Välittäjät uskovat pirteään mökkikesään – viime vuosina mökkien osto siirtynyt loppukesään

Kesämökkien ostossa huippukausi on siirtynyt viime vuosina eteenpäin. Suomalaiset hakevat vaivattomuutta mökkeilyssä, sillä nyt etsitään erityisesti mökkejä, jotka eivät kaipaa remonttia ja ovat riittävän lähellä kotia.

Kesämökkikausi on jo alkanut, mutta mökkikauppa saattaa olla vasta alkamassa. Danske Bankin lainatietojen mukaan mökkikauppojen solmimisajankohta on jakaantunut alkukesästä myös loppukesään ja alkusyksyyn. Vuonna 2016 syyskuu oli suosituin lainanottokuukausi ja viime vuonnakin se nousi toiseksi suosituimmaksi kuukaudeksi.

”Kesämökit ostettiin lainatietojemme perusteella vielä muutama vuosi sitten lähinnä alkukesästä. Nyt mökkilainoja otetaan myös loppukesästä. Se voi näkyä myös tämän kesän mökkikaupoissa. Suomalaiset ostavat mökkejä nykyään myös talvikäyttöön”, kertoo Danske Bankin Mikkelin konttorinjohtaja Sari Salinto. Saimaan kupeessa oleva Mikkeli on perinteisesti ollut Suomen suosituimpia mökkipaikkakuntia.

Kiinteistömaailman yrittäjät Suomen suosituimmista mökkipaikkakunnista kertovat, että mökkikauppa on piristynyt tänä vuonna aikaisempiin kesiin verrattuna.

”Hinnat ovat normalisoituneet. Ehkä osin siitäkin syystä kauppa on piristynyt ja nyt alkukesä on osoittanut syksyllä alkaneen paremman kaupankäynnin jatkuvan. Myös lamapuheiden loppu on auttanut asiaa, ja keleilläkin on merkitystä”, sanoo Kiinteistömaailman Mikkelin-yrittäjä Pertti Orava.

Mökkien ostajat keski-ikäisiä

Kesämökkeilyn suosiosta eri ikäluokissa keskustellaan paljon, mutta uusien mökkilainojen perusteella näyttää siltä, että mökkejä ostavat eniten keski-ikäiset. Lähes puolet uusista mökkilainoista on myönnetty 40-60-vuotiaille. Alle 35-vuotiaita on vain kahdeksan prosenttia.

Mökkien hinnat vaihtelevat paljon eri puolilla Suomea mökkilainojen perusteella. Suurimmat lainat ovat pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla, jossa uusien mökkilainojen koko on noussut yli 100 000 euron tänä vuonna.

Edullisimmat mökit lainojen perusteella löytyvät Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa mökkilainat ovat keskimäärin noin 70 000 euroa.

”Mökin kysyjistä puolet ostaa noin 100 000 euron mökin, jossa ei liikaa mukavuuksia ole. Kaikilla mukavuuksilla varustellut mökit maksaa reilusti yli 200 000”, kertoo Kiinteistömaailman Orava.

Mökkien hinnat laskivat Danske Bankin lainatietojen perusteella 2010-luvun alussa ja nousu oli sen jälkeen maltillista. Viime vuonna hinnat nousivat vuodesta 2016 kaksi prosenttia. Itä-Suomen suosituilla mökkipaikkakunnilla hintojen laskua on aiheuttanut venäläisten ostajien vähentyminen.

”Viime vuonna saavutettiin hinnoittelussa oikea taso, kun Venäjä-lisä hinnoista on poistunut. En käyttäisi sanaa hintojen lasku vaan normalisoituminen”, sanoo Kiinteistömaailman Orava.

Millaisista mökeistä on erityisesti kysyntää?

- Suomalaiset ovat kiinnostuneita mökeistä, joiden hinta on 100 000 euroa tai alle.

- Mökinostajat arvostavat iltakäyttöä, eli mökin olisi hyvä sijaita vajaan tunnin päästä lähimmästä kaupungista.

- Helppo tavoitettavuus tarkoittaa myös sitä, että aiempaa harvempi on kiinnostunut saarimökeistä.

- Mökeissä näkyy sama ilmiö kuin asunnoissa: ostajat ovat aiempaa vähemmän valmiita tekemään remontteja.

- Mökkeihin halutaan sähköt, mutta ei välttämättä muita mukavuuksia.

Millaisista mökeistä on nyt paljon tarjontaa?

-1970- ja 1980-luvulla rakennettiin paljon mökkejä, joiden omistajat alkavat olla noin 80-vuotiaita. Nyt näiden mökkien omistajat alkavat luopumaan mökeistä. Mökeissä saattaa olla myös paljon korjausvelkaa.

Lisätietoja:

Sari Salinto, Danske Bankin Mikkelin konttorinjohtaja, sari.salinto@danskebank.fi, 050 422 2914
Pertti Orava, yrittäjä, Kiinteistömaailma Mikkeli, pertti.orava@kiinteistomaailma.fi, 044 025 0320
Josi Tikkanen, lehdistöpäällikkö, Danske Bank, josi.tikkanen@danskebankfi, 050 326 9701
Taina Mustamo, viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, taina.mustamo@kiinteistomaailma.fi, 050 424 0045

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.

Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa2.5.2018 09:00Tiedote

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.

KUTSU KIINTEISTÖMAAILMAN, ETUOVI.COMIN JA ECRAFTIN ENNUSTEAAMUUN: Asuntojen hintakehitys Suomen kunnissa vuoteen 202026.4.2018 08:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraftin julkaisivat alkuvuodesta uuden mallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain vuoteen 2020 asti. Neljännesvuosittaisen ennustepäivityksen yhteydessä julkaisemme nyt myös uutta paikkakuntakohtaista tietoa asuntojen hintojen kasvavasta erilaistumisesta erityyppisten kuntien sisällä. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen keskiviikkona 2.5.2018 klo 9.00 Scandic Simonkenttään (Simonkatu 9, Helsinki) Tilaisuudessa uudet ennusteet ja hajontamallit esittelevät Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ja eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo. Paikalla kommenttipuheenvuorollaan on myös Etuovi.comin liiketoimintajohtaja Heikki Huttunen. Ilmoittautumiset ma 30.4.2018 kello 12 mennessä: hanna.lantto@kiinteistomaailma.fi tai puh. 044 714 0090

Kiinteistönvälittäjäbarometri: vahvana käynyt uudisasuntokauppa jatkaa kasvuaan – Selvitys ensiasunnoista: alle 25-vuotiaiden ostajien määrä kasvaa mentäessä kasvukeskusten ulkopuolelle11.4.2018 09:15Tiedote

Vuosi 2017 oli uudiskohteiden huippuvuosi, ja vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes näyttää samansuuntaista kehitystä myös tälle vuodelle. Välittäjät näkevät, että tilanne asuntomarkkinoilla on pysynyt lähes samanlaisena viime syksyyn verrattuna: pienille asunnoille on kysyntää ja siten myös hinnoissa nousupainetta. Selvitys ensiasunnoista kertoo, että kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnot ostetaan nuorempana, ja ensiasunnot ovat isompia kuin kasvukeskuksissa.