Valtteri Paltamaa uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Jyväskylässä kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittaja Valtteri Paltamaa lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Ranskan Pariisin Cordon Bleu -koulussa.
Vuoden 2020 Nuori kokki Valtteri Paltamaa  kisatunnelmissa
Vuoden 2020 Nuori kokki Valtteri Paltamaa kisatunnelmissa

Kilpailun voittanut Valtteri Paltamaa työskentelee Ravintola Hoxin keittiössä Jyväskylässä. Kisan kakkosen Sami Hakamäen työpaikka on Ravintola HEJM Vaasassa, ja kisan kolmosen Otto Hietamiehen Lapland Hotels Helsingin Kultá Kitchen & Bar.

Kilpailussa arvioitiin sekä keittiötyöskentelyä että valmistettujen annosten makua. Paltamaa pärjäsi parhaiten sekä makukokonaisuuksissa että keittiötyöskentelyssä. Kokonaisuus oli erinomainen, ja erityisesti fileeraus, taloudellisuus ja hygienia nousivat esiin teknisissä taidoissa. Esillepanossa värejä oli käytetty taidokkaasti.

Kilpailun pakollisena raaka-aineena alkuruoalle oli tuoreet kaksi avattua kokonaista siikaa ja 100 g sianmätiä, joka tuli nostaa esille lämpimänä, sekä kaksi selkeää lisäkettä. Pääruoan pakollisena raaka-aineena oli karitsan paahtopaistia, yksi kastike, yksi tärkkelyspitoinen lisäke ja kaksi muuta selkeää lisäkettä. Jälkiruoan pakollisena raaka-aineena oli appelsiineja, ja annokseen tuli valmistaa kolme eri komponenttia, joista yhden tuli olla leivonnainen. Lisäksi kilpailijoiden käytettävissä oli raaka-ainekori itse valittujen lisäkkeiden valmistamiseen.

Kädentaidot mitattiin siikojen fileoinnissa sekä muiden raaka-aineiden käsittelyssä, mm. hygienia ja taloudellisuus huomioiden. Vaihtelevat kypsennysmenetelmät toivat arvokkaita tekniikkapisteitä. Kilpailijoiden työskentely oli siistiä, taloudellista ja johdonmukaista. Lisäksi raaka-ainekäsittely oli ammattimaista, mikä näyttäytyi onnistuneina kypsyysasteina ja erinomaisina makuina. Kilpailijoiden lisäkevalinnat niukoista korin antimista olivat kauttaaltaan onnistuneita. Makutuomaristo kiitteli onnistuneita makukokonaisuuksia ja ruokalajien selkeitä makuja.

”On ilahduttavaa, että eri puolilla Suomea kasvaa tällaisia nuoria huippuammattilaisia”, kilpailun johtaja Martti Lehtinen toteaa. ”Kuitenkin näillä nuorilla ammattilaisilla on aavistuksen kehitettävää erityisesti kokonaisen kalan käsittelyssä, annosten esillepanossa ja omaperäisyydessä, jotta voi menestyä kansainvälisessä kisassa. Nämä omaisuudet toki kehittyvät systemaattisen harjoittelun kautta”, Lehtinen jatkaa.

Kansainvälisissä kilpailuissa suomalaiset ovat voittaneet mestaruuden kahdesti. Arto Rastas voitti kultaa vuonna 2005, ja seuraavana vuonna Mikko Kautto voitti pronssia.  Lasse Koistinen toi ykkössijan kolme vuotta myöhemmin 2009. Laura Virolainen sijoittui hopealle vuonna 2015, ja Emmiina Lehtonen toi kotiin MM-pronssia vuonna 2018.

Nuorten Kokkien maailmanmestaruudesta on kisattu vuodesta 1977 lähtien. Tämän vuoden MM-kisa ratkaistaan Pariisin arvostetussa Cordon Bleu -koulussa syyskuun 26. päivänä.

”Kilpailun tarkoituksena on antaa nuorille ammattilaisille mahdollisuus kehittää kilpailun avulla taitojaan ja hakea kilpailukokemusta. On hienoa huomata, että yhä useampi nuori ammattilainen luottaa itseensä ja on halukas hakemaan täysin uudenlaista kokemusta kilpailuista”, Martti Lehtinen miettii.

Suomen kilpailupaikka Jyväskylä Gradia Priimuksen toimipiste tarjosi erinomaiset puitteet kilpailulle, ja oppilaitoksen myötävaikuttava asenne kannustaa nuoria alalle. Koulutuskuntayhtymä Gradian johdolla järjestetään Jyväskylässä myös Taitaja 2020 -kilpailut 11.-14.5.2020.

Kilpailun järjestäjänä toimii Chaîne des Rôtisseurs Finlande, joka on yksi Suomen merkittävimmistä gastronomisista järjestöistä. Toiminnan tavoitteena on edistää alan ammattilaisten ja harrastajien yhteistyötä, olla mukana tukemassa suomalaista ruokakulttuuria sekä kannustaa erityisesti nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä.

Lisätietoja:

Kilpailun johtaja, Opetusneuvos

chef.martti.lehtinen@gmail.com

Kilpailun johtaja, Opetusneuvos
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Valtteri Paltamaa
valtteripaltamaa@outlook.com

Vuoden 2020 Nuori kokki Valtteri Paltamaa  kisatunnelmissa
Vuoden 2020 Nuori kokki Valtteri Paltamaa kisatunnelmissa

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kaksi uutta ravintolaa sai lokakuussa Chaîne des Rôtisseurs -ravintolakilven / Kuokkalan Kartano ja Ravintola OR18.10.2023 15:39:54 EEST | Tiedote

Jyväskylässä sijaitseva Kuokkalan Kartano ja Helsinkiläinen Hotelli Tornissa sijaitseva Ravintola OR ovat saaneet laadukkaasta gastronomiasta, hyvästä palvelusta ja kulinaaristen perinteiden erinomaisesta vaalimisesta kansainvälisen ruokajärjestön Chaîne des Rôtisseurs -kilven. Kilpi on osoitus aidosta intohimosta ruokaan, viineihin ja loistavaan asiakaspalveluun.

Chaîne des Rôtisseurs Finlande 60vuotta23.8.2023 12:51:26 EEST | Tiedote

Chaîne des Rôtisseurs Finlande perustettiin 60 vuotta sitten, juhlakapituli järjestetään Tampereella 25–27.8. Kansainvälisesti suurin ja vanhin gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs perustettiin jo vuonna 1248, jolloin Ranskan kuningas Ludvig IX Pyhä antoi nuorten keittiö ammattilaisten tietojen ja taitojen kehittämiseksi julistuksen eri mestarikiltojen järjestämiseksi. Järjestön ensimmäinen suomalainen jäsen oli tamperelainen Jorma Soiro vuonna 1963. Järjestön perustamiseen Suomessa vaikutti erityisesti kolme henkilöä Jorma Soiro, Onni Salo sekä Armas J.Pulla.