Välkommen till Finlands Skärgård - Resemässan Matka 2018 i Helsingfors Mässcentrum 18-21.1.2018

Meddelande till medierna 15.1.2018. Finlands Skärgård önskar mässbesökarna välkomna till resebranschens största professionella evenemang. Matka 2018 öppnas för branschfolk torsdagen den 18 januari i Helsingfors Mässcentrum. För allmänheten är mässan öppen från fredag till söndag 19-21 januari.

På mässans största avdelning i hall 6 presenteras Finlands Skärgård. Från skärgården deltar kommunerna Åbo, Nådendal, Pargas, Kimitoön, Salo, Hangö, Raseborg, Björneborg, Raumo, Nystad, Gustavs, Tövsala och S:t Karins med många utställare från varje kommun. Åland deltar också i den gemensamma avdelningen.

Finlands Skärgård-avdelningen representerar både pulserande stadskultur, historiska objekt och fantastiska naturupplevelser i områdets nationalparker. På mässan presenteras ett brett utbud turismprodukter från små och stora företag samt allt från självständiga utfärder till skräddarsydda gruppresor.

Bland deltagarna finns många teatrar, t.ex. Åbo Svenska Teater, programtjänster som Muminvärlden samt evenemang som Björneborgs bostadsmässa, Musikfestspelen i Nådendal och två evenemang som ordnas i Åbo, Suomi Gymnaestrada och Challenge Turku-triathlon.

Besökarna kan ta del av många olika utfärds- och evenemangspaket som säljs till bästa mässpris. På avdelningen kan man tillbringa tid i klätter- och motionsbanorna samt med olika spel och lotterier.

I avdelningens eget program ingår smakbitar från områdets mat- och musikkultur varje dag som mässan pågår. Taste of the Archipelago-tallriken, som varit mycket populär under tidigare år, presenterar skärgårdssmaker för besökarna två gånger per publikdag. Dessutom finns en skärgårdsbod på avdelningen, där man kan smaka på produkter och köpa med sig läckra, närproducerade matprodukter från skärgården.

#FinlandsSkärgård

Tarja Rautiainen
tfn 040 7478847
tarja.rautiainen@visitnaantali.com

Smaku Tour rantautuu Naantaliin - herkullinen päätapahtuma 15.6.2019 Kaivohuoneella!6.6.2019 15:00:00 EESTTiedote

Jo kolmena kesänä Porvoossa toteutettu, huippusuosion saanut ruokatapahtuma Smaku saapuu kesäkuussa Naantaliin. Smakun aikana 6.-14.6.2019 on mahdollisuus kierrellä maistelemassa ravintoloiden ja kahviloiden smakuannoksia 7 euron hintaan. Jokainen ravintola toteuttaa Smakua varten maisteluversion vähintään yhdestä alku-, pää- tai jälkiruoka-annoksesta. Tervetuloa kiertelemään Naantalin sataman alueen ravintoloissa yhdessä herkutellen!

Missejä, meripelastusta ja Samuli Edelmann21.5.2019 12:15:35 EESTTiedote

Ohjusvene Naantaliin messuvierailla on mahdollisuus tutustua kaikkina kolmena messupäivänä rajattuina kellonaikoina. Messujen ohjelmalavalla nähdään jälleen Fashion Teamin muotinäytöksiä ja messujen päätteeksi kruunataan Miss Model of the World -osakilpailun voittaja. Messujen avajaisia vietetään perjantaina klo 16.00, jolloin messut avaa kansanedustaja Vilhelm Junnila. Messujen avauspäivää juhlistetaan klo 22.30 flyboard-taituri Vadim Nekhaevin led-valonäytöksellä.