ELY-keskukset

Valtatiellä 9 selvitetään Orivesi – Jyväskylä välin kehittämistarpeita (Keski-Suomi ja Pirkanmaa)

Keski-Suomen ja Pirkanmaan ELY-keskukset laativat yhteistyössä toimenpideselvityksen valtatie 9 Orivesi – Jyväskylä välille. Tavoitteena on selvittää, miten valtatien 9 Orivesi-Jyväskylä välillä parannetaan liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja matka-ajan ennustettavuutta sekä edistetään kestävän liikkumisen mahdollisuuksia.
Karttakuva suunnittelualueesta

Toimenpideselityksessä määritellään valtatien 9 Orivesi – Jyväskylä välin tavoitetilanteen ratkaisut sekä jatkosuunnittelun kehittämistoimenpiteet. Tavoitteena on sovittaa yhteen vilkkaan liikenteen ja valtatien varren maankäytön tarpeet. Lisäksi tavoitteena on tieosuuden liikenneturvallisuuden parantaminen ja liikenteen ympäristöhaittojen torjuminen. Suunnittelujakson pituus on 103 kilometriä.

Valtatie 9 on Suomen merkittävimpiä poikittaisia tieyhteyksiä ulottuen Turusta aina Venäjän rajalle Niiralaan saakka. Se yhdistää Pirkanmaan ja Keski-Suomen suuret keskukset, Tampereen ja Jyväskylän toisiinsa

Liikenne- ja viestintäministeriö määrittelee merkittävät maanteiden ja rautateiden pääväylät ja niiden ympärivuorokautisen liikenteen turvaavat palvelutasot. Valtatie 9 väli Tampere-Jyväskylä on määritelty palvelutasoluokkaan 1. Nykyisellään tie ei vastaa liikennemäärien eikä palvelutasoluokan edellyttämää tasoa.

Maanteiden suunnittelu on vaiheittain tarkentuva prosessi. Nyt käynnissä oleva suunnitelma on esiselvitys, jonka tarkoituksena on määrittää valtatien tavoitetila sekä jatkosuunnittelun tarpeet. Toimenpideselvityksen suunnittelutarkkuus on yleispiirteinen, ja ennen toteuttamista tulee laadittavaksi lakisääteiset tiesuunnitelmat jatkosuunnitteluun valituista vaihtoehdoista.

Toimenpideselvitystä laatii Plaana Oy. Työtä ohjaa hankeryhmä, johon kuuluu ELY-keskusten ja Väyläviraston asiantuntijoiden lisäksi alueen kuntien sekä Keski-Suomen liiton ja Keski-Suomen museon edustajat. Toimenpideselvitys valmistuu vuoden 2022 alkupuolella.

Suunnittelun etenemistä voi seurata verkkosivulla https://vayla.fi/vt-9-orivesi-jyvaskyla. Yleisötilaisuutta ei järjestetä suunnittelun aikana, mutta mielipiteitä, kommentteja tai muuta palautetta voi antaa missä vaiheessa suunnitteluprosessia tahansa.

Lisätietoja selvityksen laatimisesta antavat:

Projektipäällikkö Jarmo Toikka Keski-Suomen ELY-keskus, puh. 0295 024 600 Projektipäällikkö Jarkko Peurala Pirkanmaan ELY-keskus, puh. 0295 036 280.

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi.

Karttakuva suunnittelualueesta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.