Väkivaltaan sai apua Oulussa useampi kuin koskaan aikaisemmin

Oulun ensi- ja turvakoti ry auttoi vuonna 2018 yhteensä yli 1000 perhettä. Perheet saavat yhdistykseltä tietoa ja neuvoja silloin kun vauvaperheen arki ei suju tai kun lapsiperheen vanhemmat eroavat. Apua saa myös, kun perheessä on väkivaltaa. Pelkästään Oulun turvakodilla autettiin 177 aikuista ja 169 lasta. Turvakotiin voi aina ottaa yhteyttä, kun henkilö kokee perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa. Turvakodin kriisijakson jälkeen yhdistykseltä saa apua myös väkivallasta toipumiseen. Apua ja neuvoa hakevien määrä on ollut kasvussa myös vuonna 2019.

– Ensimmäinen turvakoti perustettiin Ouluun vuonna 1979. Yhdistys oli perustettu kuitenkin jo vuonna 1945. Se keskittyi aluksi ensikotityöhön vauvojen ja äitien tukemiseksi, kertoo toiminnanjohtaja Timo Peltovuori, Oulun ensi- ja turvakoti ry:stä.

– Sittemmin yhdistyksemme on vauvatyön lisäksi kehittynyt monipuoliseksi koko perheen lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntijaksi.

Turvakotiin voi tulla lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa pakoon. Oulun turvakodissa on kahdeksan perhepaikkaa ja sinne voi tulla aikuinen yksin tai vanhempi lastensa kanssa. Jakson aikana väkivaltaa kokenut pääsee keskustelemaan väkivaltaan erikoistuneen ammattilaisen kanssa tilanteestaan ja tekemään yhdessä suunnitelmaa tulevaisuudestaan. Turvakotiin hakeutuvan kanssa pohditaan yhdessä väkivallan uusiutumisen riskejä ja turvallisuutta kotona. Turvakodissa asutaan muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen. Keskimäärin vuonna 2018 Oulun turvakodissa oltiin 14 päivää.

Turvakotien toiminnan rahoittaa THL:n kautta valtio. Se on kunnalle ja asiakkaalle maksutonta.

Pelkkä kriisiapu ei riitä

– Väkivalta on saattanut jatkua vuosikausia. Muutaman viikon kriisijakso turvakodissa on vasta ensimmäinen askel toipumiseen, Peltovuori muistuttaa.

Turvakotien kriisiavun lisäksi yhdistykseltä saa myös apua pitkäkestoisemmasta väkivallasta toipumiseen. Lähinnä Veikkausvaroin toteutettavat matalan kynnyksen avopalvelut auttavat niitä, jotka eivät tarvitse turvakodin välitöntä suojaa. Palvelussa autetaan myös väkivaltaa käyttäneitä sekä väkivaltaa kokeneita aikuisia ja väkivallalle altistuneita lapsia.

– Tarvitaan riittävän pitkää ja vankkaa tukea elämän järjestämiseksi. Lasten kohdalla aikaa tarvitaan vielä enemmän. Lapset ymmärtävät kodin painostavan ilmapiirin, vaikkeivat he näkisi konkreettista väkivaltatilannetta. Väkivaltainen ilmapiiri vaikuttaa aina lapseen, vaikka lyönnit tai väkivallan uhka eivät kohdistuisi suoraan häneen.

Yhdistyksen avopalveluissa autettiin vuonna 2018 yli 300 aikuista ja 24 lasta. Lisäksi uusissa kehittämishankkeissa autetaan liki sataa henkilöä seksuaalineuvonnassa ja seksuaaliväkivaltatilanteissa.

Ympäri vuorokauden saa apua turvakodin kriisipuhelimesta p. 0400 581 606.
Väkivallan avopalveluista saa tietoa p. 040-7411 284 tai turvakodin numeron kautta.
Tietoa väkivallasta: www.nettiturvakoti.fi (chat) sekä www.oetk.fi

Oulun ensi- ja turvakoti ryon kansalaisjärjestö, jonka jäseneksi voi liittyä ja osallistua sen vapaaehtoistoimintaan. Yhdistys järjestää Turvakotitoiminnan 40 vuotisen taipaleen juhlistamiseksi seminaarin to 3.10. Ilmoittautumiset 27.9. mennessä toimisto@oetk.fi

Timo Peltovuori
toiminnanjohtaja, Oulun ensi- ja turvakoti ry

Hyvä teko lapselle -palkinto Sixten Korkmanille9.1.2020 09:59:58 EETTiedote

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt Hyvä teko lapselle 2019 -palkinnon valtiotieteen tohtori Sixten Korkmanille. Hän on merkittävänä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja keskustelijana tuonut esiin lapsiin ja perheisiin panostamisen investointina eikä kulueränä. Perheiden varhaiseen tukeen kannattaa investoida, sillä se tuottaa enemmän kuin aiheuttaa kustannuksia. (Tiedote julkaisuvapaa 9.1.2020 klo 14.30)

Naisiin kohdistuva väkivalta on vakava ongelma Euroopassa27.11.2019 10:22:53 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä järjestetyssä konferenssissa arvoitiin perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta sekä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen ihmisoikeussopimuksen, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa eri maissa. Esille nousi, että edistystä on tapahtunut, mutta toisaalta osassa jäsenmaita mennään takapakkia naisten oikeuksien toteutumisen ja kunnioittamisen suhteen.

Kutsu medialle: Euroopan väkivaltatilannetta arvioidaan Helsingissä21.11.2019 09:28:44 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä 26.-27.11. järjestettävässä Stop the backlash – Stop domestic violence konferenssissa arvioidaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa jäsenmaissa ja EU:ssa sekä pohditaan keinoja perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi. Tapahtuma on osa Suomen EU puheenjohtajuuskauden ohjelmaa.

Mediainfo lähisuhdeväkivallasta selviytymisestä13.11.2019 11:02:16 EETKutsu

Järjestämme medialle infon perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ja avun saannista 19.11. Helsingissä. Julkaisemme tulokset laajasta selviytymiskyselystä, johon tuli yli 600 vastausta väkivaltaa kokeneilta naisilta. Paikalla on kaksi heistä kertomassa omista kokemuksistaan. Kerromme myös, minkälainen tilanne Suomessa on tällä hetkellä, miten apua haetaan ja saadaan sekä miksi me olemme erityisen huolisamme väkivaltaa kokeneista lapsista. Info on ajankohtainen juuri nyt, sillä marraskuun lopussa puhutaan paljon väkivallasta. 25.11. vietetään YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää ja 26.-27.11. Suomessa järjestetään osana EU-puheenjohtajakauden ohjelmaa kansainvälinen seminaari naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja perheväkivallasta Euroopassa.