Vanha Reittiopas suljetaan - uutta Reittiopasta parannetaan käyttäjien toiveiden mukaan viikoittain

Vanha Reittiopas suljetaan marraskuun lopussa, mutta pyöräilyn ja kävelyn reittiopas jää vielä toimintaan.

Kolme neljästä käyttää uutta Reittiopasta mobiililaitteella. Kuva: HSL/Lauri Eriksson

HSL:n vanha Reittiopas lopettaa toimintansa marraskuun lopussa. Myös vanhan Reittioppaan rajapintoja ja avointa dataa hyödyntävät käyttäjät ja sovelluskehittäjät ohjataan käyttämään uuden Reittioppaan rajapintoja ja dataa.

Vanhalla Reittioppaalla on ollut noin 20 000 päivittäistä käyttäjää sen jälkeen, kun HSL lanseerasi uuden Reittioppaan tämän vuoden helmikuussa. Vanhan Reittioppaan käyttäjiltä on syksyn aikana pyydetty palautetta siitä, miten uutta Reittiopasta voitaisiin kehittää heidän toiveidensa mukaiseksi. Vanha ja uusi Reittiopas-palvelu olivat käytössä yhtä aikaa runsaat puoli vuotta.

Vanhan Reittioppaan toiminnoista jää jäljelle vielä pyöräilyn ja kävelyn reittiopas, joka toimii osoitteessa pk.reittiopas.fi. Pyöräilyn ja kävelyn reittiopas siirretään uuteen Reittioppaaseen, kun sen kehitystyö saadaan valmiiksi ensi vuoden aikana.

Uudella Reittioppaalla on 150 000 päivittäistä käyttäjää

Uudella Reittioppaalla on noin 150 000 päivittäistä käyttäjää, huippupäivinä jopa 200 000. Uudistuksen jälkeen Reittioppaasta on annettu valtavasti palautetta. Palautteiden avulla on saatu korjattua paljon esimerkiksi Reittioppaan avoimeen dataan perustuvaa OpenStreetMap –kartta-aineistoa.

Uutta Reittiopasta kehitetään koko ajan ja uusia ominaisuuksia julkaistaan kahden viikon välein. Käyttäjien ja kehitystiimin huomaamia virheitä korjataan jatkuvasti.

”Käyttäjät ovat esimerkiksi lähettäneet palautetta siitä, että tietyt osoitteet eivät ole löytyneet palvelusta. Olemme lisänneet näitä osoitteita karttaan. Samoin palautteiden perusteella on korjattu rakennusten sijaintipisteitä niin, että niihin pystyy reitittämään kulkunsa järkevästi oikeille oville”, sanoo Reittioppaan kehitystiimin työtä ohjaava Antero Karppinen HSL:stä.

Hakua on parannettu, seuraavaksi uudistuu etusivu

Viime aikoina uudesta Reittioppaasta on parannettu esimerkiksi hakutoimintoa niin, että pysäkit ja niiden aikataulut löytyvät helpommin. Haku löytää nyt paremmin myös kaupunginosien keskukset.

”Reititykseen on lisätty mahdollisuus lisätä välipiste ja matkan suunnittelua tietylle päivälle on helpotettu. Reittiohjeisiin on lisätty laituritietoa ja reittiohjeiden ja vaihtokarttojen tulostusta on helpotettu. Tätä ominaisuutta kehitetään edelleen”, kertoo Reittioppaan konseptin omistaja Jari Honkonen HSL:stä.

Seuraavaksi palvelussa uudistuu etusivu. Nykyisen paikannuksen sijaan asiakas voi suoraan kirjoittaa hakuun toivotun lähtöpaikan. Myös linjojen aikataulujen tulostusta tehdään näppärämmäksi ja tarkennetun haun valinnat muutetaan vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita.

Myös Reittioppaan esteettömyyttä on parannettu syksyn kuluessa. Annanpura oy teki Reittioppaalle saavutettavuustestauksen, jonka perusteella on muun muassa parannettu tekstien luettavuutta. Palvelun käyttämistä näkövammaisten ruudunlukuohjelmalla helpotetaan syksyn aikana.

”Testaamme Reittioppaan ominaisuuksia käyttäjillä yhteistyössä palvelumuotoilijoiden kanssa. Asiakkaiden kehitystoiveita tulee paljon. Kiitos palautteista! Käytämme niitä jatkuvasti hyväksi palvelun kehittämisessä”, Honkonen sanoo.

Jari Honkonen, konseptin omistaja, HSL, puhelin: 040 546 5885

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.