Välittäjät uskovat pirteään mökkikesään – viime vuosina mökkien osto siirtynyt loppukesään

Kesämökkien ostossa huippukausi on siirtynyt viime vuosina eteenpäin. Suomalaiset hakevat vaivattomuutta mökkeilyssä, sillä nyt etsitään erityisesti mökkejä, jotka eivät kaipaa remonttia ja ovat riittävän lähellä kotia.

Kesämökkikausi on jo alkanut, mutta mökkikauppa saattaa olla vasta alkamassa. Danske Bankin lainatietojen mukaan mökkikauppojen solmimisajankohta on jakaantunut alkukesästä myös loppukesään ja alkusyksyyn. Vuonna 2016 syyskuu oli suosituin lainanottokuukausi ja viime vuonnakin se nousi toiseksi suosituimmaksi kuukaudeksi.

”Kesämökit ostettiin lainatietojemme perusteella vielä muutama vuosi sitten lähinnä alkukesästä. Nyt mökkilainoja otetaan myös loppukesästä. Se voi näkyä myös tämän kesän mökkikaupoissa. Suomalaiset ostavat mökkejä nykyään myös talvikäyttöön”, kertoo Danske Bankin Mikkelin konttorinjohtaja Sari Salinto. Saimaan kupeessa oleva Mikkeli on perinteisesti ollut Suomen suosituimpia mökkipaikkakuntia.

Kiinteistömaailman yrittäjät Suomen suosituimmista mökkipaikkakunnista kertovat, että mökkikauppa on piristynyt tänä vuonna aikaisempiin kesiin verrattuna.

”Hinnat ovat normalisoituneet. Ehkä osin siitäkin syystä kauppa on piristynyt ja nyt alkukesä on osoittanut syksyllä alkaneen paremman kaupankäynnin jatkuvan. Myös lamapuheiden loppu on auttanut asiaa, ja keleilläkin on merkitystä”, sanoo Kiinteistömaailman Mikkelin-yrittäjä Pertti Orava.

Mökkien ostajat keski-ikäisiä

Kesämökkeilyn suosiosta eri ikäluokissa keskustellaan paljon, mutta uusien mökkilainojen perusteella näyttää siltä, että mökkejä ostavat eniten keski-ikäiset. Lähes puolet uusista mökkilainoista on myönnetty 40-60-vuotiaille. Alle 35-vuotiaita on vain kahdeksan prosenttia.

Mökkien hinnat vaihtelevat paljon eri puolilla Suomea mökkilainojen perusteella. Suurimmat lainat ovat pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla, jossa uusien mökkilainojen koko on noussut yli 100 000 euron tänä vuonna.

Edullisimmat mökit lainojen perusteella löytyvät Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa mökkilainat ovat keskimäärin noin 70 000 euroa.

”Mökin kysyjistä puolet ostaa noin 100 000 euron mökin, jossa ei liikaa mukavuuksia ole. Kaikilla mukavuuksilla varustellut mökit maksaa reilusti yli 200 000”, kertoo Kiinteistömaailman Orava.

Mökkien hinnat laskivat Danske Bankin lainatietojen perusteella 2010-luvun alussa ja nousu oli sen jälkeen maltillista. Viime vuonna hinnat nousivat vuodesta 2016 kaksi prosenttia. Itä-Suomen suosituilla mökkipaikkakunnilla hintojen laskua on aiheuttanut venäläisten ostajien vähentyminen.

”Viime vuonna saavutettiin hinnoittelussa oikea taso, kun Venäjä-lisä hinnoista on poistunut. En käyttäisi sanaa hintojen lasku vaan normalisoituminen”, sanoo Kiinteistömaailman Orava.

Millaisista mökeistä on erityisesti kysyntää?

- Suomalaiset ovat kiinnostuneita mökeistä, joiden hinta on 100 000 euroa tai alle.

- Mökinostajat arvostavat iltakäyttöä, eli mökin olisi hyvä sijaita vajaan tunnin päästä lähimmästä kaupungista.

- Helppo tavoitettavuus tarkoittaa myös sitä, että aiempaa harvempi on kiinnostunut saarimökeistä.

- Mökeissä näkyy sama ilmiö kuin asunnoissa: ostajat ovat aiempaa vähemmän valmiita tekemään remontteja.

- Mökkeihin halutaan sähköt, mutta ei välttämättä muita mukavuuksia.

Millaisista mökeistä on nyt paljon tarjontaa?

-1970- ja 1980-luvulla rakennettiin paljon mökkejä, joiden omistajat alkavat olla noin 80-vuotiaita. Nyt näiden mökkien omistajat alkavat luopumaan mökeistä. Mökeissä saattaa olla myös paljon korjausvelkaa.

Lisätietoja:

Sari Salinto, Danske Bankin Mikkelin konttorinjohtaja, sari.salinto@danskebank.fi, 050 422 2914
Pertti Orava, yrittäjä, Kiinteistömaailma Mikkeli, pertti.orava@kiinteistomaailma.fi, 044 025 0320
Josi Tikkanen, lehdistöpäällikkö, Danske Bank, josi.tikkanen@danskebankfi, 050 326 9701
Taina Mustamo, viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, taina.mustamo@kiinteistomaailma.fi, 050 424 0045

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.