Välkommen till Finlands Skärgård - Resemässan Matka 2018 i Helsingfors Mässcentrum 18-21.1.2018

Meddelande till medierna 15.1.2018. Finlands Skärgård önskar mässbesökarna välkomna till resebranschens största professionella evenemang. Matka 2018 öppnas för branschfolk torsdagen den 18 januari i Helsingfors Mässcentrum. För allmänheten är mässan öppen från fredag till söndag 19-21 januari.

På mässans största avdelning i hall 6 presenteras Finlands Skärgård. Från skärgården deltar kommunerna Åbo, Nådendal, Pargas, Kimitoön, Salo, Hangö, Raseborg, Björneborg, Raumo, Nystad, Gustavs, Tövsala och S:t Karins med många utställare från varje kommun. Åland deltar också i den gemensamma avdelningen.

Finlands Skärgård-avdelningen representerar både pulserande stadskultur, historiska objekt och fantastiska naturupplevelser i områdets nationalparker. På mässan presenteras ett brett utbud turismprodukter från små och stora företag samt allt från självständiga utfärder till skräddarsydda gruppresor.

Bland deltagarna finns många teatrar, t.ex. Åbo Svenska Teater, programtjänster som Muminvärlden samt evenemang som Björneborgs bostadsmässa, Musikfestspelen i Nådendal och två evenemang som ordnas i Åbo, Suomi Gymnaestrada och Challenge Turku-triathlon.

Besökarna kan ta del av många olika utfärds- och evenemangspaket som säljs till bästa mässpris. På avdelningen kan man tillbringa tid i klätter- och motionsbanorna samt med olika spel och lotterier.

I avdelningens eget program ingår smakbitar från områdets mat- och musikkultur varje dag som mässan pågår. Taste of the Archipelago-tallriken, som varit mycket populär under tidigare år, presenterar skärgårdssmaker för besökarna två gånger per publikdag. Dessutom finns en skärgårdsbod på avdelningen, där man kan smaka på produkter och köpa med sig läckra, närproducerade matprodukter från skärgården.

#FinlandsSkärgård

www.visitturku.fi