Valiokuntien lausunnot osoittavat sote-lakiesityksen keskeiset korjaustarpeet - Kuntaliitolta kymmenen kohdan korjauslista

Sote-uudistusta koskevan lakiesityksen käsittely eduskunnassa on etenemässä perustuslakivaliokunnan valmistuneen lausunnon myötä. Seuraavaksi valiokuntien lausuntojen pohjalta esityksen viimeistelyvastuu siirtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.

"Huolimatta siitä, että perustuslakivaliokunta ei ole löytänyt esityksestä perustuslaillisia ongelmia, on tärkeää havaita ja pitää mielessä, että uudistuksen tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi muutoksia tarvitaan", toteaa varatoimitusjohtaja Hanna Tainio.

Kuntatoimijat sekä monet valiokunnissa kuultavana olleet asiantuntijat ovat arvioineet, ettei esitetty lainsäädäntö vielä riittävällä varmuudella johda uudistuksen tavoitteiden toteutumiseen. (Katso kunta-pulssikyselyn tulokset, 2021)

Valiokunnat ovat monilta osin nostaneet uudistuksen keskeisiä ongelmakohtia esille, joita on tunnistettu myös kunnissa ja Kuntaliitossa.
Kymmenen konkreettista korjausehdotusta lainsäädännön viimeistelyvaiheeseen

Kuntaliitto on koonnut lainsäädännön viimeistelyn tueksi kymmenen konkreettisen korjauksen listan

Kuntaliitto esittää mm., että hyvinvointialueiden ja kuntien mahdollisuutta sopia työnjaosta laajennettaisiin, oikeutta uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnille seuraavien taloudellisten menetysten kompensaatioon laajennettaisiin, sekä uudistuksen toimeenpanon aikataulua muutettaisiin siten, että se mahdollistaisi uudistuksen hallitun toimeenpanon koronaepidemian jälkihoitovaiheen keskellä myös hajanaisesta tilanteesta lähtevien alueiden osalta.

Hyvinvointialueilla tulee olla myös mahdollisuus itse päättää, kuinka ne järjestävät ja tuottavat palvelunsa. Hyvinvointialueiden omistamat yhtiöt, jotka tuottavat palveluja alueille, tulisi rinnastaa alueiden omaan tuotantoon”, vaatii Kuntaliiton lakiasiainjohtaja Juha Myllymäki. Näihin yhtiöihin kertynyt osaaminen tulee olla joustavasti kansalaisten käytössä. Lähtökohtana tulee olla myös mahdollisuus käyttää joustavasti markkinoita ja yksityisiä palveluntuottajia.

On tärkeää, että perustuslakivaliokunnan esittämät, jo aiemmin esillä olleet puutteet kuntien omaisuussiirtojen kompensaatiomenettelyssä korjataan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa”, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina. Uudistuksen keskeistä perusongelmaa kielteisiä vaikutuksia erityisesti kasvavien kaupunkien elinvoimaan ja investointikykyyn ei voida kuitenkaan ratkaista sote-lakipaketin muutoksilla.

Näihin nähtävissä oleviin sote-uudistuksen tuomiin kielteisiin vaikutuksiin liittyvien ratkaisujen hakeminen tulee käynnistää välittömästi, mikäli uudistus etenee.

• Hanna Tainio, varatoimitusjohtaja, 09 771 2006
  • Timo Reina, varatoimitusjohtaja, 09 771 2700
  • Juha Myllymäki, lakiasiainjohtaja, 09 771 2193
  • Karri Vainio, erityisasiantuntija, sote-uudistus, 09 771 2374

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Enkät om kommunernas marknadsföring 2021: Kommunen som helhet och som turistattraktion är det som prioriteras högst inom marknadsföringen10.6.2021 15:22:08 EEST | Tiedote

Enligt enkäten 2021 ansåg 85 procent att insatser för kommunen i sin helhet är högsta prioritet i marknadsföringen. Kommunförbundet genomförde marknadsföringsundersökningen i kommunerna i mars–april 2021. Enkäten besvarades av 155 kommuner. Svarsprocenten var 53. Undersökningen genomfördes nu för fjärde gången, senast år 2018.

Kuntien markkinointitutkimus 2021: Kunta kokonaisuutena ja matkailukohteena ovat kaksi tärkeintä markkinoinnin painopistealuetta10.6.2021 15:16:27 EEST | Tiedote

Vuoden 2021 kyselyssä 85 prosenttia vastanneista arvioi tärkeimmäksi markkinoinnin painopistealueeksi kunnan markkinointi kokonaisuutena. Kuntaliitto toteutti kunta-alan markkinointitutkimuksen maali-huhtikuussa 2021. Kyselyyn saatiin vastaus 155 kunnasta. Vastausprosentti oli 53. Samansisältöinen kysely on tehty neljä kertaa aiemmin, viimeksi vuonna 2018.