Valtakunnan virallinen Unikeko -julkaisuvapaa ke 27.7.klo 7.00

Toimittaja Lassi Lähteenmäki vuoden 2016 VALTAKUNNAN VIRALLISEKSI UNIKEOKSI

Vuoden 2016 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu toimittaja Lassi Lähteenmäki.

Vanhan ja arvostettujen perinteiden mukaisesti Lassi Lähteenmäen valinta julkistettiin heittämällä hänet mereen Unikeonpäivänä keskiviikkona 27.7.2016 klo 7.00 Naantalin vanhan kaupungin vierassatamassa.

Lassi Lähteenmäki syntyi elokuussa 1961 Rymättylässä. Koulunsa perunanviljelijän poika kävi Rymättylän Pohjakulmalla sekä Naantalin Maijamäessä. Taskurahaa hän sai myymällä itsekasvattamiaan varhaisperunoita Naantalin torilla.

Toimittajana Lähteenmäki on itseoppinut. Kouluvuosina alkanut valokuvaamisen ja kaitafilmaamisen harrastus on vuosien myötä muuttunut työksi.

Toimittajan työt Lähteenmäki aloitti jo mopoiässä. Raino Puottulan ohjauksessa hän alkoi kirjoitella ja valokuvata paikallislehti Rannikkoseutuun. 80-luvun puolivälissä lehdestä avautui vakituinen toimittajan paikka. Kokemus syveni ja laajeni myös Jorma Rotkon johtamassa Meriradiossa Velkuanmaan saarella 80- ja 90-lukujen taitteessa sekä Markku Heikkilän vetämässä turkulaisessa Radio Sadassa, jossa vierähti 15 vuotta.

Viimeiset 12 vuotta Lähteenmäki on toiminut freelancerina. Tärkeimpänä työnantajana on Yleisradio, johon hän tekee lähinnä alueellisia juttuja ja uutisia radioon ja televisioon.

Lisäksi Lähteenmäki kirjoittelee lukuisiin lehtiin mm. varsinaissuomalaisista ilmiöistä, matkailusta, maaseudun asioista ja ympäristökysymyksistä. Lähteenmäki on tehnyt lukuisia juttumatkoja kehitysyhteistyökohteisiin mm. Afrikkaan. Lähteenmäki viihtyy myös juontajana erilaisissa paneeleissa, juhlissa ja muissa tapahtumissa.

Nykyinen Naantali on Lähteenmäen mielestä ihanteellinen toimittajan työmaa:

– Varhaisperunan kasvatus, silakan talvinuottaus, sillinkalastus, saariston elämä, matkailu, Unikeko ja Naantalin musiikkijuhlat ovat aitoja koko valtakuntaa kiinnostavia aiheita, Lähteenmäki täsmentää.

Luonto on ollut Lassi Lähteenmäelle aina tärkeä asia. Hän oli perustamassa vuonna 1979 Naantalin seudun luonnonsuojeluyhdistystä ja sen puheenjohtajana hän toimi noin 25 vuotta.

– Nykyinen luonnonvaroja tuhlaava elämäntapa nakertaa luontoa huolestuttavalla vauhdilla. Naantali voisi toimia tienraivaajana luontoa kunnioittavassa matkailussa. Aurinkoisen Naantalin kannattaisi olla eturivissä myös aurinkoenergian hyödyntämisessä ja tukemisessa, Lähteenmäki pohtii.

Lähteenmäen viisihenkisen perheen kodissa Rymättylässä lampaat määkivät laitumella, kukat kasvavat pihalla, vasara paukkuu satavuotiaan puutalon nurkissa ja hitsikone paikkailee auton peltejä pihalla. Jos vapaa-aikaa sattuu ilmaantumaan, perhe veneilee tai hyppää isompaan laivaan ja vierailee naapurikaupungissa Tukholmassa.

”Lassi Lähteenmäen valinta Unikeoksi 2016 oli luontevaa, onhan hän tuonut Naantalia ja saaristoa esille useissa sekä paikallisissa että valtakunnallisissa lähetyksissä ja kirjoituksissa. Saaristossa asuvana ja luontoa ikänsä kunnioittaneena Lassi tuo maanläheisen ripauksen töihinsä, joka kyllä välittyy myös yleisöön. Naantalin vanha kaupunki ja saaristo on hieno yhdistelmä sykkivää kaupunkielämää mutta samalla rauhoittavaa saaristoa, jonka moninaisuuden Lassi on aina halunnut tuoda esille”, sanoo valintaraadin puolesta Naantalin Matkailun toimitusjohtaja Tarja Rautiainen. Unikeon valintaraatiin kuuluu myös Naantalin kaupunginjohtaja Jouni Mutanen ja kulttuuri- ja tiedotussihteeri Anu Anttila.

Valokuvia Unikeon mereen heittämisestä ja Naantalin tunnelmista löytyy 27.7. osoitteesta

Naantalin Matkailu Oy

Tarja Rautiainen, p. 040 7478847,

tarja.rautiainen@naantalinmatkailu.fi

Ravintola Tammiston Kuulas Naantalissa tarjoaa Suomen parhaat ruokaelämykset5.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

"Jotain erilaista ja innovatiivista" - Hungry for Finland -kilpailun voitto Naantaliin. Ravintola Tammiston Kuulas tarjoaa Suomen parhaat ruokaelämykset. Hungry for Finland 2023 -ruokamatkailukilpailun voittajaksi on valittu naantalilaisen Tammiston Kuulas -ravintolan kaksi tuotetta: kaikkia aisteja kutkuttava Piknik omenapuun alla ja saariston makuja tarjoava Taste of Archipelago -tapahtuma.

Piknik Omenapuun alla ja Taste of Archipelago Naantalista Suomen paras ruokamatkailutuote 202330.11.2023 15:15:00 EET | Tiedote

Hungry for Finland Ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut naantalilaisen Tammiston Kuulas-ravintolan Piknik Omenapuun alla ja Taste of Archipelago -tapahtuman Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2023. Palkinnon jakoi maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah. Kilpailuun osallistui 46 monipuolista ja tasokasta tuotetta ammattilaissarjassa. Tänä vuonna erityistavoite oli saada mukaan vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvia tuotteita. Myös muut naantalilaiset yritykset ovat keränneet merkittäviä palkintoja loppuvuoden aikana, ja ne tarjoavat asiakkailleen elämyksellisiä ja vastuullisia tuotteita.