Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Keskimaan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden aikana

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Keskimaan ensimmäinen ABC-latausasema avataan Jyväskylään marraskuussa.

ABC-latauksen asiointi hoituu helppokäyttöisellä ABC-mobiililla. Latauspiste valitaan selkeän numeroinnin perusteella ja asiointi tapahtuu muutenkin samoin kuin polttonesteitä tankattaessa. ABC-mobiili on ainoa tapa maksaa ABC-latausta, joten mitään muita tunnistautumisvälineitä ei tarvita. Uuden ominaisuuden myötä ABC-mobiili on maailman monipuolisin autoilevaa asiakasta palveleva mobiilisovellus.

Keskimaan ABC-latausasemilla hinnoittelu perustuu ladattuihin kilowattitunteihin. Hinnat näkyvät asemakohtaisesti ABC-mobiilista. ABC-latauksesta saa myös Bonusta jopa 5 prosenttia ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.

Verkosto laajenee vauhdilla

Osuuskauppa Keskimaan ensimmäiset ABC-latausasemat ovat suurteholatausasemia. Ensimmäinen näistä avataan Prisma Palokkaan marraskuussa 2021. Prisma Palokan ABC latausasemalle tulee neljä suurteholatauspistettä, joista saa jopa 150 kW lataustehon. Lisäksi asemalle sijoitetaan kahdeksan peruslatauspistettä.

ABC-latausverkosto on laajentunut jo useamman alueosuuskaupan alueelle. Valtakunnallisesti ajantasaisen tiedon ABC latausverkostosta voi tarkastaa ABC-mobiilista tai ABC-ketjun verkkosivuilta.

– Tavoitteemme on avata vielä tänä vuonna ABC Joutsan, ABC Viitasaaren sekä ABC Palokan suurteholatausasemat. Ensi vuonna aiomme avata useita asemia lisää mm. Solo Sokos Hotel Paviljongin sekä Original Sokos Hotel Alexandran yhteyteen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen.

100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä

S-ryhmän ja Osuuskauppa Keskimaan tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä.

ABC lataus on tärkeä osa uusiutuvien energiamuotojemme tarjontaa. Haluamme tarjota asiakkaillemme laajalti erilaisia ratkaisuja hiilijalanjäljen pienentämiseen. Bensiiniautoilijoille meillä on jo tarjolla kotimainen ympäristöystävällinen Eko E85-korkeaseosetanoli ja dieselautoilijoille täysin fossiilivapaa Nero Diesel, muistuttaa Tervanen.

Osuuskauppa Keskimaan, Heikki Tervanen, toimialajohtaja, 010 767 3064, heikki.tervanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan marketkaupan johtoa vahvistetaan21.2.2024 10:25:00 EET | Tiedote

Keskimaan marketkaupan johtoa vahvistetaan vastaamaan entistä paremmin tämän päivän toimintaympäristön tarpeita, kun keskijohtoon perustetaan kaksi uutta roolia. Keskimaan yhteensä 28* S-marketin johtaminen jaetaan kahden ryhmäpäällikön sijaan jatkossa kolmelle ryhmäpäällikölle, kun taas Keskimaan Prismojen johtamisesta kokonaisvastuu siirtyy kahden Prismajohtajan sijaan yhdelle Prismajohtajalle. Lisäksi marketkaupan asiantuntijapalveluiden kehittämiseen ja johtamiseen perustetaan uusi ryhmäpäällikön rooli. Marketkaupan johdon uusi organisaatio on voimassa 1.4.2024 alkaen.