ELY-keskukset

Valkoposkihanhien karkottaminen ja ampuminen on mahdollista poikkeusluvilla

Syksyllä 2022 poikkeuslupa 316 tilalla valkoposkihanhien karkottamiseen ja ampumiseen pelloilta. Poikkeusluvilla saa ampua yhteensä 10 675 valkoposkihanhea. Poikkeusluvat on myönnetty vakavien viljelyvahinkojen torjumiseen.
Valkoposkihanhia Värtsilässä 19.5.2021. Kuva: Ilkka Elo/ Pohjois-Karjalan ELY-keskus.

Poikkeuslupia ei tänä vuonna haettu niin laajoille alueille kuin vuonna 2021. Hakemusten käsittely on vielä kesken 39 tilan osalta. Rauhoitettujen lintujen häirintää koskevat poikkeusluvat myöntää Varsinais-Suomen ELY-keskus. Valkoposkihanhien karkottaminen ja ampuminen on sallittu syysmuuttokaudella aikavälillä 20.8.–31.10. Syksyllä karkotuskeinoina on sallittu myös valkoposkihanhien kuoliaaksi ampuminen sekä kovaäänisten äänipelotteiden käyttö. Viljelijöille on myönnetty tilakohtainen ampumiskiintiö 20–40 valkoposkihanhea tilan peltopintalasta riippuen. Ammutut linnut tulee hävittää.

Lupa-alueita voi tarkastella karttapalvelussa:

Valkoposkihanhien karkottamiseen viljelyksiltä myönnettyjen poikkeuslupien lupa-alueet (ely.maps.arcgis.com)

Vuonna 2022 myönnetyissä poikkeusluvissa ei ole enää velvoitettu laittamaan ammutuille valkoposkihanhille ELY-keskuksen luvanhaltijoille toimittamia merkkejä. Luvallisesti ammuttujen valkoposkihanhien merkitseminen nähtiin tarpeelliseksi, kun valkoposkihanhia alettiin ensimmäistä kertaa ampua laajemmin. Koska poikkeusluvilla tehtävä pelotteeksi ampuminen on lähtenyt toimimaan pääsääntöisesti hyvin, ei merkkien laittamista nähty enää tarpeelliseksi lupien valvonnan kannalta. Lupiin liittyy edelleen päivittäisen raportoinnin velvoite valkoposkihanhien ampumisesta, ja poikkeuslupapäätös tulee olla mukana toimenpiteitä tehtäessä ja se tulee näyttää pyydettäessä. Tänä syksynä on edelleen voimassa vuonna 2021 myönnettyjä poikkeuslupia, joissa määrätään laittamaan merkit ammutuille valkoposkihanhille. Syksyllä 2022 on luvasta riippuen kahdenlaista käytäntöä.

Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen tiistaina 20.9.2022 antaman muuttotiedotteen (Valkoposkihanhien muutto myöhässä) mukaan sääolot ovat viivästyttäneet valkoposkihanhien muuttoa. Arktisilta alueilta Suomeen on saapunut vasta reilu tuhat hanhea. Koska muuton alku on viivästynyt jo reilusti, voidaan odottaa isoa rynnistystä lähiaikoina.

Lisätietoja:

www.ymparisto.fi/valkoposkihanhi

www.ymparisto.fi/rauhoitettulajipoikkeus

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.