Vakuutustutkimus 2022: Asiakkaat tyytyväisiä vakuutusyhtiöiden maksamiin korvauksiin – korona-aika vaikutti vakuuttamiseen yllättävän vähän

Keskimäärin 87 prosenttia vakuutusasiakkaista on tyytyväisiä vakuutusyhtiönsä korvauskäsittelyyn ja saamaansa korvaukseen vahinkotilanteessa. Vain 3 prosenttia vastaajista kertoo, että korona-ajalla on ollut vaikutusta vakuutusturvaan. Valtaosa vastaajista hoitaa vakuutusasiansa tietokoneella tai älypuhelimella. Vakuutusyhtiöt maksoivat vuonna 2021 yhteensä 24 miljardia euroa korvauksia ja eläkkeitä.

Vakuutusasiakkaiden tyytyväisyys korvauskäsittelyyn ja korvauksiin on kasvanut parilla prosenttiyksiköllä edellisestä, vuoden 2020 Vakuutustutkimuksesta. Nyt 87 prosenttia sanoo, että korvaus on ollut vakuutusehtojen mukainen ja yhtä suuri osa kokee saaneensa yhtiöstä hyvää palvelua. 86 prosenttia on sitä mieltä, että saatu korvaus vastasi sattunutta vahinkoa.

”Vahinkojen korvaaminen on vakuutusyhtiöiden tehtävä ja liiketoiminnan ydin. Voi sanoa, että yhtiöt ovat onnistuneet tehtävässään, jos asiakkaat ovat tyytyväisiä sekä korvauksiin että saamaansa palveluun”, toteaa Finanssiala ry:n johtaja Hannu Ijäs.

Vakuutusala digitalisoituu vauhdilla, ja 63 prosenttia vastaajista asioi vakuutusyhtiönsä kanssa tietokoneella tai älypuhelimella. Toiseksi suosituin tapa on puhelinsoitto vakuutusyhtiöön ja kolmanneksi konttorissa asiointi.

Vakuutustutkimuksen aikajänne on sattumalta suunnilleen sama kuin koronapandemian: edellinen kyselytutkimus tehtiin huhtikuussa 2020, jolloin pandemia oli aivan alussa. Keväällä 2022 tehdyssä kyselyssä kahden vuoden korona-ajan vaikutukset tuloksiin olivat yllättävän pienet: Vain 3 prosenttia vastaajista arvioi, että koronalla on ollut vaikutusta vakuutusturvaan.​ Ainoa merkittävä muutos oli matkavakuutuksen muutos. Useat olivat jättäneet matkavakuutuksen pois.

Suhtautuminen vakuutuspetoksiin on vuosien mittaan jonkin verran tiukentunut. Kaksitoista vuotta sitten neljännes suomalaisista kertoi tuntevansa vakuutusyhtiötä huijanneen henkilön. Tänä vuonna luku on 16 prosenttia, mikä on yhden prosenttiyksikön enemmän kuin kaksi vuotta aiemmin. 12 prosenttia vastaajista kertoi, ettei osaa sanoa.

Yhtä suuri osuus, 16 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että on hyväksyttävää liioitella vahingon määrää korvaushakemuksessa. Luku on kasvanut kahden vuoden takaisesta kolmella prosenttiyksiköllä.

Helpompaa omaa varautumista vanhuuteen

Vastaajista 61 prosenttia pitää vapaaehtoisia vakuutuksia välttämättöminä sosiaaliturvan täydentäjinä. Luku on sama kuin kaksi vuotta sitten. 77 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että omaehtoisen varautumisen vanhuuden varalle tulee olla helpompaa ja houkuttelevampaa.

”Kansalaisilla on oltava yhdenvertainen mahdollisuus laadukkaaseen hoivaan. Parhaiten tämä taataan sujuvalla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudella”, Ijäs toteaa.

Tutustu tutkimuksen tuloksiin

Vakuutustutkimus julkistetaan mediatilaisuudessa 3.6. kello 9.

Seuraa tilaisuutta tästä

Suomalaisten asennoitumista vakuutuksiin ja vakuutusyhtiöihin on tutkittu säännöllisesti koko 2000-luvun ajan. Kahden vuoden välein julkaistava FA:n Vakuutustutkimus selvittää suomalaisten mielipiteitä vakuutuksista ja vakuutusyhtiöistä, riskitietoisuutta ja riskienhallintaa, vakuutusten käyttöä ja kokemuksia korvauskäytännöstä sekä näkemystä yksilön ja yhteiskunnan vastuunjaosta.

Asuntoluototukseen ei tarvita uutta rajoitetta28.6.2022 09:42:38 EEST | Tiedote

Suomessa on poliittisella tasolla linjattu, että täällä ei oteta käyttöön tuloihin sidottua velkaantumisrajoitetta. Finanssiala ry (FA) pitää siten erikoisena Finanssivalvonnan (Fiva) tänään 28.6. julkistamaa suositusta asuntolainan hakijoiden lainojen ja pääomavastikkeiden enimmäishoitorasitteesta. Vaikka kyse on muodollisesti suosituksesta, käytännössä se on pankkien kannalta verrattavissa velvoittavaan sääntelyyn. Suomessa ollaan siten ottamassa viranomaisen toimesta käyttöön uusi asuntoluototuksen rajoittamisväline.

FA:n kyselytutkimus: Kuluttajien epävarmuus kasvanut – ”Rahoitusvenettä ei pidä nyt keikuttaa”27.6.2022 15:28:00 EEST | Tiedote

Kuluttajien epävarmuus investointipäätösten teossa on kasvanut kahdessa kuukaudessa inflaation ja korkojen nousun vuoksi. Myös epävakaa maailmanpoliittinen tilanne on vaikuttanut investointisuunnitelmiin, muttei yhtä paljon kuin kuluttajahintojen ja korkojen nousu. Kuluttajahintojen nousuvauhdin kiihtyminen ja korkojen nousu on saanut 18 prosenttia kyselyyn vastanneista luopumaan investointisuunnitelmistaan – esimerkiksi asunnon tai vapaa-ajan asunnon ostamisesta tai remontoinnista. Huhtikuussa suunnitelmista oli luopunut 15 prosenttia vastanneista. Harkinta-aikaa investointisuunnitelmissaan on pidentänyt 33 prosenttia kyselyyn vastanneista, kun huhtikuussa niin kertoi tehneensä 30 prosenttia vastanneista. Kannastaan epävarmojen en osaa sanoa -vastaajien osuus on nyt 10 prosenttia, kun se huhtikuussa oli 8 prosenttia. Näin ollen niiden osuus, joihin korkojen ja kuluttajahintojen nousu ei ollut vaikuttanut lainkaan, on tippunut kahdessa kuukaudessa 48 prosentista 39 prosenttiin vastanne

Ylivelkaantumisen hillintään esitetään sekä toimivia että ongelmallisia työkaluja16.6.2022 15:14:13 EEST | Tiedote

Osa hallituksen esittämistä uusista makrovakauden valvontavälineistä on kannatettavia, osaan sisältyy merkittäviä ongelmia. Kannatettavia ehdotuksia ovat muun muassa pienlainayhtiöiden tuominen Finanssivalvonnan (Fiva) valvonnan piiriin sekä taloyhtiölainojen lainakatto. Erityisen ongelmallinen on Fivalle ehdotettu valtuus antaa luottolaitoksille määräyksiä maksukyvyttömyysriskien hallinnasta luotonannossa. Tämä on päällekkäistä EU-sääntelyn kanssa ja tulee Finanssiala ry:n mielestä poistaa esityksestä. Asuntolainojen enimmäispituuden sääntely ei ole Suomessa tarpeen ja saattaa jopa lisätä kotitalouksien riskejä.

Päätöksenteon läpinäkyvyys paranee avoimuusrekisterin myötä16.6.2022 12:22:46 EEST | Tiedote

Avoimuuden saralla on tänään torstaina 16.6.2022 juhlapäivä, kun Sanna Marinin hallitus ehdottaa Suomeen säädettäväksi avoimuusrekisterilakia. Rekisterin tavoitteena on eduskunnan ja ministeriöiden valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. Finanssiala ry (FA) on kannattanut lobbauksen avoimuusrekisteriä sen ensivaiheista lähtien.

Rahastoraportti: Rahastosijoittajan on hyvä pitää pää kylmänä, vaikka markkinat sahaavat8.6.2022 15:47:01 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin toukokuussa yhteensä 1,3 miljardia euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli toukokuun lopussa 143 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.