“Valtava merkitys monien ihmisten elämän ja hyvinvoinnin kannalta” – järjestöt ja lähes 18 000 allekirjoittanutta vetoavat puolueita sitoutumaan translain uudistukseen

Kansainvälisenä transmuistopäivänä ihmisoikeusjärjestöt vetoavat eduskunnan Kansalaisinfossa puolueisiin translain uudistamiseksi. Tilaisuudessa luovutetaan Amnestyn vetoomus, jonka on allekirjoittanut lähes 18 000 ihmistä.

Tiistaina vietetään kansainvälistä transmuistopäivää. Muistopäivän aamuna eduskunnan Kansalaisinfossa on Amnestyn Suomen osaston, Setan ja eduskunnan hlbti-verkoston järjestämä tilaisuus, jossa järjestöt vetoavat puolueisiin, jotta nämä sitoutuisivat sisällyttämään translain kokonaisuudistuksen tulevaan hallitusohjelmaan.

Tilaisuudessa luovutetaan myös Amnestyn vetoomus, jonka on allekirjoittanut lähes 18 000 ihmistä.

Tällä hetkellä Suomen translaki asettaa sukupuolen juridiselle vahvistamiselle ihmisoikeuksia loukkaavia ehtoja. Juridista sukupuoltaan vahvistavan henkilön on oltava lisääntymiskyvytön, esitettävä lääketieteellinen selvitys siitä, että hän kuuluu “vastakkaiseen sukupuoleen”, elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa ja on täysi-ikäinen.

“Translain uudistamista kannatetaan yli puoluerajojen: suurimmat puolueet ovat olleet asiasta yksimielisiä – osa puolueista on tehnyt päätöksen lakimuutoksen tukemisesta jo vuosia sitten. Tämän yksimielisyyden on vihdoin johdettava tekoihin. Eduskuntavaaleihin valmistautuvien puolueiden on osoitettava ihmisoikeusselkärankansa, ja vaadittava selkeää kirjausta translain kokonaisuudistuksesta hallitusohjelmaan”, sanoo Amnestyn sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän asiantuntija Pia Puu Oksanen.

17-vuotiaan transmiehen Armin Kellomäen mukaan sukupuolen oikeudellisen vahvistamisen ikärajan alentaminen viestittäisi translapsille ja -nuorille, että Suomen valtio pitää heitä yhdenvertaisina muihin verrattuna.

“Se olisi pieni muutos, jolla olisi valtava merkitys monien ihmisten elämän ja hyvinvoinnin kannalta. Jokainen ihminen ansaitsee osallistua yhteiskuntaan yhdenvertaisesti, ilman vuosien nöyryyttävää odottelua yhden passimerkinnän muuttamiseksi”, Kellomäki sanoo.

“Kaikessa yksinkertaisuudessaan on kyse jokaisen ihmisen oikeudesta omaan identiteettiin, jokaisen mahdollisuudesta rakentaa itse ja ehdoitta omaa elämäntarinaansa ilman pelkoa tai häpeää. Translain uudistus ei ole keneltäkään pois ja samalla se on monelle elintärkeä”, tiivistää eduskunnan hlbti-verkoston puheenjohtaja ja kansanedustaja Jani Toivola.

Tilaisuus järjestetään 20.11. kello 8.30-10.00 Kansalaisinfossa Arkadiankatu 3:ssa. Tilaisuus on avoin.

Transmuistopäivän iltana Helsingissä järjestetään eduskuntatalon portailla kello 18.00-19.30 muistotilaisuus edellisen vuoden aikana murhatuille transihmisille. Sukupuolivähemmistöjen kansainvälisten järjestöjen mukaan vuoden aikana on murhattu 369 transihmistä.

Pia Puu Oksanen, sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän asiantuntija, Amnesty
pia.oksanen@amnesty.fi

Vilma Vuorio, tiedottaja, Amnesty
vilma.vuorio@amensty.fi

Transnuorten oikeudet, translain ikäraja:

Armin Kellomäki, Setan aktiivi
armin.kellomaki@gmail.com
Puhelinnumeroa voi tiedustella tiedottaja@seta.fi

Kerttu Tarjamo, pääsihteeri, Seta
paasihteeri@seta.fi

Amnesty: USA:n rajalla erotettujen perheiden määrä suurempi kuin annettu ymmärtää ­– 6000 perhettä neljässä kuukaudessa11.10.2018 16:30Tiedote

Peräti 6000 Yhdysvalloista turvaa hakenutta perhettä on erotettu neljän kuukauden aikana. Luku on suurempi kuin viranomaisten aiemmin myöntämä. Perheiden laittomien erottamisten lisäksi Meksikon rajalla on käännytetty ihmisiä antamatta heille mahdollisuutta hakea turvapaikkaa. Tämä politiikka on tuottanut tuhansille ihmisille äärimmäistä kärsimystä.