Vanhan musiikin teko 2020 -tunnustuspalkinto Ensemble Gamut!ille

Vanhan musiikin teko 2020 -tunnustuspalkinnon on saanut Ensemble Gamut! albumillaan UT. Suomen vanhan musiikin liiton vuosittain Kansainvälisenä vanhan musiikin päivänä 21.3. myöntämän tunnustuksen jakoi tänä vuonna muusikko Karri Miettinen eli Paleface, joka valitsi tunnustuksen saajan viiden ehdokkaan joukosta.

Perusteluissaan Miettinen kuvaili UT-levyn yhdistävän perinnetietoisuutta ja omintakeisuutta tavalla, josta hiphop-musiikissa käytetään termiä ”keepin' it real”:

”21.3.2021 palkitun levytyksen saundi ei ole jumiutunut menneisyyteen, vaan soi tässä ajassa fressinä ja relevanttina. --- Se vie kuulijan jonnekin maapallon ajattomalle kiertoradalle, ehkä jopa pidemmälle, kellumaan linnunradan galaktiseen linnunmaitoon, jossa menneisyys ja tulevaisuus ovat yhtä ja samaa – valoa ja pimeää ainetta.”

Ensemble Gamut!in muodostavat Aino Peltomaa, laulu, Ilkka Heinonen, jouhikko ja violone, Juho Myllylä, nokkahuilut ja elektroniikka sekä Marianna Henriksson, cembalo. Yhtyeen debyyttialbumi, loppusyksystä 2020 ilmestynyt UT yhdistää keskiajan ja varhaisrenessanssin musiikkia suomalaiseen kansanmusiikkiin.

Suomen vanhan musiikin liiton hallitus valitsi tunnustuspalkinnon ehdokkaat kentältä saapuneiden ehdotusten joukosta. Muut ehdokkaat olivat Kauneimmat barokkijoululaulut ukulelelle & nokkahuilulle-nuottikirja, barokkiyhtye Cornucopian ja Janne Marja-ahon levy Minä olin yö, Svamulin blogin päätoimittaja Auli Särkiö-Pitkänen sekä Turun Vanha Musiikki ry:n musiikkivideotuotanto.

Vuodesta 2017 jaetun tunnustuspalkinnon ovat aiempina vuosina saaneet oopperayhdistys Orpheus’ Muses, FiBO Collegium sekä viulisti Kreeta-Maria Kentala.

Lisätietoja:

Svamulin puheenjohtaja
Matias Häkkinen
puheenjohtaja@svamuli.fi

Suomen vanhan musiikin liitto ry

Syksyllä 2013 toimintansa aloittanut Suomen vanhan musiikin liitto ry eli Svamuli syntyi tarpeesta edistää vanhan musiikin asemaa Suomessa ja koota yhteen vanhan musiikin parissa toimivia. Svamulin tarkoituksena on kehittää Suomen vanhan musiikin kenttää kokonaisuudessaan yhdistämällä toimijoita sekä järjestämällä esimerkiksi erilaisia neuvonta- ja verkostoitumistilaisuuksia, erityisesti sääntömääräisten kokousten yhteydessä. Svamulin verkkosivut ja Facebook-sivut toimivat kattavana vanhan musiikin kentän kohtaamispaikkana.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi