Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Valtiotieteiden tohtori Keiju Vihreäsalo paljastaa uutuuskirjassaan rakkauden lähdekoodin

Keiju Vihreäsalo on valtiotieteiden tohtori, kouluttaja ja kirjoittaja, joka kiinnostui rakkaudesta, kun kaikki ei omassa elämässä sujunut ihan odotusten mukaisesti. Hänen uutuuskirjansa Jotta voisin rakastaa sopii kaikille, jotka haluavat löytää rakkauden.

Jokainen haluaa rakastaa ja olla rakastettu, mutta miksi toisen kohtaaminen on toisinaan elämän suurin haaste?

Kirjoittaja Keiju Vihreäsalo on entinen yliopistotutkija, joka rakkaudessa rikkouduttuaan päätti oppia rakastamaan aiempaakin syvemmin, vahvemmin ja todemmin.

“Halusin ymmärtää rakkautta ja kaikkea, mikä estää kohtaamasta toista ihmistä rakkaudessa”, Keiju kertoo. Hänen kirjansa Jotta voisin rakastaa kuljettaa lukijan sydämen särkymisestä eheyteen ja rakkauteen.

Täytyy olla turvassa voidakseen rakastaa

Vihreäsalo painottaa kirjassaan rakkauden ja pelon välisiä mekanismeja.

“Ongelmat rakkaudessa syntyvät tilanteissa, joissa on epäselvää, olemmeko uhattuina vai turvassa. Rakkaus vaatii avautumista ja lepotilaa, kun taas pelko ja turvan varmistaminen vaativat sulkeutumista ja suojautumista”, Keiju painottaa.

Hänen mukaansa rakkauden ja pelon välillä täytyy olla tasapaino, sillä suojautumisen tilassa rakkaus ei ole mahdollista. Jotta voi rakastaa, täytyy olla varma, että on turvassa.

Aiemmin Keijulta on julkaistu väitöskirja Ydinperheen politiikka (2009). Hän on kirjoittanut myös lukuisissa tieteellisissä julkaisuissa ja kokoomateoksissa perhetutkimuksen sekä seksuaalikasvatuksen ja -politiikan teemoista. Keiju Vihreäsalo oli 10 muun Hidasta elämää -sivuston kirjoittajan kanssa kirjoittamassa Lasten oppeja äideille -kirjaa (Otava 2018).

Arvostelukappaleet: arvostalukappale@otava.fi

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot: adele.couavoux@otava.fi

Keiju Vihreäsalo c Otava / Arto Wiikari

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.