Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.

Erityisesti ravintola-, juhla-, kokous- ja kahvilapalveluja tuottavat maaseutumatkailuyritykset ovat ahdingossa. Niiden toimintaa on viranomaismääräyksin rajoitettu sellaisillakin maaseutualueilla, joilla koronatartuntoja ei käytännössä ole ollut lainkaan. Rajoitukset ja niiden tulkinnat ovat osoittautuneet alueita eriarvoistaviksi ja sekaviksi tilkkutäkeiksi. Yrittäjien työntekoa on rajoitettu epäselvillä ja viime tingassa tulevilla rajoituksilla. Väljällä maaseudulla matkailu kuitenkin onnistuu koronaturvallisesti, kun sovittuja suojakeinoja ja ohjeistuksia noudatetaan.

Alati muuttuvissa rajoituksissa ja ohjeistuksissa eivät pysy mukana matkailualan yrittäjät eivätkä asiakkaat. Koronarajoitusten todelliset vaikutukset on selvitettävä etukäteen nykyistä tarkemmin ja laajemmin alueelliset erityispiirteet huomioiden. Vuokratulle vapaa-ajan asunnolle kulkemiseen esitetyt rajoitukset ovat perusteettomia. Koronaturvallista matkustamista maaseudun vuokramökeille ei ole syytä rajoittaa.

Koronarajoitusten vaikutuksia lieventäviä rahoitustukia ja -korvauksia tulee jatkaa matkailuelinkeinolle. Hakemusprosesseja tulee sujuvoittaa ja hakemusten käsittelyaikoja nopeuttaa. Maaseudun matkailua voidaan edistää elvytysvaroilla nopeasti, tehokkaasti ja kohdennetusti. Tärkeintä on nyt auttaa yritykset kriisiajan yli ja mahdollistaa liiketoiminnan kasvu tulevaisuudessa.

Rajoitustoimien perusteeton lisääminen maaseudulla vähentäisi terveysturvallisen matkustamisen mahdollisuuksia ja ajaisi alan pienyrityksiä konkurssiin. Uusille liikkumisrajoituksille väljällä maaseudulla ei ole välttämätöntä tarvetta.

Lisätiedot:
Kimmo Aalto, maaseutumatkailun asiantuntija, MTK, 040 179 1618
Kirsi Ilola-Ollikka, matkailuyrittäjä, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja, 040 596 8027

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.