Validia Oy on Valviran määräyksen mukaisesti kehittänyt vammaisten asumispalvelujaan, mutta toimenpiteitä tarvitaan edelleen

Validia Oy on tehnyt oikeansuuntaisia kehittämistoimenpiteitä vammaisten asumispalveluissa sen jälkeen, kun Valvira lokakuussa 2020 antoi määräyksen korjata asiakasturvallisuutta vaarantavat puutteet ja epäkohdat. Valvira on nyt päättänyt määräyksen jälkeen jatkuneen valvontansa, mutta korostaa, että Validian täytyy edelleen jatkaa määräyksen mukaista kehittämistyötä. Kehittämis- ja laatutyön täytyy näkyä sekä yksittäisten toimintayksiköiden että asiakkaiden arjessa. Valvira korostaa myös kuntien ja kuntayhtymien valvontavastuuta alueellaan sijaitsevissa yksityisissä sosiaalipalvelujen yksiköissä.

Valvira kehottaa Validia Oy:tä edelleen aktiivisesti kehittämään asumispalvelujaan ja toteuttamaan omavalvontaansa, jotta asiakkaille varmistetaan laadukkaat ja turvalliset palvelut. Validian täytyy osana omavalvontaa muun muassa huolehtia riittävästä henkilöstön määrästä suhteessa asiakkaiden palvelutarpeeseen ja toimintalupaan. Validian on myös ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin, jos lääkehoidossa havaitaan puutteita tai riskejä. Lisäksi Validian täytyy organisoida toimintaansa siten, että kutsupuhelinjärjestelmään vastaaminen ei aiheuta asiakkaille haittaa eikä loukkaa heidän yksityisyytensä suojaa ja tietosuojaa.

Valvira antoi Validia Oy:lle 6.10.2020 määräyksen kattavasti korjata toiminnassa havaitut puutteet ja epäkohdat.  Useissa Validia Oy:n vammaisten toimintayksiköissä oli todettu asiakasturvallisuutta vaarantavia epäkohtia. Epäkohdat liittyivät omavalvonnan puutteelliseen toimeenpanoon, liian vähäiseen henkilöstön määrään, vastuuhenkilön tehtäviin sekä avustavien tehtävien organisointiin ja lääkitysturvallisuuteen.

Sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemusruuhkan purku jatkuu29.2.2024 15:25:43 EET | Tiedote

Sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia uuteen Soteri-rekisteriin tulee edelleen runsaasti ja niiden käsittely kestää pitkään. Hakemuksia on saatu ratkaistua yhteensä yli 600, mutta jonossa olevien määrä on kasvanut entisestään. Tällä hetkellä käsittelyä odottaa noin 2950 hakemusta. Valviran ja aluehallintovirastojen yhteinen palveluntuottajarekisteri Soteri on ollut käytössä nyt kaksi kuukautta.

Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut31.1.2024 08:39:40 EET | Tiedote

Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin. Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.