Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Investointiohjelman lausuntoaika päättyy tänään. Keskuskauppakamarin näkemyksen mukaan investointiohjelman rahalliset resurssit eivät kohtaa lähellekään tarpeita.

”Tämän hetken valtakunnalliset liikennehankesuunnitelmat ja -investoinnit vaikuttavat merkittävästi koko Hämeen kauppakamarin alueeseen ja sen tulevaisuuteen. Miten meidän vaalipiirimme kansanedustajat ovat toteuttaneet edunvalvontaa? Erityisesti uusien ratalinjauksien pelkkä suunnittelun rahoittaminen heikentää investointihalukkuutta alueelle”, Eerikäinen toteaa.

”Talouskehyksen raamittama investointiohjelma ei pysty vastaamaan siihen muutokseen, joka liikennesektorilla on käynnissä. Liikenteen päästövähennystavoitteet ja Suomen logistisen sijainnin muutos on huomioitava paremmin. Tarvitaan kaikkiin liikennemuotoihin osoitettujen määrärahojen huomattavaa nostoa tai uusia rahoitusmalleja rahoituspohjan täyttämiseksi. Tämä on erityisen ajankohtaista nyt”, toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Venäjän hyökkäyssodan myötä myös Suomen logistinen sijainti on muutoksen kourissa. Venäjän ilmatilan sulkeminen, konttiliikenteen ongelmat sekä kohonneet energian hinnat vaikuttavat suoraan kuljetuskustannuksiin. Woodin mukaan liikennehankkeet tukevat alueellista saavutettavuutta ja lisäävät investointeja Suomeen.

”Näillä tekijöillä on myös merkittävä vaikutus kuljetusten toiminta- ja huoltovarmuuteen ja viime kädessä siihen, mikä on Suomen logistinen sijainti ja sen strategien tulevaisuus idän ja lännen solmukohdassa. Suomessa on pidettävä huolta siitä, että suhteellinen logistinen sijaintimme ja sen strateginen hyödyntäminen eivät karkaa yhä kauemmas maailman markkinoilta kohoavien energiahintojen ja rapautuvien yhteyksien myötä”, Wood toteaa.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021–2022.

Venäjä säikäytti markkinat27.4.2022 10:21:18 EEST | Tiedote

Epävarmuudesta huolimatta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli vielä alkuvuodesta melko normaali. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät synkistyivät yllättävän voimakkaasti ja myös kuluttajien luottamus romahti maaliskuussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut nopean shokkireaktion, joka on heijastunut sekä yritysten että kuluttajien näkymiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle11.4.2022 10:53:27 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin maaliskuussa viidettä kertaa etänä. ”Hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita, sillä tällä hetkellä on suuri pula hyvistä hallitusammattilaisista. Hämeen kauppakamarin alueelta vaativan tutkinnon läpäisi 20 henkilöä, joista 11 on Päijät-Hämeestä ja yhdeksän henkilöä Kanta-Hämeestä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Yritysten kasvuodotukset ovat vaisuja30.3.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Työvoiman saatavuus, raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusongelmat, Ukrainan sodasta aiheutuneet pakotteet ja logistiset ongelmat rajoittavat yritysten toimintaa Hämeessä, selviää kauppakamarien tuoreimmasta talouskyselystä. ”Edelleen työvoiman saatavuusongelmat ovat alueellamme pahentuneet ja jopa 48 prosenttia yrityksistä kertoo ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan niiden toimintaa. Hämeessä yritykset katsoivat jo positiivisesti tulevaisuuteen korona-ajan jälkeen, mutta nyt kasvuennusteet ovat supistuneet Ukrainan sodasta johtuen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Ratkaisut ammattidieselin käyttöönottamiseksi on tehtävä kiireellisesti25.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Poikkeuksellinen ja erittäin nopea kuljetuskustannusten nousu iskee erityisen kovaa suomalaisiin kuljetusyrittäjiin ja Suomen logistiseen kilpailukykyyn. Kauppakamarit peräänkuuluttavat nopeita toimenpiteitä yritysten auttamiseksi ja esittävät yhtenä ratkaisuna ammattidieselin käyttöönottoa. ”Poikkeuksellisen kovaan polttoaineen hinnannousuun on vastattava nyt. Tarvitaan nopeita toimia, kuten ammattidieselin käyttöönottoa, joiden avulla rakennetaan silta yrityksille vaikean tilanteen yli. Aikaa odottaa vaikkapa vuoden päähän ei ole”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.