Valovoimainen romaani arkkitehti Wivi Lönnistä, lasikattojen murtajasta

Pirkko Soinisen tänään ilmestyvä romaani Valosta rakentuvat huoneet kertoo arkkitehti Wivi Lönnin kamppailusta aikansa sukupuoliroolien ja läheistensä aiheuttamien paineiden ristiaallokossa.

Valosta rakentuvat huoneet kertoo Wivi Lönnistä, joka oli ensimmäinen merkittävä  suomalainen naisarkkitehti.
Valosta rakentuvat huoneet kertoo Wivi Lönnistä, joka oli ensimmäinen merkittävä suomalainen naisarkkitehti.

Olivia Mathilda Lönn (1872–1966), tuttavallisemmin Wivi, oli ensimmäinen merkittävä suomalainen naisarkkitehti. Hänen kädenjälkensä on nähtävissä monina tunnettuina rakennuksina, joihin kuuluvat mm. Uusi ylioppilastalo ja NNKY:n talo Helsingissä, Tampereen paloasema sekä lukuisat koulut eripuolilla Suomea.

Wivi kulki määrätietoisesti omaa polkuaan muttei yksin. Erityisen tärkeä oli hänen suhteensa toiseen uranaiseen, Hanna Parviaiseen, joka oli Suomen ensimmäinen kauppaneuvoksen arvonimen saanut nainen ja teollisuuspatruuna. Heidän vuosikymmeniä kestänyt läheinen ystävyytensä oli erityisen merkityksellinen Wiville niin henkilökohtaisesti kuin ammatillisestikin.

Pirkko Soininen on kulkenut Wivin jalanjäljissä ja piirtää tässä romaanissa kuvan äärimmäisen lahjakkaasta ja päättäväisestä naisesta, joka raivasi tietä tuleville sukupolville.

Pirkko Soininen (s. 1969) on turkulainen toimittaja ja kirjailija. Häneltä on ilmestynyt taiteilija Ellen Thesleffistä kertova fiktiivinen päiväkirjaromaani Ellen (2018). Yhdessä Eppu Nuotion kanssa hän on kirjoittanut kirjat Nainen parvekkeella (2016), Sakset tyynyn alla (2018) ja Punainen vaate (2019).

Pirkko Soininen: Valosta rakentuvat huoneet
384 sivua | Saatavana painettuna kirjana, sähkökirjana ja äänikirjana (lukija Maiju Saarinen)

Pirkko Soininen (kuva: Mikael Soininen)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 60 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.