Vanhempien eron käsittelyssä erityistarpeinen lapsi tarvitsee nykyistä enemmän huomiota

Liitto lähestyi YK:n Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2019 oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonia ja perhe- ja peruspalveluministeri Katja Kiurua. Liitto on huolissaan erityislasten huomioimisesta lapsen huoltoa – ja tapaamisia päätettäessä ja esittää ministereille seuraavia parannuskeinoja.

• Vanhempien eroon liittyvän olosuhdeselvityksen laatimisessa tulee huomioida erityistarpeisen lapsen hoitotahon näkemys lapsen toimintavajeista nykyistä paremmin
  • Jos huolto- ja tapaamiskiistassa vanhempien välillä on luottamuspulaa ja kummatkin vanhemmat esittävät toisen vanhemman estävän lapsen kasvua ja kehitystä, olosuhdeselvityksessä tulee olla myös psykologin arvio erityislapsen kasvusta ja kehityksestä.
  • Tapaamista koskevissa kiistatapauksissa tapaamisten edellytyksenä tulee olla vanhemman osallistuminen lapsen sairauteen liittyviin tutkimus-, hoito- tai terapiakäynteihin.
  • Erityislapsen vanhemmat tarvitsevat nykyistä enemmän tukipalveluja, esim. kotipalvelua ja tukiperheitä.
  • Vanhemmalla tulisi olla oikeus omaishoidon tukeen myös silloin, kun hän tekee osa-aikatyötä lapsen erityistarpeisuuden vuoksi.

Vetoomus on luettavissa kokonaisuudessaan oheisessa liitteessä ja myös osoitteessa https://www.yvpl.fi/Ajankohtaiset

Puheenjohtaja Susanna Kavonius 050 350 9967, toiminnanjohtaja, VTM Heljä Sairisalo 040 3515355

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on vuonna 1975 perustettu lastensuojelujärjestö, joka pyrkii parantamaan yksin lastensa kanssa elävien vanhempien lasten sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Kysy erosta maksutta ja anonyymisti ma klo 10-11 ja klo 21-2211.5.2020 09:19:48 EESTTiedote

Eron alla mielessä risteilee liuta kysymyksiä. Älä mieti, vaan kysy maksutta ja anonyymisti Vanhempien eron ABC-chatin asiantuntijalta. maanantaiaamuisin klo 10-11 klikkaamalla tästä: https://www.hyvakysymys.fi/paivystyschatti/vanhempien-eron-abc-chat/ ja maanantai-iltaisin klo 21-22 klikkaamalla tästä: https://www.apuaeroon.fi/apuaeroon-chat Yhden Vanhemman Perheiden Liiton eroasiantuntijat vastaavat kysymyksiisi. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry yhteistyössä Väestöliiton Hyvä kysymys! Kun elämä askarruttaa – hankkeen ja Ensi- ja turvakotien liiton ja järjestöjen apuaeroon.fi -sivuston kanssa. YhteisVoimin Paremapaan Lapsuuteen!

Äitienpäivän kotiruokaklubilla iloa poikkeusarkeen Yhden vanhemman perheiden ruokaklubit yhdistävät nuorta ja vanhempaa5.5.2020 13:19:05 EESTTiedote

Äitienpäivään valmistautuminen ja juhliminen on parhaimmillaan koko perheen juttu. Tällä viikolla kokkaillaan yli 120 perheessä äitienpäiväherkkuja Yhden Vanhemman perheiden Liiton ja Marttojen järjestämissä ruokaklubeissa poikkeuksellisesti kotona. Suolaiset letut, marjapiirakka ja ruusunmarjateejuoma tuovat yhteistä kivaa tekemistä ja iloa perheille. Perheet ovat jo kokanneet vappuna ja tulossa on vielä kesän juhlat -ruokaklubi.

Mietitkö eroa? - tietoa on tarjolla anonyymisti ja maksutta4.5.2020 20:53:18 EESTTiedote

Avasimme huhtikuussa maanantai-aamuisin klo 10-11 päivystävän Vanhempien eron ABC-infon. Tänään aukeaa myös maanantai ilta-chat klo 21-22. Voit kysyä asiantuntijalta maksutta ja anonyymisti mitä tarkoitetaan lapsen huollolla, tapaamisilla ja elatuksella. Miten yksinhuolto eroaa yhteishuollosta, miten lapsen elatusapu lasketaan? Entä milloin lapsella on oikeus elatustukeen? Onko lapsen ja etävanhemman tapaamisilla minimimäärä? Kun tiedät mitä näillä termeillä tarkoitetaan, pystyt järjestämään oman erosi juuri sinun lapsen edun mukaisella tavalla.