Välkommen till Finlands Skärgård - Resemässan Matka 2018 i Helsingfors Mässcentrum 18-21.1.2018

Meddelande till medierna 15.1.2018. Finlands Skärgård önskar mässbesökarna välkomna till resebranschens största professionella evenemang. Matka 2018 öppnas för branschfolk torsdagen den 18 januari i Helsingfors Mässcentrum. För allmänheten är mässan öppen från fredag till söndag 19-21 januari.

På mässans största avdelning i hall 6 presenteras Finlands Skärgård. Från skärgården deltar kommunerna Åbo, Nådendal, Pargas, Kimitoön, Salo, Hangö, Raseborg, Björneborg, Raumo, Nystad, Gustavs, Tövsala och S:t Karins med många utställare från varje kommun. Åland deltar också i den gemensamma avdelningen.

Finlands Skärgård-avdelningen representerar både pulserande stadskultur, historiska objekt och fantastiska naturupplevelser i områdets nationalparker. På mässan presenteras ett brett utbud turismprodukter från små och stora företag samt allt från självständiga utfärder till skräddarsydda gruppresor.

Bland deltagarna finns många teatrar, t.ex. Åbo Svenska Teater, programtjänster som Muminvärlden samt evenemang som Björneborgs bostadsmässa, Musikfestspelen i Nådendal och två evenemang som ordnas i Åbo, Suomi Gymnaestrada och Challenge Turku-triathlon.

Besökarna kan ta del av många olika utfärds- och evenemangspaket som säljs till bästa mässpris. På avdelningen kan man tillbringa tid i klätter- och motionsbanorna samt med olika spel och lotterier.

I avdelningens eget program ingår smakbitar från områdets mat- och musikkultur varje dag som mässan pågår. Taste of the Archipelago-tallriken, som varit mycket populär under tidigare år, presenterar skärgårdssmaker för besökarna två gånger per publikdag. Dessutom finns en skärgårdsbod på avdelningen, där man kan smaka på produkter och köpa med sig läckra, närproducerade matprodukter från skärgården.

#FinlandsSkärgård

Följ Visit Naantali

Senaste pressmeddelandena från Visit Naantali

Kirjahyrrä pyörittää taas marraskuun Naantalia20.9.2019 08:10:00 EESTTiedote

Lasten ja nuorten kirjallisuusfestivaali Kirjahyrrä järjestetään neljännen kerran Naantalissa 14.–16.11. Kolmen päivän ajan kirjallisuuden, kirjojen ja tarinoiden maailma on taas avoinna, kun kymmenet kirjailijat, sanataideohjaajat ja lukijat kohtaavat toisensa eri puolilla kaupunkia. Festivaali huipentuu lauantain perhepäivään, jolloin Naantalin Urheilutalolla esiintyy Red Nose Company hulvattomalla, pienille ja hieman suuremmillekin suunnatulla tulkinnallaan H. C. Andersenin satuklassikosta Keisarin uudet vaatteet.

Kuka heitetään mereen tänä vuonna ja saa kylmän kylvyn?19.7.2019 13:38:34 EESTKutsu

Naantali valmistautuu jälleen Valtakunnan Virallisen Unikeonpäivän ™ viettoon. Suomen ja Valtakunnan Virallinen Unikeko ™ 2019 heitetään mereen perinteitä noudattaen lauantaina 27.7.2019 klo 7.00 Naantalin vanhassa kaupungissa. Tervetuloa seuraamaan tuoreen Unikeon mereen heittämistä sekä sen jälkeen nauttimaan aamiaista Wanhan Kaivohuoneen terassille. Tuore Unikeko 2019 liittyy aamiaiselle noin klo 7.30. Unikeonpäivän vietto aloitetaan jo pe 26.7. jolloin markkinat avautuvat klo 15 ja klo 17 alkaen tanssitaan Kirkkopuistossa Sekahaku ry:n ja Semitesin johdolla. Kirkkopuistossa on tuttuun tapaan ohjelmaa non-stop la 27.7. ja päivä huipentuu Unikekokonserttiin, jossa Kimmo Blomin ja Miracle Bandin Queen Show. Liitteenä päivän ohjelma, Unikeon perinne ja Unikeot kautta aikojen Naantalissa. Unikeonpäivän lisätiedot, ilmoittautuminen aamiaiselle sekä Unikeon yksittäiset haastatteluajat: Tarja Rautiainen, p. 040 747 8847 Ystävällisin Unikekoterveisin Tarja Rautiainen