Vamialta huipputuloksia Taitaja-SM kilpailussa!

Vamialta osallistui yhteensä 16 opiskelijaa Taitaja-SM kilpailuun. Kotiin tuotiin koko mitalikirjo ja väsyneet, mutta onnelliset kilpailijat.

Taitaja2021 Oulu -kilpailu järjestettiin 18.-20.5.2021 hajautettuna 12 paikkakunnalle. Eri kilpailulajeissa tehtiin kolmen päivää kestävät kilpailusuoritukset ja nyt lajien mitalistit ovat selvillä. Koronatilanteen vuoksi kilpailutapahtumaan ei voitu ottaa yleisöä paikan päälle, vaan kilpailua saattoi seurata verkkolähetyksinä.

Vamian kilpailutulokset:

• Kultaa Oona Sainio, Hiusmuotoilu
  • Kultaa Hampus Enlund ja Benjamin Sundlin, Yrittäjyys
  • Kultaa Celina Rabb, Taloushallinto
  • Hopeaa Olivia Nabb, Taloushallinto
  • Hopeaa Viljam Mäenpää, Koneasennus ja kunnossapito
  • Pronssia Eetu Keskinen, Koneasennus ja kunnossapito
  • Pronssia Marjaana Tuohimaa, Kauneudenhoito
  • 4. sija Leena Niemelä, Hiusmuotoilu
  • 5. sija Mikael Järvi/ Rene Lalli, Kappaletavara-automaatio
  • 5. sija Maria Åsvik, Tietojenkäsittely
  • 6. sija Jami Helin, Taloushallinto
  • 6. sija Kiattisak Piw-On, CNC-koneistus
  • 7. sija Tiia Risku, Asiakaspalvelu ja myynti
  • 7. sija Iisak Voima, Talonrakentaminen

Paljon onnea koko joukkueelle!

Aktivitet ger energi! – På andra stadiets läroanstalter gör man mycket gott för att befrämja studerandens välmående, trots Corona tiden23.9.2021 14:31:51 EEST | Tiedote

För tio år sedan inleddes projektet Mobilskola för grundskolorna, som under årens lopp har spridit sig även till förskoleundervisningen, med namnet Småbarnspedagogiken i rörelse och till andra och tredje stadiet med namnet Studier i rörelse. Dessa program för aktivt vardagsliv har varit regeringens främsta projekt och har samordnats nationellt av Likes. Vamia satte igång projektet i Vasa för andra stadiet och gav det namnet Aktivitet ger energi! Därmed inleddes ett tvåspråkigt samarbetsprojekt mellan Vasa Gymnasium och Vaasan Lyseon lukio för att öka studenternas aktivitet.

Aktiivisuus tuo energiaa! - Toisen asteen oppilaitoksissa tehdään paljon hyvää oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseen korona-ajasta huolimatta23.9.2021 14:31:37 EEST | Tiedote

Kymmenisen vuotta sitten aloitettiin peruskouluille Liikkuva koulu -hanke, joka on vuosien saatossa levinnyt myös varhaiskasvatukseen, nimellä Liikkuva varhaiskasvatus ja toiselle sekä kolmannelle asteelle nimellä Liikkuva opiskelu. Nämä aktiivisen arjen ohjelmat ovat olleet hallituksen kärkihankkeena, ja niitä on valtakunnallisesti koordinoinut Likes. Vamia laittoi Vaasassa hankkeen toisella asteella vireille ja loi sille nimen Aktiivisuus tuo energiaa! Tästä alkoi kaksikielinen yhteistyöhanke Vasa Gymnasiumin ja Vaasan Lyseon lukion kanssa opiskelijoiden aktiivisuuden lisäämiseksi.

Vamian hyvinvointipalvelut tiedottaa:10.6.2021 11:33:23 EEST | Tiedote

Vamialle on myönnetty Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa Vamialle myönnettiin Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa 1.8.2021 alkaen. Opetus- ja kulttuuriministeriö katsoo, että vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisluvan myöntäminen Vamialle on tarpeellista ottaen huomioon alueellisen osaamistarpeen ja nykyisen koulutuksen tarjonnan. Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisen avulla voidaan osaltaan vastata vammaisalan uudistamiseen liittyviin osaamis- ja koulutustarpeisiin. Vammaisalan tehtävissä, joissa ei edellytetä sosiaalialan tai terveysalan ammattihenkilöitä, tulisi hyödyntää vammaisalan ammattitutkinnon suorittaneita, koska lähihoitajien työvoimatarpeisiin ja -saavutettavuuteen kohdentuu paljon haasteita mm. eri lainsäädäntöuudistusten vuoksi. Henkilökohtaisen avun osaamisalan siirtyminen osaksi vammaisalan ammattitutkintoa ja SORA-tutkinnoksi on vammaisten henkilöiden ja työelämän näkökulmasta tarpeellinen uudistus, jonka toteuttaminen edellyttää riittävää k