Valvontamaksujen korotukset uhkaavat kotimaista elintarvikeyrittäjyyttä

Suomen Yrittäjät vaatii maa- ja metsätalousministeriötä vetäytymään elintarvikevalvontamaksujen korotusaikeista. Valvontamaksut voivat moninkertaistua esimerkiksi kalastus- tai tilapuotityrityksille.

Korotukset liittyvät esitysluonnokseen uudeksi elintarvikelaiksi. Elintarvikevalvonnan maksujen määräytymistä suunnitellaan muutettavan: Valvottavilta elintarvikealan yrityksiltä kerättävistä valvontamaksuista tulee vuosittaisia ja kiinteitä. Jatkossa ne eivät rippuisi enää siitä, tehdäänkö tarkastus, vaan vuosimaksua tulee maksaa, vaikkei tarkastuksia omalle kohdalle sattuisikaan.

Kiinteä vuosimaksu pitäisi sisällään mahdollisen valvontakäynnin ja käyntiin liittyvät näytteenotot. Maksuluokat valvontamaksuihin perustuvat puolestaan yrityksen riskiluokitukseen.

Laki etenee yhtä aikaa maakuntauudistuksen kanssa. Elintarvikelakiluonnoksen lausuntoaika päättyi tänään perjantaina.

Maksut voivat moninkertaistua

- Käytännössä valvontamaksut voivat moninkertaistua, jopa kymmenkertaistua esimerkiksi kalajalostustoiminnassa verrattuna nykyisiin maksuihin, kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin Suomen Yrittäjistä sanoo.

Suomen Yrittäjät vaatii, että maksukorotukset vedetään pois. Korotuksia perustellaan EU-asetuksen vaatimuksella siitä, että valvonnan tuottojen pitäisi vastata paremmin valvonnan kustannuksia.

Yrittäjien mielestä valvonnan kohteiden ei tule yksin kantaa valvonnan kustannuksia. Jos maksuja täytyy tarkistaa, korotuksia tulee lieventää olennaisesti. Maksun suuruus voisi olla sidottu yrityksen liikevaihtoon ainakin pienemmässä yrityskoossa.

- Isolla osalla sisävesiemme kalastusyrittäjiä liikevaihdot ovat pieniä. Jos maksut nostettaisiin suunnitelman mukaan jopa 5 000 euroon vuodessa, osa yrittäjistä joutuisi todennäköisesti lopettamaan liiketoimintansa, Grekin arvioi.

- Uudistusten ei tule tapahtua vain elintarvikealan yrittäjien kukkaron kustannuksella. Esitys on ristiriidassa myös Euroopan yhteisen kalastuspolitiikan kanssa, jonka tavoitteena on tukea pienimuotoista rannikkokalastusta.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.