Lastensuojelun Keskusliitto

Valinnanvapausmalli uhkaa heikentää heikoimmassa asemassa olevien lasten ja perheiden hyvinvointia

Jaa

Varhainen tuki, perheiden auttaminen kokonaisuutena sekä tiivis yhteistyö eri tahojen kesken ovat onnistumisen edellytyksiä lasten ja perheiden sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hallituksen esittämä soten valinnanvapausmalli loisi näiden sijaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon uusia raja-aitoja, vaikeuttaisi yhteistyötä ja lisäisi terveys- ja hyvinvointieroja.

Lakiluonnoksessa todetaan uudistuksella tavoiteltavan kolmen miljardin euron leikkausta sote-palvelujen kokonaiskustannusten nousuun. Lapsi- ja perhepalveluissa säästöjä luotaisiin vähentämällä kalliiden korjaavien palvelujen, kuten huostaanottojen, tarvetta laadukkailla ennaltaehkäisevillä palveluilla. Tavoite on kannatettava, mutta sen onnistumisen edellytyksenä on, että palvelut toimivat kokonaisuutena. Perusteellista vaikutusten arviointia ei ole kuitenkaan tehty.

Esitetty malli pirstoo yhden perheen palvelut usean tahon vastuulle. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimiminen eri organisaatioissa vaikeuttaa tiedonkulkua, vaarantaa neuvonnan ja ohjauksen laatua ja monimutkaistaa palvelupolkuja. Pahimmillaan palvelut muuttuvat tällä tavoin tehottomammiksi ja entistä kalliimmiksi. Ehdotettu valinnanvapausmalli heikentäisi siten toteutuessaan sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiota ja eriyttäisi perus- ja erityistason palveluita toisistaan. Malli todennäköisesti kasvattaisi väestöryhmien välisiä terveys- ja hyvinvointieroja ja vaikeuttaisi palveluiden yhdenvertaista saatavuutta.

Valinnanvapausmallin toimivuuden esteeksi uhkaa muodostua palveluja ja palveluntuottajia koskevan tiedon puutteellisuus ja riittämätön laatu. Käyttöönottovaiheessa ei näillä näkymin ole olemassa riittäviä tietojärjestelmiä palveluiden ja palveluntuottajien arviointiin. Erityisen ongelmallinen malli on lapsille ja perheille, joilla on moninaisia palvelutarpeita, kuten esimerkiksi lastensuojelun tuen tarvetta, vammaisuutta tai päihde- tai mielenterveysongelmia, ja joilla ei välttämättä ole voimavaroja tehdä itse valintoja. Lastensuojelun osalta lakiluonnos on epäselvä. Lähtökohtaisesti lastensuojelu on valinnanvapauden ulkopuolella, mutta rajauksen laajuus on epäselvästi ilmaistu erityisesti suhteessa asiakassetelipalveluihin. Tulisi myös pohtia, onko tilanteita, joissa lastensuojelun asiakkaiden tulisi saada valita, esimerkiksi jälkihuollon palvelut.

Peruspalvelujen tulee olla helposti saavutettavia, lähellä olevia matalan kynnyksen palveluja, ja palveluketjujen toimivia. Jo nyt laaja-alaisessa palvelutarpeessa olevat lapset kokevat, että heidän asiansa on hajautunut liian monen ihmisen vastuulle. Lasten ja nuorten kannalta on valitettavaa, jos sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö vaihtuu useasti. Onnistuneissa paikallisissa esimerkeissä ollaan kyetty vahvistamaan lapsiperheiden palveluita purkamalla raja-aitoja ja tuomalla perus- ja erityistason palveluita yhteen. Lapsiperheiden varhaisen tuen kannalta on erittäin tärkeää, että neuvolatoiminta jätettäisiin kokonaan valinnanvapauden ulkopuolelle.

Jotta riskit eivät toteutuisi, valinnanvapausmalli tulisi toteuttaa vaiheittain vasta sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen, jolloin se voidaan valmistella riittävällä huolellisuudella ja huolehtia siitä, ettei se ole ristiriidassa integraation vahvistamisen kanssa. Uudistuksen lapsivaikutuksia on tärkeää arvioida kattavasti sekä valmistelun että toimeenpanon aikana, ja tarvittaessa on ryhdyttävä korjausliikkeisiin.

Lisätietoa:
Erityisasiantuntija Sauli Hyvärinen, sauli.hyvarinen @ lskl.fi, p. 050 3011 292
Ohjelmajohtaja Olli Alanen, olli.alanen @ lskl.fi, p. 050 502 5007

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Lastensuojelun Keskusliitto
Lastensuojelun Keskusliitto
Armfeltintie 1
00150 HELSINKI

09 329 6011http://www.lskl.fi

Lastensuojelun Keskusliitto on vuonna 1937 perustettu keskusjärjestö, joka toimii aktiivisena vaikuttajana ja voimien yhdistäjänä lapsen oikeuksien asioissa kansallisella ja eurooppalaisella tasolla. Keskusliitto tavoittelee yhteiskunnassa tilannetta, jossa lasten tarpeet on aidosti asetettu etusijalle päätöksenteossa ja että lapselle kuuluvat oikeudet toteutuvat täysimääräisinä.

Keskusliiton tehtävänä on lastensuojelun kehittäminen ja alalla toimivien järjestöjen, kuntien ja valtiovallan yhteistoiminnan edistäminen. Keskusliitolla on 93 jäsenjärjestöä ja 39 kunta- tai kuntayhtymäjäsentä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lastensuojelun Keskusliitto

Lastensuojelun työntekijät kaipaavat lisää aikaa lasten kanssa20.8.2018 10:28Tiedote

Lastensuojelun työntekijät pitävät työssään onnistumisen edellytyksenä työskentelyä kasvokkain lapsen kanssa. Tuoreiden selvitysten perusteella tähän jää liian vähän aikaa. Lastensuojelun työntekijät kokevat kovia työpaineita ja riittämättömyyttä ja suurin osa on miettinyt työpaikan tai alan vaihtoa. Suurimpia syitä tähän ovat liian pienet resurssit, liialliset työpaineet, palkkaus ja esimiestyöhön liittyvät tekijät.

Ei enää vuoden pätkälupia turvapaikanhakijoina tulleille nuorille4.4.2018 09:00Tiedote

Lapsi- ja perhejärjestöt vaativat, että ilman huoltajaa tulleiden jatkolupakäytäntöä muutetaan niin, että se tukee kotoutumista. Lyhyet jatkoluvat tai kielteiset päätökset ovat Maahanmuuttoviraston uusi laintulkinta, joka on tehty ilman lakimuutosta ja voidaan ilman sellaista myös korjata. On kohtuutonta ja myös kotoutumista heikentävää, että lähes tuhat nuorta joutuu jatkuvasti pelkäämään oleskeluoikeutensa päättymistä Maahanmuuttoviraston uuden käytännön takia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme