Uusien vakuudettomien kulutusluottojen keskikorko nousi syyskuussa 2019

Luottolaitosten myöntämien uusien vakuudettomien kulutusluottojen [1] keskikorko nousi elokuusta ja oli 6,2 % syyskuussa 2019. Vakuudettomien kulutusluottojen koroissa on suuria eroja luottolaitosten välillä. Syyskuussa 2019 luottolaitosten välinen korkoero [2] oli ennätyksellisen leveä (5,3 prosenttiyksikköä). Kasvavan osan uusista vakuudettomista kulutusluotoista myöntävät luottolaitokset, jotka ovat erikoistuneet tarjoamaan korkeampikorkoisia vakuudettomia kulutusluottoja. Näiden toimijoiden myöntämien uusien vakuudettomien kulutusluottojen keskikorko oli yli 11 % syyskuussa 2019.

Syyskuussa 2019 uusia vakuudettomia kulutusluottoja [3] nostettiin 274 milj. euron edestä, mikä on 40 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Tammi-syyskuussa 2019 vakuudettomia kulutusluottoja on nostettu 6 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2018. Nostomäärien suurenemisen myötä vakuudettomien kulutusluottojen kannan (5,8 mrd. euroa) kasvu on kiihtynyt.

Kotitalouksien kulutusluottokanta kokonaisuudessaan oli kesäkuun 2019 lopussa arviolta 22,6 mrd. euroa, mistä luottolaitosten myöntämien kulutusluottojen osuus oli noin 71 %, kun se vielä kaksi vuotta sitten oli 80 %. Muut kuin Suomessa toimivat luottolaitokset myöntävät yhä suuremman osan kulutusluotoista.

Lainat

Kotitaloudet nostivat syyskuussa 2019 uusia asuntolainoja 1,7 mrd. euron edestä, mikä on 200 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Euromääräisten asuntolainojen kanta oli syyskuun 2019 lopussa 99,6 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 2,3 %. Kotitalouslainoista oli syyskuun lopussa kulutusluottoja 16,4 mrd. euroa ja muita lainoja 17,6 mrd. euroa. Uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin syyskuussa 1,6 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko laski elokuusta ja oli 2,36 %. Yrityksille myönnettyjen euromääräisten lainojen kanta oli syyskuun lopussa 89,6 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 34,2 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli syyskuun lopussa 94,2 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,11 %. Talletuskannasta oli yön yli talletuksia 81,3 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 4,8 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat syyskuussa 0,2 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli syyskuussa 0,27 %.

Lisätietoja antavat

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,

Olli Tuomikoski, puh. 09 183 2146, sähköposti: olli.tuomikoski(at)bof.fi

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 2.12.2019 klo 13.

[1] Pl. tili- ja korttiluotot
[2] Kattaa 90 % rahalaitoksista, jotka sijoittuvat 5:nnen ja 95:nnen prosenttipisteen väliin.
[3] Pl. tili- ja korttiluotot.

Uusien vakuudettomien kulutusluottojen keskikorko nousi syyskuussa 2019

Mökkilainoja nostettiin ennätysmäärä kesäkuussa31.7.2020 13:00:00 EESTTiedote

Uusia vapaa-ajanasuntolainoja (mökkilainoja) nostettiin kesäkuussa 2020 enemmän kuin koskaan aikaisemmin, 154 milj. euron edestä, mikä on jopa 64 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Uusien vapaa-ajanasuntolainojen sovittu vuosikorko oli kesäkuussa 0,96 %. Suuren nostomäärän myötä vapaa-ajanasuntolainakanta kasvoi 3,9 mrd. euroon, ja kannan kasvuvauhti (6 %) oli kesäkuussa nopeinta sitten vuoden 2013 elokuun. Vapaa-ajanasuntolainakannan osuus kaikista kotitalouslainoista oli kesäkuussa noin 3 %. Vapaa-ajanasuntolainojen takaisinmaksuajat ovat pidentyneet viime vuosina tavallisten asuntolainojen tapaan. Kesäkuussa 2020 nostettujen uusien vapaa-ajanasuntolainojen keskimääräinen takaisinmaksuaika, 17 vuotta 11 kuukautta, oli kymmenen kuukautta pidempi kuin vuosi sitten kesäkuussa. Myös asuntolainoja nostettiin vilkkaasti kesäkuussa tavanomaista hiljaisemman toukokuun jälkeen. Kesäkuussa uusia asuntolainoja nostettiin 1,8 mrd. euron edestä, mikä on 40 milj. euroa enemmän kuin vuo

Drawdowns of holiday cottage loans record high in June31.7.2020 13:00:00 EESTPress release