Validia Oy on Valviran määräyksen mukaisesti kehittänyt vammaisten asumispalvelujaan, mutta toimenpiteitä tarvitaan edelleen

Validia Oy on tehnyt oikeansuuntaisia kehittämistoimenpiteitä vammaisten asumispalveluissa sen jälkeen, kun Valvira lokakuussa 2020 antoi määräyksen korjata asiakasturvallisuutta vaarantavat puutteet ja epäkohdat. Valvira on nyt päättänyt määräyksen jälkeen jatkuneen valvontansa, mutta korostaa, että Validian täytyy edelleen jatkaa määräyksen mukaista kehittämistyötä. Kehittämis- ja laatutyön täytyy näkyä sekä yksittäisten toimintayksiköiden että asiakkaiden arjessa. Valvira korostaa myös kuntien ja kuntayhtymien valvontavastuuta alueellaan sijaitsevissa yksityisissä sosiaalipalvelujen yksiköissä.

Valvira kehottaa Validia Oy:tä edelleen aktiivisesti kehittämään asumispalvelujaan ja toteuttamaan omavalvontaansa, jotta asiakkaille varmistetaan laadukkaat ja turvalliset palvelut. Validian täytyy osana omavalvontaa muun muassa huolehtia riittävästä henkilöstön määrästä suhteessa asiakkaiden palvelutarpeeseen ja toimintalupaan. Validian on myös ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin, jos lääkehoidossa havaitaan puutteita tai riskejä. Lisäksi Validian täytyy organisoida toimintaansa siten, että kutsupuhelinjärjestelmään vastaaminen ei aiheuta asiakkaille haittaa eikä loukkaa heidän yksityisyytensä suojaa ja tietosuojaa.

Valvira antoi Validia Oy:lle 6.10.2020 määräyksen kattavasti korjata toiminnassa havaitut puutteet ja epäkohdat.  Useissa Validia Oy:n vammaisten toimintayksiköissä oli todettu asiakasturvallisuutta vaarantavia epäkohtia. Epäkohdat liittyivät omavalvonnan puutteelliseen toimeenpanoon, liian vähäiseen henkilöstön määrään, vastuuhenkilön tehtäviin sekä avustavien tehtävien organisointiin ja lääkitysturvallisuuteen.

Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeus ensisijaista − rajoittamistoimenpiteitä vain silloin kun on välttämätöntä8.11.2021 10:01:05 EET | Tiedote

Kehitysvammaisten rajoittamistoimenpiteiden täytyy perustua kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Lain mukaan ensisijaista on kehitysvammaisten itsemääräämisoikeuden tukeminen. Ylen MOT-ohjelman 8.11.2021 ikävä Onnikoti Omenapuun tapaus on ohjelman tietojen perusteella lainvastainen, epäinhimillinen ja ihmisarvoa alentava. Valvira ryhtyi toimenpiteisiin ja siirsi asian toimivaltaiselle Etelä-Suomen aluehallintovirastolle välittömästi, kun varmistui, missä yksikössä ohjelmassa kerrotut lainvastaiset teot olivat tapahtuneet.

Valvontaviranomaiset selvittävät, miksi kymmenet hoivakodit jättivät henkilöstömitoitustietonsa ilmoittamatta6.10.2021 14:28:04 EEST | Tiedote

Valvira ja aluehallintovirastot ottavat valvontaan yli neljäkymmentä hoivakotia, jotka eivät vastanneet vanhuspalvelulain mukaisen henkilöstömitoituksen toteutumista selvittävään kyselyyn. Valvonnassa selvitetään kyselyyn vastaamattomien hoivakotien henkilöstömitoitus. Valvira ottaa valvottavakseen 33 hoivakotia, ja aluehallintovirastoille Valvira siirtää 9. Näissä yhdeksässä yksikössä aluehallintovirastoilla on valvontaa meneillään jo entuudestaan.

Lastensuojelulaitoksissa laiminlyödään rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia27.9.2021 09:45:09 EEST | Tiedote

Lastensuojelulaitoksissa jää valvontaviranomaisten havaintojen mukaan rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia tekemättä tai ne ovat puutteellisia. Päätösten puuttuminen ja puutteelliset kirjaukset vaarantavat lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen. Rajoitustoimenpiteet on aina kirjattava. Lainmukaisilla päätöksillä ja kirjaamisella turvataan toimenpiteiden seuranta ja valvonta. Kirjaamisella on tärkeä merkitys myös arvioitaessa lapsen tarvitsemaa apua ja tukea.

Synnytysten turvallisuus maailman huippua, mutta hoitovirheitäkin tapahtuu16.9.2021 11:02:47 EEST | Tiedote

Valvira selvittää vuosittain keskimäärin seitsemän raskauden aikaiseen hoitoon tai synnytykseen liittyvää asiaa, joissa epäillään hoitovirhettä. Määrä on pysynyt samana vuodesta toiseen. Yleensä asia tulee Valvirassa vireille synnyttäjän tekemänä kanteluna ja koskee synnytyksen hoitoa synnytyssairaalassa tai raskaudenaikaista hoitoa ja sikiön kohdunsisäistä kuolemaa. Vuonna 2020 Suomessa syntyi Tilastokeskuksen mukaan 46 463 lasta.