Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”

Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Sote-uudistuksen tavoitteena on väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen sekä palveluista aiheutuvien kustannusten kasvun hillitseminen. Lisäksi valinnanvapaudella tavoitellaan sote-palveluiden saatavuuden ja laadun parantamista sekä halutaan edistää asiakkaiden mahdollisuuksia valita itselleen sopivin palveluntuottaja. Nykyjärjestelmä on epätasa-arvoinen, sillä esimerkiksi hoitoon pääsyn ratkaisee usein raha. ”Ne, joilla on varaa maksaa vakuutuksista ja yksityisestä terveydenhuollosta pääsevät hoitoon jopa samana päivänä, kun taas julkisella puolella jonot saattavat olla viikkojen pituisia”, Sipola sanoo.

Onnistuessaan valinnanvapaus parantaisi kaikkien pääsyä lääkäriin ja antaisi jokaiselle tulotasoon katsomatta vapauden valita itselleen sote-keskuksen sekä asiakassetelin saatuaan mieleisensä palveluntuottajan. Valinnanvapaus ohjaisi julkiset ja yksityiset palveluntuottajat parantamaan laatua ja tehokkuutta, koska asiakkaan mukanaan tuomasta rahasta olisi kilpailtava. Asiakas nousisi järjestelmän keskiöön.

”Valinnanvapaus on se palikka, joka toisi uuteen järjestelmään tervettä kilpailua ja asettaisi asiakkaan tarpeet etusijalle. Hallituksen lakiluonnos on kohtuullisen hyvä, sillä valinnanvapaus ja palveluiden monituottajamalli toteutuisivat riittävän laajasti”, sanoo Sipola.

”Ilman riittävän laajaa valinnanvapautta ja monituottajamallia syntyisi vain massiivinen julkinen monopoli ja uusi hallinnon taso. Sellaista uudistusta ei olisi järkeä toteuttaa”, Sipola jatkaa.

Valinnanvapauden toteutumisen kannalta tärkeitä kohtia lakiluonnoksessa ovat palveluiden järjestäjän ja tuottajan erottaminen sekä läpinäkyvyyteen liittyvät säädökset. Tällaisia ovat vaatimukset avoimelle tiedon saatavuudelle sekä maakunnan liikelaitosten velvoite eriyttää suoran valinnan palveluihin liittyvä kirjanpito.

Keskuskauppakamarin suurin huoli lakiluonnoksessa on maakunnille annetun vallan laajuus sekä kilpailuneutraliteetin toteutuminen.

”Uudistus ei onnistu, jos maakunnat ryhtyvät suojelemaan omaa tuotantoaan. Siksi maakunnille asetetusta velvoitteesta myöntää asiakasseteli on pidettävä tiukasti kiinni. Uudistus ei ole romuttamassa julkista terveydenhuoltoa”, Sipola toteaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön laskelmien mukaan erikoissairaanhoidosta tuotettaisiin uudistuksen jälkeen vuonna 2024 edelleen 93 prosenttia julkisesti. Yksityisen tuotannon osuus nousisi erikoissairaanhoidossa vain neljästä prosentista seitsemään prosenttiin. Kokonaisuudessaan uudistus nostaisi STM:n arvion mukaan julkisesti rahoitettujen sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityisen sektorin tuotannon osuuden nykyisestä 16 prosentista 24 prosenttiin vuoteen 2024 mennessä.

Myös kilpailuneutraliteetin toteutumisessa on Sipolan mukaan ongelmia: ”Yksityisten ja julkisten palveluntuottajien tasavertaiset lähtökohdat toteutuvat lakiluonnoksessa rajallisesti. Maakuntien liikelaitoksille ei voida sallia verotukseen ja konkurssisuojaan liittyviä erivapauksia”.

Sipolan mukaan lakiluonnos on kuitenkin toteuttamiskelpoinen ja uudistuksen kanssa on syytä edetä ripeästi. ”Nykyjärjestelmässä kustannusten kasvu vain kiihtyy samalla kun palveluiden saatavuus eriarvoistuu ja laatu rapautuu. Varaa viivyttelyyn ei ole”, Sipola sanoo.

Kauppakamarien lausunto lakiluonnoksesta valinnanvapaudeksi löytyy Keskuskauppakamarin lausuntoarkistosta: https://kauppakamari.fi/lausunnot/

Johanna Sipola / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen13.4.2018 14:17Tiedote

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.