Valtatiellä 9 selvitetään Orivesi – Jyväskylä välin kehittämistarpeita (Keski-Suomi ja Pirkanmaa)

Keski-Suomen ja Pirkanmaan ELY-keskukset laativat yhteistyössä toimenpideselvityksen valtatie 9 Orivesi – Jyväskylä välille. Tavoitteena on selvittää, miten valtatien 9 Orivesi-Jyväskylä välillä parannetaan liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja matka-ajan ennustettavuutta sekä edistetään kestävän liikkumisen mahdollisuuksia.

Karttakuva suunnittelualueesta

Toimenpideselityksessä määritellään valtatien 9 Orivesi – Jyväskylä välin tavoitetilanteen ratkaisut sekä jatkosuunnittelun kehittämistoimenpiteet. Tavoitteena on sovittaa yhteen vilkkaan liikenteen ja valtatien varren maankäytön tarpeet. Lisäksi tavoitteena on tieosuuden liikenneturvallisuuden parantaminen ja liikenteen ympäristöhaittojen torjuminen. Suunnittelujakson pituus on 103 kilometriä.

Valtatie 9 on Suomen merkittävimpiä poikittaisia tieyhteyksiä ulottuen Turusta aina Venäjän rajalle Niiralaan saakka. Se yhdistää Pirkanmaan ja Keski-Suomen suuret keskukset, Tampereen ja Jyväskylän toisiinsa

Liikenne- ja viestintäministeriö määrittelee merkittävät maanteiden ja rautateiden pääväylät ja niiden ympärivuorokautisen liikenteen turvaavat palvelutasot. Valtatie 9 väli Tampere-Jyväskylä on määritelty palvelutasoluokkaan 1. Nykyisellään tie ei vastaa liikennemäärien eikä palvelutasoluokan edellyttämää tasoa.

Maanteiden suunnittelu on vaiheittain tarkentuva prosessi. Nyt käynnissä oleva suunnitelma on esiselvitys, jonka tarkoituksena on määrittää valtatien tavoitetila sekä jatkosuunnittelun tarpeet. Toimenpideselvityksen suunnittelutarkkuus on yleispiirteinen, ja ennen toteuttamista tulee laadittavaksi lakisääteiset tiesuunnitelmat jatkosuunnitteluun valituista vaihtoehdoista.

Toimenpideselvitystä laatii Plaana Oy. Työtä ohjaa hankeryhmä, johon kuuluu ELY-keskusten ja Väyläviraston asiantuntijoiden lisäksi alueen kuntien sekä Keski-Suomen liiton ja Keski-Suomen museon edustajat. Toimenpideselvitys valmistuu vuoden 2022 alkupuolella.

Suunnittelun etenemistä voi seurata verkkosivulla https://vayla.fi/vt-9-orivesi-jyvaskyla. Yleisötilaisuutta ei järjestetä suunnittelun aikana, mutta mielipiteitä, kommentteja tai muuta palautetta voi antaa missä vaiheessa suunnitteluprosessia tahansa.

Lisätietoja selvityksen laatimisesta antavat:

Projektipäällikkö Jarmo Toikka Keski-Suomen ELY-keskus, puh. 0295 024 600 Projektipäällikkö Jarkko Peurala Pirkanmaan ELY-keskus, puh. 0295 036 280.

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi.

Karttakuva suunnittelualueesta

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista viivästyy – Saimaannorppaa suojelee nyt vastuulliset kalastajat ja osakaskuntien tekemät kalastusrajoitukset16.4.2021 13:31:16 EEST | Tiedote

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista on viivästynyt, koska asetuksen valmistelu on kesken valtioneuvostossa. Valtioneuvostossa on keskusteltu kalastusrajoituksista, mutta asetuksen lopullisesta sisällöstä ei ole löytynyt yhteisymmärrystä. Lausunnoilla olleessa asetusluonnoksessa rajoitusaika säilyi ennallaan ja rajoitusalueeseen ehdotettiin 243 neliökilometrin lisäystä. Asetusluonnosta kannatti noin 80 prosenttia lausunnon antajista, siitäkin huolimatta asetuksen käsittely on viivästynyt.

Arbetet på en strategi för vattenförsörjningen i Östra och Södra Finland går framåt (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)14.4.2021 13:12:55 EEST | Tiedote

I samarbetsområdet Östra och Södra har strategiarbetet fått en fartfylld start. En beskrivning av vattenförsörjningens nuläge och en utvärdering av verksamhetsmiljön har redan färdigställts. Härnäst ska aktörer inom landskapens intressentgrupper inbjudas till samarbetsträffar. Dessa arrangeras på distans i maj.

Itäisen ja Eteläisen Suomen vesihuoltostrategiatyö etenee (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)14.4.2021 13:12:54 EEST | Tiedote

Itäisen ja Eteläisen yhteistyöalueen strategiatyö on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Vesihuollon nykytilan kuvaus ja toimintaympäristön arviointi ovat valmistuneet. Seuraavaksi maakuntien sidosryhmätoimijat kutsutaan ELY-keskuksen organisoimiin yhteistyötilaisuuksiin, jotka järjestetään etäyhteyksin toukokuussa.

Restaureringar av fågelvattnen i Bredviksfjärden och Kumo älvs delta planeras i samarbete (Egentliga Finland, Satakunta)14.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Forststyrelsen och NTM-centralen i Egentliga Finland inleder planeringen av restaureringen av fågelvattnen i Bredviksfjärden och i Kumo älvs delta. Området är ett nationellt värdefullt häcknings- och rastområde för fåglar. Planeringen av restaureringen är en del av livsmiljöprogrammet Helmi, vars mål är att trygga, skydda och förstärka den naturen i Finland och dess mångfald.