Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Valtiotieteiden tohtori Keiju Vihreäsalo paljastaa uutuuskirjassaan rakkauden lähdekoodin

Keiju Vihreäsalo on valtiotieteiden tohtori, kouluttaja ja kirjoittaja, joka kiinnostui rakkaudesta, kun kaikki ei omassa elämässä sujunut ihan odotusten mukaisesti. Hänen uutuuskirjansa Jotta voisin rakastaa sopii kaikille, jotka haluavat löytää rakkauden.

Jokainen haluaa rakastaa ja olla rakastettu, mutta miksi toisen kohtaaminen on toisinaan elämän suurin haaste?

Kirjoittaja Keiju Vihreäsalo on entinen yliopistotutkija, joka rakkaudessa rikkouduttuaan päätti oppia rakastamaan aiempaakin syvemmin, vahvemmin ja todemmin.

“Halusin ymmärtää rakkautta ja kaikkea, mikä estää kohtaamasta toista ihmistä rakkaudessa”, Keiju kertoo. Hänen kirjansa Jotta voisin rakastaa kuljettaa lukijan sydämen särkymisestä eheyteen ja rakkauteen.

Täytyy olla turvassa voidakseen rakastaa

Vihreäsalo painottaa kirjassaan rakkauden ja pelon välisiä mekanismeja.

“Ongelmat rakkaudessa syntyvät tilanteissa, joissa on epäselvää, olemmeko uhattuina vai turvassa. Rakkaus vaatii avautumista ja lepotilaa, kun taas pelko ja turvan varmistaminen vaativat sulkeutumista ja suojautumista”, Keiju painottaa.

Hänen mukaansa rakkauden ja pelon välillä täytyy olla tasapaino, sillä suojautumisen tilassa rakkaus ei ole mahdollista. Jotta voi rakastaa, täytyy olla varma, että on turvassa.

Aiemmin Keijulta on julkaistu väitöskirja Ydinperheen politiikka (2009). Hän on kirjoittanut myös lukuisissa tieteellisissä julkaisuissa ja kokoomateoksissa perhetutkimuksen sekä seksuaalikasvatuksen ja -politiikan teemoista. Keiju Vihreäsalo oli 10 muun Hidasta elämää -sivuston kirjoittajan kanssa kirjoittamassa Lasten oppeja äideille -kirjaa (Otava 2018).

Arvostelukappaleet: arvostalukappale@otava.fi

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot: adele.couavoux@otava.fi