Valitse työtä ja elinvoimaa kuntiin – verkkotilaisuus 16.3.

Tervetuloa kuulemaan kotimaisten hankintojen merkityksestä kuntien elinvoimalle ja työllisyydelle. Verkkotilaisuuden järjestävät yhteistyössä Suomen Yrittäjät, Suomalaisen Työn Liitto ja MTK.

Tilaisuudessa keskustellaan eri näkökulmista millaisia asioita kunnissa kannattaa ottaa huomioon kilpailutuksia tehdessä ja miten kunnan asioista päättävät henkilöt voivat omalta osaltaan vaikuttaa kuntansa talouteen ja työllisyyteen. Julkisilla hankinnoilla, paikallisilla yrityksillä ja hankintaan osallistuvien yhteistyöllä on tässä tärkeä rooli.

Tilaisuuden juontaa Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen.

Ohjelma 16.3.2021

• Tervetuloa, päätoimittaja Jouni Kemppainen
  • Voiko suomalaista suosia hankinnoissa? toimitusjohtaja Tero Lausala, Suomalaisen Työn Liitto
  • Miksi läheltä hankittu on ylivertainen? puheenjohtaja Juha Marttila, MTK
  • Ei kuntaa ilman yrityksiä, varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät
  • Kommentti, toimitusjohtaja Henna Komonen, Merikratos
  • Kommentti, Business Development Manager Anton Salmi, Hammerglass
  • Summeeraus, toimitusjohtaja Saila Eskola, PTCServices Oy

16.00 Tilaisuus päättyy.

Tilaisuuteen on kutsuttu kuntapäättäjiä ja kuntavaaliehdokkaita sekä luottamushenkilöitä.

Toimittajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan alustuksia ja keskustelua.

Ilmoittaudu mukaan täällä: https://tapahtumat.suomalainentyo.fi/event/nyvQP
Saat osallistumislinkin sähköpostiisi ennen tilaisuuden alkua.

---------------

Lisätietoja tilaisuudesta:
Sanna Huovinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 535 8900, sanna.huovinen@suomalainentyo.fi
Eeva Ketvel, viestintäpäällikkö, Suomen Yrittäjät, 050 320 4849, eeva.ketvel@yrittajat.fi
Kaija Stormbom, viestinnän suunnittelija, MTK, 040 848 9559, kaija.stormbom@mtk.fi

What do you want to do ?
New mailCopy

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK:n viesti hallituksen puoliväliriiheen: Hallituksen varmistettava tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioinvestoinnit sekä biotalouden kasvupotentiaali19.4.2021 14:44:11 EEST | Tiedote

Hallituskauden toisella puoliskolla on varmistettava, että suomalaiset yritykset pääsevät mukaan kansainväliseen kasvuun. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa hallituksen tavoitetta TKI-investointien kasvattamisesta neljään prosenttiin BKT:stä ja Suomen kehittämisestä maailman parhaaksi innovaatio- ja kokeiluympäristöksi. MTK muistuttaa, että Suomen menestys kytkeytyy tänään ja tulevaisuudessakin uusiutuviin luonnonvaroihin ja niihin liittyvään osaamiseen. Alkutuotanto, ruokajärjestelmä sekä metsäklusteri tarjoavat mittavan ja tuottavan potentiaalin TKI-varojen kohdentamisessa.

Ruokaviennin kannattava kasvu on välttämätöntä maatilojen tulevaisuudelle17.4.2021 09:24:30 EEST | Tiedote

Ruoka-alan kasvu, kannattavuus ja viennin edistäminen tarvitsevat lisäpotkua myös valtiovallan taholta, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila tänään pidettävässä MTK-Etelä-Pohjanmaan kevätkokouksessa. Marttila toivoo ensi viikon hallituksen puoliväliriihestä maatalousyrittäjien toimintaympäristöä vakauttavia ja kehittäviä linjauksia.

MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen14.4.2021 11:09:29 EEST | Tiedote

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.