Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Valtiontalouden säästöjen vaikutukset sivistyksellisiin oikeuksiin – tulosten julkistamistilaisuus ja paneelikeskustelu

Jaa

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut valtiontalouden säästöjen vaikutuksia sivistyksellisten oikeuksien toteutumiseen varhaiskasvatuksessa ja yleissivistävässä koulutuksessa.

  • Vaikuttavatko valtiontaloudessa tehdyt säästöt opetuksen ja oppimisen edellytyksiin?
  • Miten koulutuksen järjestäjät ovat toteuttaneet säästöjä?
  • Ovatko säästöpäätökset tuoneet säästöjä koulutusmenoihin?

Muun muassa näitä kysymyksiä käsitellään tulosten julkistamis- ja keskustelutilaisuudessa maanantaina 27.11.2017 klo 13.00–15.30. Tilaisuus järjestetään Finlandia-talon Veranda 1 -salissa, joka sijaitsee rakennuksen pohjakerroksessa. Ohjelma alkaa ilmoittautumisella ja kahvitarjoilulla klo 12.30.

Arvioinnin taustalla ovat eduskunnan asettamat velvoitteet, joiden mukaan hallituksen tulee seurata vuosina 2011–2015 toteutettujen säästöpäätösten vaikutuksia. Edellisen hallituskauden säästöjä olivat muun muassa kuntien valtionosuuden alentaminen, koulutuskustannusten nousun jättäminen huomiotta valtionosuuksien tarkistuksissa ja lukioiden yksikköhinnan väliaikainen alentaminen. Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin, jos etenkin nuorten yhtäläiset koulutusmahdollisuudet heikkenevät.

Arvioinnin tuloksia esittelevät arviointiryhmän puheenjohtaja Kari Pitkänen ja arviointisuunnittelija Raisa Hievanen Karvista, minkä jälkeen ohjelma jatkuu paneelikeskustelulla. Tilaisuuden loppuun on varattu aikaa yleisön kysymyksille ja kommenteille.

Panelistit (muun muassa):

  • Karvin arviointineuvoston puheenjohtaja, rehtori Tapio Huttula (HUMAK)
  • perusopetus ja varhaiskasvatus -yksikön päällikkö, opetusneuvos Ulla Laine, Opetushallitus
  • koulutusjohtaja Heljä Misukka, Opetusalan ammattijärjestö OAJ
  • puheenjohtaja Pietu Heiskanen, Suomen Lukiolaisten Liitto
  • viestintäpäällikkö Piia Alvesalo, Sivistystyönantajat ry

Kommenttipuheenvuorot:

  • Vapaa sivistystyö: pääsihteeri Jyrki Ijäs, Suomen Kansanopistoyhdistys ja toiminnanjohtaja Jaana Nuottanen, Kansalaisopistojen liitto
  • Taiteen perusopetus: Toiminnanjohtaja Anu Hietala, Taiteen perusopetusliitto

Tilaisuutta voi seurata myös netin välityksellä Karvin Youtube-kanavalla reaaliajassa tai jälkikäteen tallenteena. Linkki tilaisuuden seuraamiseen löytyy julkistamispäivänä Karvin nettisivuilta www.karvi.fi. Videon seuraamiseen ei tarvitse ilmoittautua.

Tervetuloa!

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja ja median ilmoittautuminen tilaisuuteen:

arviointisuunnittelija Raisa Hievanen, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, raisa.hievanen@karvi.fi, puh. 029 533 5542

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00Tiedote

Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.

KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00Kutsu

Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap

En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00Tiedote

En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.

Planerna för småbarnpedagogik ger goda riktlinjer för det småbarnpedagogiska arbetet15.8.2018 08:00Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering har utvärderat planerna för småbarnspedagogik som styr det småbarnspedagogiska arbetet och planernas implementering inom kommunala och privata tjänster. Planerna fungerar rätt väl som stöd för arbetet, men det förekom dock kvalitativa problem med barnens planer för småbarnspedagogik. Resultaten visar att fokus inom småbarnspedagogiken borde riktas på barnens likabehandling samt tjänsternas jämna kvalitet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme