Valtaa Kaapelitehdas! – Merikaapelihalli avataan 14.12. tanssin harrastajien vapaaseen käyttöön

Kokeilun esikuvana toimii pariisilainen kulttuurikeskus Centquatre eli 104, jonka avoimissa tiloissa kuka tahansa voi tulla harrastamaan ja ilmaisemaan itseään vapaasti.

Kaapelitehtaan Merikaapelihalli on valmis tanssijoiden ja esittävän taiteen harrastajien ja taiteilijoiden vallattavaksi lauantaina 14.12. Tilaan voi tulla kuka vain, yksin, yhdessä, musiikkilaitteiden kanssa tai ilman.

Yli 3 000 neliön kokoisen Merikaapelihallin ovet avataan klo 11–19 väliseksi ajaksi kaupunkilaisten vapaaseen käyttöön. Tyhjän tilan lisäksi Kaapelitehdas tarjoaa sähkön.

Idea kokeiluun on muhinut Kaapelitehtaan toimitusjohtajan Kai Huotarin mielessä jo useamman vuoden ajan. Sen alkujuuret ovat peräisin pariisilaisen kulttuurikeskuksen Centquatren mahtipontisesta, suuresta hallista, jossa kaikenikäiset esiintyvän taiteen harrastajat ja ammattilaiset tanssijoista sirkustaiteilijoihin treenaavat ja ilmaisevat itseään yksin tai yhdessä muiden kanssa. Tila on kaikille avoin: sinne voi tulla ja sieltä voi lähteä pois silloin, kun haluaa.

– Kun minua neljä vuotta sitten haastateltiin Kaapelitehtaan toimitusjohtajaksi, kerroin Pariisissa sijaitsevasta 104:stä ja siitä, kuinka näkisin, että Kaapelikin voisi avata ovensa vastaavalla tavalla, Huotari kertoo.

Marraskuun puolivälin tienoilla Huotari päätti, että aika olisi kypsä kokeilulle nyt. Samaan aikaan aivan sattumalta tanssitaiteilija ja Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen tuottaja Jarkko Lehmus kuvasi Pariisissa videon, jossa hän tanssi Centquatren avoimessa tilassa. Lehmus postasi videonsa Facebookiin ja heitti ilmoille ajatuksen, voisiko samaa kokeilla Merikaapelihallissa.

Joskus tähdet ovat oikeassa asennossa ja ideat elävät ajassa.

Lehmuksen mukaan avoin ja turvallinen tila voi parhaimmillaan tuoda yleisön, harrastajat, taiteilijat ja päättäjät samaan paikkaan ikään, sukupuoleen tai ihonväriin katsomatta.

– Centquatressa oli riemukasta katsoa suurta määrää erilaisia tanssin ja sirkuksen lajeja sopuisasti sekaisin ja limittäin toistensa kanssa. Lämmitetyssä, siistissä ja turvallisessa urbaanissa tilassa, jossa on tasainen lattia, tarpeeksi korkeutta ja salliva ilmapiiri, elävän taiteen moninaiset muodot pääsevät kukkimaan ja vaikuttamaan toisiinsa tavoilla, joita emme vielä edes pysty kuvittelemaan. Idea on yksinkertainen ja toimiva, Lehmus sanoo.

– Tarve Centquatren tyyliselle tilalle Helsingissä hahmottuu hyvin esimerkiksi Kisahallissa käymällä. Kisahallin toisen kerroksen loosit ovat jatkuvassa ja monipuolisessa käytössä joka päivä. Ilmainen avoin tila madaltaisi kynnystä vielä Kisahalliakin alemmas ja näin mahdollistaisi aivan uudenlaista toimintaa ja kohtaamisia. Kaapelitehtaan tiloista Merikaapelihalli ja Puristamo soveltuisivat erittäin hyvin Centquatren elävän avoimen tilan kaltaiseen toimintaan.

Kaapelitehtaan Merikaapelihalli on käytössä noin 250 päivänä vuodessa. Väliin mahtuu siis päiviä, jolloin 3 100 neliön 110 metriä pitkä ja 24 metriä leveä tila on tyhjillään.

– Helsingistä puuttuu puolijulkista tilaa, jossa ihmiset voivat vapaasti kohdata, luoda uutta, harrastaa ja ilmaista itseään. Avaamme Merikaapelihallin nyt kokeilumuotoisesti kaupunkilaisille ja he voivat ottaa sen haltuunsa, Huotari sanoo. Spontaania julkisten ja puolijulkisten tilojen haltuunottoa tapahtuu ympäri maailman.

– Esimerkiksi Taipeissa nuoret tanssivat metroasemilla. Meidän innoittajanamme toimivat juuri Pariisin ja Taipein kaltaiset ilmiöt. Tarkoituksenamme on tehdä kaupungista yhteisöllisempi ja hauskempi paikka elää ja asua.

Avoimien tilojen konseptille suunnitellaan jo jatkoa, mutta lopulta kaikki on kiinni siitä, ottavatko kaupunkilaiset tilan haltuunsa.

Lisätietoja:

Raisa Karttunen
raisa.karttunen@kaapelitehdas.fi

Kaapelitehtaan, Suvilahden ja Nilsiänkatu 10 kulttuurikeskuksia hallinnoi Helsingin kaupungin omistama Kiinteistö Oy Kaapelitalo, joka peruskorjaa ja vuokraa vanhoja teollisuusrakennuksia taiteen, kulttuurin ja luovan teollisuuden tarpeisiin.

Kaapelitehdas on Suomen suurin kulttuurikeskus, jossa toimii mm. 3 museota, 10 galleriaa, ravintola, kirjakauppa, tanssiteattereita, taidekouluja sekä taiteilijoita, bändejä ja luovien alojen yrityksiä.

Nilsiänkatu 10:ssä sijaitseva kiinteistö on lääkeyhtiö Orionin entinen pääkonttori ja lääketehdas. Viidessä toimistokerroksessa ja kahdessa kellarikerroksessa toimii noin 250 lähinnä kulttuuri- ja taidealan vuokralaista.

nilsiankatu10.fi

Kiinteistö Oy Kaapelitalon linjaukset vuokralaisten talousahdingon helpottamiseksi koronavirusepidemian johdosta30.3.2020 16:54:20 EESTTiedote

KOY Kaapelitalon hallitus päätti maanantaina 30.3.2020 pidetyssä kokouksessaan linjauksesta, jolla pyritään helpottamaan yhtiön vuokralaisille koronaepidemian torjuntatoimista aiheutunutta talousahdinkoa. KOY Kaapelitalo on Helsingin kaupungin omistama yhtiö, ja tehty linjaus noudattaa Helsingin kaupungin 27.3.2020 konserniyhtiöilleen antamaa suositusta tilavuokrien osalta.