Valtakunnallinen kattokonserni panostaa vedeneristysrakentamisen laatuun

Valtakunnallinen katto- ja vedeneristysrakentaja Nordic Waterproofing tarttuu omalta osaltaan rakennusalalla paljon puhuttaneiden laatuongelmien kitkemiseen julkaisemalla sarjan animaatioita vedeneristysrakentamisen oikeista työtavoista. Animaatioiden tarkoituksena on edesauttaa kaikkia urakkaosapuolia parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamisessa.

Nordic Waterproofing 1.

Nordic Waterproofing panostaa kattorakentamisen laadun ongelmien ratkaisuun julkaisemalla sarjan selkeitä ja havainnollisia animaatioita loivan katon oikeaoppisesta vedeneristyksestä. Vedeneristämistä ohjeistetaan Suomen Rakennusinsinöörien Liiton RIL 107-2012 Rakennusten veden- ja kosteudeneristysohjeissa sekä Kattoliiton Toimivat katot -julkaisussa lähinnä tekstin ja kaksiulotteisten rakennekuvien avulla. Edellä mainittuihin ohjeistuksiin perustuvat kolmiulotteiset animaatiot tarjoavat mahdollisuuden yksityiskohtien tarkempaan ohjeistukseen niin rakenteiden kuin työtapojenkin suhteen. – Meillä on sata vuotinen kokemus loivien kattojen rakentamisessa ja animaatioissa esitetyt työtavat pohjautuvat käytännön kokemukseen, kertoo Nordic Waterproofingin toimitusjohtaja Esa Mäki.

Yksityiskohdilla on väliä

Kaksiulotteinen rakennekuva kertoo, mitkä kerrokset kattorakenne vaatii. Animaatiossa voidaan rakennekerroksien lisäksi havainnollistaa tarkasti materiaalien käyttäytyminen ja oikeaoppinen asentaminen työvaihe kerrallaan. Muun muassa kiinnitystavoilla, kiinnikkeillä ja materiaalien limityksillä on tärkeä merkitys lopputuloksen onnistumisen kannalta. Yksi haastavimmista ja tärkeimmistä yksityiskohdista loivilla katoilla on kattokaivo ja sen liittäminen vedeneristykseen, joka ohjeistetaan ensimmäisessä, tänään julkaistussa animaatiossa. Animaatioita on työn alla kaikkiaan viitisentoista, ja ne tullaan julkaisemaan sekä Kerabit/Nordic Waterproofing että KerabitPro–YouTube-kanavalla.

Apua myös alan koulutukseen

Animaatiot tuovat helpotusta myös uusien työntekijöiden koulutukseen. Rakennusalalla on tätä nykyä paljon ulkomaista työvoimaa ja puhuttujen kielien kirjo on suuri. Animaatioissa kuvallinen ilmaisu on selkeää eikä tekstejä tarvita. Näin ollen animaatioiden avulla voidaan uusia vedeneristäjiä kouluttaa jouhevasti ilman kieliongelmia. - Sen lisäksi, että haluamme nostaa kattorakentamisen laatua, haluamme myös helpottaa työvoiman saamista alalle, sanoo Esa Mäki. Animaatiot auttavat omalta osaltaan bitumieristäjiä työn alkuun, sillä mitään varsinaista ammattikoulutusta ei vedeneristysrakentamiseen ole tarjolla.

Linkki animaatioon Kattokaivon liittäminen vedeneristykseen loivalla bitumikermikatolla:

Lisätiedot: Esa Mäki, toimitusjohtaja
Nordic Waterproofing Oy, puh. 040 833 1795
sähköposti: esa.maki@nordicwaterproofing.com

Nordic Waterproofing 1.
Nordic Waterproofing 2.
Nordic Waterproofing 3.

01510 VANTAA

Nordic Waterproofing on yksi Euroopan johtavista vedeneristystuotteiden ja -palveluiden toimittajista. Suomen markkinoilla toimimme seuraavilla maanlaajuisilla brändeillä: AL-Katot ja KerabitPro – kattourakointi, Kerabit ja Mataki – katto- ja vedeneristystuotteet, LA Kattohuolto – kattohuollot ja -korjaukset sekä SPT-Painting - lattiapinnoiteurakointi. Suomen konsernimme työllistää noin 550 henkilöä.