Suomen Oppisopimusosaajat ry

Valtakunnallinen oppisopimusviikko alkaa: ympäri Suomea vastataan kysymyksiin uudistuneesta ammatillisesta koulutuksesta

Oppisopimusviikko järjestetään koko Suomessa 5.-11.11.2018. Oppisopimusviikon suojelijana toimii opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ja yhteistyökumppaneina muun muassa Opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Yrittäjät, Suomen oppisopimusosaajat ry, Oppisopimuskummit ja Ohjaamot. Viikon teemana on tulevaisuuden työ, taidot ja talentit ja se järjestetään samaan aikaan Euroopan Unionin European Vocational Skills Weekin kanssa.

Oppisopimusviikon tapahtumia järjestetään ympäri Suomea aina Vaasasta Joensuuhun ja Tammisaaresta Inariin asti. Yli 120 tapahtuman laajaan kirjoon voi tutustua osoitteessa oppisopimus.fi./oppisopimusviikko.

Oppisopimusviikon merkittävimpinä tavoitteina on kertoa uusista työelämässä oppimisen mahdollisuuksista ja luoda uutta pohjaa ammatillisten oppilaitosten ja työelämän entistä syvällisemmälle yhteistyölle. Suomen Yrittäjät ry:n toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen mukaan yritysten kokemukset yhteistyöstä ovat valtaosin positiivisia ja siksi hän kannustaa pienyrityksiäkin yhteistyöhön ammatillisten oppilaitosten kanssa.

“Oppisopimus on hyvä työkalu kouluttaa osaavaa työvoimaa. Sen mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää. Kun oppisopimusta käyttää, saa opetettua työntekijälle juuri sellaisia asioita kuin yritys tarvitsee”, Pentikäinen perustelee.

“Pienimmistä yrityksistä vain noin joka viides tekee yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten kanssa. Yli kymmenen henkeä työllistävistä jopa 60 prosenttia tekee yhteistyötä. Ne, jotka tekevät, ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä yhteistyöhön. Siksi kannustan siihen voimakkaasti”, Pentikäinen linjaa

Erilaiset työelämässä oppimisen muodot, kuten oppi- ja koulutussopimus, antavat työnantajille vaihtoehtoja henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja rekrytointiin. Tällöin opiskelija pääsee oppimaan käytännönläheisemmin ja joustavammin sekä työnantajat saavat omiin tarpeisiin vastaavia osaajia. Samalla voidaan yhteiskunnan tasolla luoda pohjaa uudelle ammatillisen oppimisen kulttuurille.

Lisätietoja antaa

Virpi Spangar, Suomen oppisopimusosaajat ry, hallituksen puheenjohtaja
virpi.spangar@osao.fi

Haastattelupyynnöt

Olli Vainio, Voimisto Oy
olli.vainio@voimisto.fi

Mikä on oppisopimus?

Oppisopimuskoulutuksena voi suorittaa minkä tahansa toisen asteen ammatillisen tutkinnon tai tutkinnonosan. Tutkinnosta noin 80 prosenttia suoritetaan työpaikalla ja 20 prosenttia lähiopintoina oppilaitoksessa, etänä tai verkossa.

Opiskelijoille oppisopimus on tapa hankkia ammatti, suorittaa aloitetut ammattiopinnot loppuun työsuhteessa tai saada lisäkoulutusta omalla työpaikalla tai omassa yrityksessä. Yritykselle oppisopimus on mahdollisuus kouluttaa uutta henkilökuntaa omiin tarpeisiin, lisäkouluttaa nykyistä henkilöstöä ja saada omalle yritykselle räätälöity koulutuskokonaisuus. Työnantaja nimeää oppisopimusopiskelijalle työpaikkaohjaajan ja yrittäjäopiskelijat saavat opiskelunsa tueksi mentori-yrittäjän.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi