Valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen ensimmäiset kutsukirjeet ovat lähteneet matkaan

Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus käynnistyi tammikuun alussa, kun ensimmäiset kutsut tutkimukseen lähtivät matkaan. Myös Helsingin seutu on mukana tutkimuksessa. Tutkimukseen kannattaa osallistua, sillä sen avulla saadaan tärkeää tietoa liikennettä koskevien päätösten ja suunnitelmien pohjaksi.

Kutsun valtakunnalliseen henkilöliikennetutkimukseen saa noin 15 000 satunnaisesti valittua Helsingin seudun asukasta. Ensimmäiset kutsukirjeet postitettiin tammikuun alussa, mutta tutkimus jatkuu koko vuoden, joten kutsukirjeen voi yhtä hyvin saada vasta vuoden loppupuolella.

”Vaikka elämme edelleen koronapandemian aiheuttamaa poikkeusaikaa, on äärimmäisen tärkeää, että kaikki kutsun saaneet vastaavat kyselyyn, liikkuivatpa he omalla autolla, joukkoliikenteellä, pyörällä, kävellen tai eivät liiku minnekään”, HSL:n ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori sanoo.

”Liikenteen suunnittelun ja liikennepoliittisten päätösten pohjaksi tarvitaan kattavaa ja tutkittua tietoa. Ihmisten liikkumistottumuksista ja liikkumisen syistä ei saada kokonaiskuvaa millään muulla tavalla selville kuin laajalla otantatutkimuksella.”

Valtakunnallista henkilöliikennetutkimusta on tehty vuodesta 1974 lähtien aina 5–6 vuoden välein. Eri puolilla maata saa kutsun tutkimukseen kaiken kaikkiaan 90 000 henkeä. Tutkimusta koordinoi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

”Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus on laajuudessaan poikkeuksellinen, koska sillä kerätään tietoa kaikenikäisten ja kaikenlaisia liikennevälineitä käyttävien liikkumisesta koko Suomessa. Tutkimus kattaa myös kaikki vuodenajat ja viikonpäivät sekä liikkumisen kotimaassa ja ulkomaille.”

Tutkimukseen voi vastata vain kutsun saanut

Koska kyseessä on tilastollinen tutkimus, johon poimitaan satunnaisesti edustava joukko asukkaita, tutkimukseen voivat vastata vain kutsun saaneet.

Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään laajasti muun muassa liikenteen ja maankäytön suunnittelussa, valtakunnallisessa ja alueellisessa liikennejärjestelmän suunnittelussa sekä liikkumisessa tapahtuvien muutosten seurannassa ja ennakoinnissa.

”Vastaamalla voi vaikuttaa siihen, että saman tyyppisesti liikkuvien tarpeet otetaan huomioon liikenteen suunnittelussa”, Marko Vihervuori sanoo.

Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.