Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

Varsinais-Suomen näkökulmasta Lindén toivoisi investointiohjelman huomioivan paremmin liikenneturvallisuuden. (Kuva: AdobeStock)

”Talouskehyksen raamittama investointiohjelma ei pysty vastaamaan siihen muutokseen, joka liikennesektorilla on käynnissä. Liikenteen päästövähennystavoitteet ja Suomen logistisen sijainnin muutos on huomioitava paremmin”, toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood

Investointiohjelman lausuntoaika päättyy 2.5. Keskuskauppakamarin näkemyksen mukaan investointiohjelman rahalliset resurssit eivät kohtaa lähellekään tarpeita.

”Tarvitaan kaikkiin liikennemuotoihin osoitettujen määrärahojen huomattavaa nostoa tai uusia rahoitusmalleja rahoituspohjan täyttämiseksi. Tämä on erityisen ajankohtaista nyt”, sanoo Wood.

Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Satu Lindén tuo esille, että investointiohjelmaluonnoksessa osoitetaan edelleen maantiehankkeiden suurin yksittäinen rahoitus, 189 miljoonaa euroa, E18 Turun kehätielle (kantatie 40) Raision keskustassa.

”Rahoitus on edellytys yhden Suomen merkittävimmän päätieväylän kuntoon saattamisessa. Päätös hankkeen käynnistämisestä tulisi saada vielä kuluvana vuonna, sillä esimerkiksi Naantalin sataman uudet liikennöintiin tulevat alukset lisäävät todennäköisesti entisestään rekkaliikennettä jo valmiiksi ruuhkaisella kehätiellä”, sanoo Lindén.

Liikenneturvallisuus tulisi huomioida

”Investointiohjelman luonnoksesta puuttuvat esimerkiksi Varsinais-Suomessa valtateiltä 8 ja 9 liikenneturvallisuuden kannalta välttämättömät parannustoimenpiteet”.

Lisäksi luonnoksesta puuttuu useita muitakin alueelle tärkeitä hankkeita. Raideliikenteen kehittämishankkeista luonnokseen toivottaisiin Tunnin juna, Espoo–Salo-oikorata ja Salo–Turku-kaksoisraide ja tieliikenteen kehittämishankkeista mm. E 18 kehätien Naantali-Raisio -väli, Mt 180 Kurkela-Kuusiston väli sekä Salon itäisen ohikulkutien toinen vaihe.

Venäjän hyökkäyssodan myötä myös Suomen logistinen sijainti on muutoksen kourissa. Venäjän ilmatilan sulkeminen, konttiliikenteen ongelmat sekä kohonneet energian hinnat vaikuttavat suoraan kuljetuskustannuksiin. Päivi Woodin mukaan liikennehankkeet tukevat alueellista saavutettavuutta ja lisäävät investointeja Suomeen.

”Näillä tekijöillä on myös merkittävä vaikutus kuljetusten toiminta- ja huoltovarmuuteen, ja viime kädessä siihen, mikä on Suomen logistinen sijainti ja sen strategien tulevaisuus idän ja lännen solmukohdassa. Suomessa on pidettävä huolta siitä, että suhteellinen logistinen sijaintimme ja sen strateginen hyödyntäminen eivät karkaa yhä kauemmas maailman markkinoilta kohoavien energiahintojen ja rapautuvien yhteyksien myötä”, toteaa Wood.

Keskuskauppakamari
Päivi Wood, johtava asiantuntija, liikenne- ja elinkeinopolitiikka
puh. 050 478 3990, paivi.wood@keskuskauppakamari

Satu Lindén, edunvalvontapäällikkö
puh. 041 530 3000, satu.linden@kauppakamari.fi

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:17:59 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, joista moni haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelu sekä työtä kaipaavia ukrainalaisia.

Kauppakamarikysely: Venäjän sodalla ja pakotteilla vaikutuksia lähes kahdelle kolmasosalle yrityksistä23.3.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 22.3. klo 00.01 // Kauppakamarien jäsenilleen tekemästä kyselystä selviää, että raaka-aineiden ja komponenttien toimitusvaikeudet ja hinnannousu aiheuttavat yrityksille yhä enenevässä määrin vaikeuksia. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 40,1 prosenttia kertoi, että raaka-aineiden ja komponenttien hintojen nousu rajoittaa yrityksen toimintaa ja 32,6 prosenttia vastasi, että raaka-aineiden ja komponenttien toimitusvaikeudet haittaavat toimintaa.