Valituslupaa ei myönnetty Skogbyn tasoristeysturmajutussa

Korkein oikeus (KKO) on hylännyt apulaisvaltakunnansyyttäjän valituslupahakemuksen Raaseporin Skogbyssä tapahtunutta tasoristeysturmaa koskevassa asiassa. Helsingin hovioikeuden tuomio syytteiden hylkäämisestä pysyy siten voimassa.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus ja Helsingin hovioikeus olivat katsoneet selvitetyksi, että tasoristeys oli rakennettu siten, että kuorma-auton kuljettajana toiminut varusmies ei ollut voinut huomata lähestyvää kiskobussia ajoissa. Varusmiestä syytettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta ja palvelusrikoksesta.

KKO:ssa apulaisvaltakunnansyyttäjä vaati, että varusmies tuomitaan em. rikoksista.

Asian diaarinumero KKO:ssa: R2021/120

Esittelijä Pia Haga, p. 02956 40156, pia.haga(at)oikeus.fi

HD förbjöd användning av känsliga klientuppgifter i samband med undersökningen av dataintrånget hos Vastaamo6.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Högsta domstolen (HD) ansåg att klientuppgifterna hos Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy, som tillhandahåller mentalvårdstjänster, innehåller känsliga uppgifter om personers hälsotillstånd vilka berörs av förbudet mot att vittna för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Därför får material som innehåller klientuppgifter inte beslagtas eller undersökas eller tillgodogöras i samband för förundersökning av brottmål.

KKO kielsi arkaluontoisten asiakastietojen käytön Vastaamoon kohdistuneen tietomurron tutkinnan yhteydessä6.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Korkein oikeus (KKO) katsoi, että mielenterveyspalveluita tarjoavan Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy:n asiakastiedot sisältävät henkilön terveydentilaa koskevia arkaluonteisia tietoja, joita koskee terveydenhuollon ammattihenkilön todistamiskielto. Sen vuoksi asiakastiedot sisältävää aineistoa ei saa rikosasian esitutkinnassa takavarikoida eikä tutkia tai hyödyntää.