Helsingin yliopisto

Valtakunnalliset LUMA-päivät alkoivat Lahdessa

Jaa

LUMA-päivät on vuotuinen kohtaamispaikka, jossa luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian aineiden opettajat, tutkijat ja opiskelijat tapaavat ja verkostoituvat sekä jakavat tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä. Tänä vuonna ne järjestetään Lahdessa 6.-8.6.2016 FellmanniCampuksella. Mukaan on tulossa 420 vierasta yli 30 eri maasta.

LUMA-päivien ohjelma rakennettu yhteisöllisesti ja uusien opetussuunnitelmien perusteiden teemojen ympärille. Teemoja ovat esimerkiksi ilmiöpohjainen oppiminen, koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt, tutkiva oppiminen, eheyttävä opetus, TVT ja ohjelmointi opetuksessa. Tänä vuonna erityinen huomio kiinnitetään matematiikan opetuksen uusin innostaviin menetelmiin.

Päivillä palkitaan tänäkin vuonna 10 LUMA-toimijaa, jotka ovat toimineet ansiokkaasti luonnontieteellisten aineiden opetuksen edistämisessä tai kehittämisessä. Yksi heistä on tohtorikoulutettava Jenni Räsänen Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitokselta.

Tilastollisella menetelmällä lasten omaa tietoa heille tärkeistä asioista

Jenni Räsänen on toiminut jo parin vuoden ajan Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen matematiikan toimipisteen, Summamutikka-keskuksen, koordinaattorina. Nuoresta iästään huolimatta hän on ehtinyt kehittää huomattavalla tavalla yhteistyötä yliopistollisten LUMA-toimijoiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Tällaisia hankkeita ovat Pulmaario-hanke Pääkaupunkiseudun kirjastojen kanssa ja Tilastrofi-hanke Tilastokeskuksen kanssa.

Tilastrofi on eräänlainen lasten tilastollinen vuosikirja, toimintamalli, joka innostaa lapsia tutkimaan omaa arkeaan ja tuottamaan siitä tietoa heille merkityksellisistä asioista tilastollisten menetelmien avulla.

Jenni Räsänen on lisäksi ollut aktiivisesti mukana toteuttamassa ja kehittämässä Helsingin yliopistossa LUMA-aineiden kerhonohjaajakoulutusta, pienten lasten Pikku-Jipot -kerhotoimintaa ja virtuaalisia Jippo-kerhoja sekä uusimpana avauksena virtuaalisia Mathversum-kerhoja.

Lisätiedot:

Luma-päivät 2016 

professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomen johtaja, maija.aksela@helsinki.fi, 050 514 1450

yliopistonlehtori Jarkko Lampiselkä, Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen johtaja, jarkko.lampiselka@helsinki.fi, 02941 29570

Kuvassa Jenni Räsänen, kuvaaja Joona Honkavaara

Ystävällisin terveisin
Minna Meriläinen-Tenhu, @MinnaMeriTenhu, 050 415 0316, minna.merilainen@helsinki.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Se on toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Forskning: Marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel till barn och unga bör begränsas16.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Projektet Marknadsföring av ohälsosamma livsmedel till barn och ungdomar (EPELI) kartlade marknadsföringen av ohälsosamma livsmedel till barn och unga och lösningar på deras negativa effekter. Dagens avslutande seminarium presenterade resultaten av studien och slutsatser. Enligt studien behövs strängare och mer restriktiva marknadsföringsregler för att skydda unga människor, särskilt de i åldern 13-17 år.

Tutkimus: Lapsille ja nuorille suunnattua epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia pitäisi rajoittaa16.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille ja nuorille (EPELI) -hankkeessa kartoitettiin lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia sekä ratkaisuja sen aiheuttamiin haittavaikutuksiin. Tänään pidetyssä päätösseminaarissa esiteltiin tutkimuksen tuloksia ja johtopäätökset. Tutkimuksen mukaan nykyistä tiukempaa ja rajoittavampaa markkinoinnin sääntelyä tarvitaan suojelemaan etenkin 13–17 -vuotiaita nuoria

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme