Valtuuston päätökset 24.4: Sähköinen kokous käyttöön HUSin valtuustossa

Valtioneuvosto on todennut Suomen olevan poikkeusoloissa ja on valmiuslain asetuksilla muu muassa rajannut julkisten kokoontumisten suurimmaksi henkilömääräksi 10 henkilöä. Määräys ei kuitenkaan koske kunnallisten toimielinten kokouksia. Kuntalaki kuitenkin antaa mahdollisuuden käyttää sähköisiä päätöksentekotapoja, jotka eivät edellytä toimielinten kaikkien jäsenten fyysistä läsnäoloa.

HUSin valtuusto päätti ylimääräisessä kokouksessaan 24.4., että sähköinen kokous otetaan kuntayhtymässä myös valtuuston käyttöön.

Hallitus päätti kokouksessaan 23.3.2020, että HUSissa voidaan käyttää hallintosäännön 123 § mukaisesti sähköistä kokousta ja sähköistä päätöksentekomenettelyä kaikissa toimielimissä, kuten hallituksessa ja lautakunnissa, lukuun ottamatta valtuuston kokouksia. Hallitus ei ole toimivaltainen tekemään päätöstä valtuuston osalta, koska hallintosäännön 86 § 5 momentin mukaisesti valtuusto päättää erikseen siitä, otetaanko sähköinen kokous kuntayhtymässä valtuuston osalta käyttöön.

Lisätietoja:

Hallintojohtaja Lauri Tanner, lauri.tanner(at)hus.fi