Effortia Oy

Välittäjien prosentit laskussa Espoossa

Espoon kiinteistönvälitysliikkeiden palveluistaan pyytämät välityspalkkiot jatkoivat laskuaan vuoden toisella neljänneksellä.

Kiinteistönvälityshinnat Espoo -  Suomi
Julkistus: 2/4/2016

Lähde: Välityspalkkiovertailu – Asuntojenmyynti.fi

Välityspalkkiovertailun mukaan Espoossa pyydettiin vuoden toisella neljänneksellä kerrostalo-osakkeen välityksestä keskimäärin 3,79% sisältäen arvonlisäveron. Laskua palkkiokeskiarvoon tuli vuoden kolmeen ensimmäiseen kuukauteen verrattuna 0,02 prosenttiyksikköä. Omakotitalojen välityksestä Espoossa pyydettiin vastaavana aikana keskimäärin 4,23% sis. alv 24%, joka sekin laski tarkastelujaksolla hienoisesti 0,01 prosenttiyksikköä.

Valtakunnallisesti

Asunto-osakkeiden arvonlisäverollisten välityspalkkioprosenttien koko maan keskiarvo laski vuoden toisella neljänneksellä 0,01 prosenttiyksikköä. Suomen asunto-osakkeen ammattivälityksen keskiarvopalkkio oli tarkastelujaksolla 4,17% sisältäen arvonlisäveron. Alhaisin asunto-osakkeen välitysprosentti löytyi keskimäärin Kuopiosta 3,63%. Korkeimmat prosentit sitä vastoin löytyivät Jyväskylässä, jossa paikalliset välitysyritykset pyysivät kerrostalohuoneistojen välityksestä keskimäärin 4,44% sisältäen arvonlisäveron.

Kiinteistöjen arvonlisäverollisten välityspalkkioprosenttien koko maan keskiarvo laski niin ikään vuoden toisella neljänneksellä 0,01 prosenttiyksikköä. Kiinteistönvälitystä sai Suomessa kevätkesällä keskimäärin 4.34% komissiolla. Matalimmat palkkioprosentit pyydettiin Kuopiossa, jossa keskimääräinen omakotitalon välityspalkkioprosentti oli 3,69% sisältäen arvonlisäveron. Korkeinta 4,53% kiinteistönvälitysprosenttia palveluistaan pyysivät tarkastelujaksolla sen sijaan jyväskyläläiset välitystoimistot.

Mainittavaa: Turku kipuaa sitkeästi kohti kiinteistönvälityksen valtakunnallista hintakärkeä. Omakotitalojen välityksen listahinnoissa Turulla on mm. 1,5 vuoden mittainen nousuputki.

Ohjeita julkistuksen tulkitsemiseen:

• Asunto-osakkeilla ja kiinteistöillä on ammattimaisessa kiinteistönvälityksessä lain mukaan erikseen omat prosenttinsa. Karkea jako on, että asunto-osakkeita ovat tavanomaisimmin kerrostaloasunnot, rivitalot ja paritalot. Omakotitalot ovat normaalisti kiinteistöjä.
  • Asuntojenmyynti.fi ei vertaile vapaa-ajan asuntojen välityspalkkioita ja siten tässäkään julkistuksessa ei ole kyse vapaa-ajan asuntojen välityshinnoista.
  • Mikäli hinnan kehitys on ollut miinusmerkkistä tarkoittaa tämä, että tarkastelujaksolla hinnat ovat laskeneet ja päinvastoin.

Tiedotteessa ja palvelun verkkosivuilla esitetyt hintatiedot perustuvat Effortia Oy:n tarjoamaan kuluttajille maksuttomaan kiinteistönvälityksen välityspalkkiovertailuun Asuntojenmyynti.fi:hin.

• Palvelu seuraa aluehallintovirastojen valvomien laillistettujen kiinteistönvälitysyritysten lain hintamerkintäasetuksen mukaan julkaisemia kiinteistönvälityksen listahintoja sekä Välityslain välitysliikkeiltä vaatimia ammattipätevyystasoja.
  • Palvelusta on löydettävissä ajantasaisesti asunto-osakkeiden ja kiinteistönvälityksen arvonlisäverolliset välityspalkkioprosentit, minipalkkiot, perus- ja mahdolliset asiakirjakulut.
  • Koko maan keskiarvoon vaikuttivat kaikkiaan 164 paikkakuntaa ja niissä hintansa ilmoittavat, syntyvät, toimivat ja lakkaavat välitysyritykset hintoineen.
  • Tiedot julkistuksista löytyvät osoitteesta: Kiinteistövälittäjä Espoo

Effortia Oy 2261132-0  Lisätietoja: Välityspalkkiovertailija, Ville Lehtinen 0400 811 839

Effortia Oy
Vattuniemenkatu 22 A

044 768 7322https://www.asuntojenmyynti.fi

Asuntojenmyynti.fi on Effortia Oy:n ylläpitämä puhtaasti suomalainen kiinteistönvälityksen maksuton tietopalvelu. Palvelu seuraa välitysyritysten lain hintamerkintäasetuksen mukaan ilmoittamia välityshintoja sekä välitysliikelain välitystoimipisteiltä edellyttämiä ammattipätevyystasoja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Effortia Oy

Asunnonvälitys osoittautui liian haastavaksi – lähes sata löi leikin kesken17.1.2018 08:00:00 EET | Tiedote

LKV-pätevyystasot – Suomi Julkistus: 2016-2017 Lähde: Välityspalkkiovertailu – Asuntojenmyynti.fi Linkitä julkistukseen: https://www.asuntojenmyynti.fi/lkv-pätevyystasot-2017-2.php Tuore kiinteistönvälitysvertailu kertoo, että Suomessa oli vuoden 2017 lopussa lähes sata asunnonvälittäjää vähemmän kuin vielä puolta vuotta aiemmin. Samalla alan suhteellinen pätevyystaso parani. Myyntineuvottelijoiden pätevyydet vuoden 2017 lopussa Suomessa kiinteistönvälityksen myyntitehtävien parissa työskentelevien toimihenkilöiden määrästä noin 71% oli joulukuun 2017 lopussa LKV- pätevyys. Pätevien määrä nousi viime vuoden kesäkuun lopun tasosta, jolloin vastaava suhde oli 70% Suurista kaupungeista eniten LKV-päteviä välittäjiä suhteessa välittäjien kokonaismäärään oli joulukuun lopussa Lappeenrannassa, jossa 80% kaupungin välittäjistä oli laillistettuja kiinteistönvälittäjiä. Heikoin yleinen pätevyystaso oli Vantaalla, jossa vastaava suhde oli 64% kaupungin myyntineuvottelijoiden kokonaismäärästä. To