ja vauvaperheiden auttamiseen erikoistunut palvelu27.8.2019 13:46:10 EESTTiedote

Kesällä toimintansa käynnistänyt palvelu on erikoistunut päihdeongelmaisten odottavien äitien ja vauvaperheiden kuntoutukseen. Vauvat ja vanhemmat käyvät päivisin kodinomaisessa yhteisössä, jossa harjoitellaan turvallista arkea vauvan kanssa. Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistys ry:n avaama Pidä kiinni® -avopalveluyksikkö on toivottu tukimuoto Kymenlaaksoon.

Pirkanmaalla lähisuhdeväkivaltaa kokeneet saavat monipuolisesti apua19.8.2019 09:09:37 EESTTiedote

Tampereen kahdessa turvakodissa ja sen avopalveluissa autettiin viime vuonna 758 väkivaltaa kokenutta. Lapsia apua saaneiden joukossa oli 348. Lähisuhdeväkivaltaan saa monipuolisesti ja matalalla kynnyksellä apua, kun yhteistyörakenteet toimivat ja apua uskalletaan hakea. Väkivalta on silti liian usein läsnä arjessa. Tampereella kokoontuu 21-22.8. lähes 300 väkivaltatyön ammattilaista pohtimaan miten väkivallan osapuolia autetaan entistä tehokkaammin. Ammattilaiset haluavat keskustan halki kulkevalla kulkueella muistuttaa, että väkivaltaan löytyy apua, yksin ei kannata jäädä.