Valio Oy

Valiolta ennennäkemätön innovaatio kotikeittiöihin: maitopohjainen ruokarae on vaihtoehto lihalle

Kasvisruoan ja uudenlaisten proteiininlähteiden suosio kasvaa, kun kuluttajat Suomessa ja maailmalla etsivät vaihtoehtoja lihalle. Valio vastaa kasvavaan tarpeeseen ja tuo markkinoille ennennäkemättömän innovaation. Valio MiFU® paistettava ruokarae on aivan uudenlainen, suomalaisesta maidosta valmistettu ja runsasproteiininen pääraaka-aine lämpimään ruoanlaittoon.

Valio MiFU® Meksikon pippuri

Taustalla kasvava kuluttajatrendi

Lihansyönnin vähentäminen on kansainvälinen trendi, joka näkyy myös Pohjoismaissa: 22 % suomalaisista ja 30 % ruotsalaisista uskoo syövänsä vähemmän lihaa seuraavan viiden vuoden aikana.* Samaan aikaan halutaan pitää huolta riittävästä proteiininsaannista: 23 % pohjoismaisista kuluttajista ennustaa syövänsä enemmän proteiinia tulevaisuudessa.*

– Kuluttajat haluavat vähentää lihan syöntiä, mutta syödä silti tasapainoisesti ja täyttävästi. Moni valitseekin fleksaamisen, jossa lihan syöntiä ei lopeteta kokonaan, mutta rinnalle haetaan muita proteiininlähteitä. Lihan korvaaminen ei kuitenkaan saisi olla liian hankalaa tai aikaavievää. Halusimme tehdä Mifu-ruokarakeesta tuotteen, joka vastaa näihin kuluttajan arjen tarpeisiin, liiketoimintapäällikkö Minna Korkiakangas Valiolta sanoo.

Mitä Valio MiFU® ruokarae on?

Suomalaisesta maidosta valmistettu Mifu-ruokarae on tarkoitettu lämpimiin ruokiin, joissa sitä voi käyttää esimerkiksi jauhelihan, kinkun ja kanan tapaan. Mifu on tuoretta mutta jo valmiiksi kypsää, joten sen voi lisätä ruokaan sellaisenaan tai paistaa pannulla, jolloin ruokarakeet saavat rapean, ruskean paistopinnan. Itsessään miedon makuinen ruokarae saa makunsa kastikkeista, jotka sisältävät kotimaista rypsiöljyä ja mausteita. Makuvaihtoehtoja on kolme: Välimeren tomaatti, Meksikon pippuri ja Original.

– Mifun tuotekehitys alkoi vuonna 2009, kun huomasimme kuluttajien kasvavassa määrin hakevan vaihtoehtoja lihalle. Paistamista kestävän mutta mehevän rakenteen kehittäminen oli tuotekehityksemme tärkeimpiä tehtäviä, säilyvyyttä ja ravintoarvoja unohtamatta. Mifu valmistetaan ainutlaatuisella reseptillä ja patentoidulla teknologialla, Valion tuotekehityksestä ja tuoteryhmistä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi kertoo.

Mifu on hyvä valinta arkiruoanlaittoon, sillä sata grammaa ruokaraetta sisältää 14 grammaa korkealaatuista maitoproteiinia, mutta vain 3 grammaa rasvaa, josta ainoastaan 0,2 grammaa on tyydyttynyttä. Tuote sopii myös useimpiin erityisruokavalioihin, sillä se on laktoositon, gluteeniton, hiivaton, soijaton ja kananmunaton.

Syyskuun alussa kauppoihin tulevat tuotteet löytyvät samasta hyllystä tofujen ja ruoanvalmistusjuustojen kanssa. Tuote valmistetaan Valion Seinäjoen tehtaalla.

Valio MiFU® tuotteisto laajenee lähitulevaisuudessa

Mifu-ruokarae on ensimmäinen tuote täysin uudessa maitoproteiinituotteiden kategoriassa.

Kaupoissa nähdään lähivuosina Mifusta uusia tuotemuotoja, jotka tarjoavat uudenlaisia vaihtoehtoja lihalle ja kanalle.

Mifu-tuotteistolla on myös kansainvälisiä mahdollisuuksia.

– Ensisijaiset vientimarkkinat ovat Euroopassa. Esimerkiksi Ruotsissa, Iso-Britanniassa ja Saksassa fleksaaminen ja lihalle vaihtoehtoiset tuotteet ovat vahvassa nousussa, Tuomas Salusjärvi sanoo.

Lue lisää Valio MiFU® ruokarakeesta: www.valio.fi/mifu

*Ernst & Young 11/2015 / Nordic purhasing behaviour in 2020

Lisätiedot:

Johtaja Tuomas Salusjärvi, Valio Oy, puh. 050 384 0072, tuomas.salusjarvi@valio.fi, Twitterissä @SalusjarviT

Liiketoimintapäällikkö Minna Korkiakangas, Valio Oy, puh. 050 384 2649, minna.korkiakangas@valio.fi, Twitterissä @minna_mko

Valio MiFU® Meksikon pippuri
Valio MiFU® Original
Valio MiFU® Välimeren tomaatti

Valio Oy
Meijeritie 6
00039 VALIO

010 381 121http://www.valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Valio Oy

Valion hallitus vuonna 201713.12.2016 14:00:00 EETTiedote

Valion hallituksessa on vuonna 2017 neljä maitotilayrittäjää. Valion hallintoneuvosto valitsi 13.12.2016 kokouksessaan Valion hallituksen puheenjohtajaksi vuodeksi 2017 maanviljelijä Vesa Kauniston, Veteli. Uutena jäsenenä Valion hallituksessa aloittaa vuonna 2017 maanviljelijä Jarno Kämäräinen, Kiuruvesi. Valio-konsernin hallitus vuonna 2017: Maanviljelijä Vesa Kaunisto, Veteli Maanviljelijä Jarno Kämäräinen, Kiuruvesi Maanviljelijä Sauli Lähteenmäki, Rusko Maanviljelijä Pentti Suokannas, Askola.

Valio Akatemia® lahjoittaa 7 800 euroa lasten ja nuorten liikunnan tukemiseen Pohjois- ja Etelä-Karjalassa13.12.2016 14:00:00 EETTiedote

Lasten ja nuorten liikuntaa tukevan Valio Akatemia® ohjelman stipendinsaajat on valittu. Pohjois- ja Etelä-Karjalan alueella jaetaan 18 stipendiä yhteensä 7 800 euron arvosta. Mukana stipendinsaajia valitsemassa olivat myös urheilijakummit Kiira Korpi, Kerttu Niskanen, Joel Pohjanpalo ja Topi Raitanen. Stipendit jaetaan tiistaina 13.12. Valion Joensuun tehtaalla.

Valio Akatemia® lahjoittaa 10 900 euroa lasten ja nuorten urheilun tukemiseen Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueella1.12.2016 14:00:00 EETTiedote

Lasten ja nuorten urheilua tukevan Valio Akatemia® ohjelman stipendinsaajat on valittu. Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueella jaetaan 25 stipendiä yhteensä 10 900 euron arvosta. Mukana stipendinsaajia valitsemassa olivat myös urheilijakummit Kiira Korpi, Kerttu Niskanen, Joel Pohjanpalo ja Topi Raitanen. Stipendit jaetaan torstaina 1.12. Valion Seinäjoen meijerillä.