Vanhempien eron käsittelyssä erityistarpeinen lapsi tarvitsee nykyistä enemmän huomiota

Liitto lähestyi YK:n Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2019 oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonia ja perhe- ja peruspalveluministeri Katja Kiurua. Liitto on huolissaan erityislasten huomioimisesta lapsen huoltoa – ja tapaamisia päätettäessä ja esittää ministereille seuraavia parannuskeinoja.

• Vanhempien eroon liittyvän olosuhdeselvityksen laatimisessa tulee huomioida erityistarpeisen lapsen hoitotahon näkemys lapsen toimintavajeista nykyistä paremmin
  • Jos huolto- ja tapaamiskiistassa vanhempien välillä on luottamuspulaa ja kummatkin vanhemmat esittävät toisen vanhemman estävän lapsen kasvua ja kehitystä, olosuhdeselvityksessä tulee olla myös psykologin arvio erityislapsen kasvusta ja kehityksestä.
  • Tapaamista koskevissa kiistatapauksissa tapaamisten edellytyksenä tulee olla vanhemman osallistuminen lapsen sairauteen liittyviin tutkimus-, hoito- tai terapiakäynteihin.
  • Erityislapsen vanhemmat tarvitsevat nykyistä enemmän tukipalveluja, esim. kotipalvelua ja tukiperheitä.
  • Vanhemmalla tulisi olla oikeus omaishoidon tukeen myös silloin, kun hän tekee osa-aikatyötä lapsen erityistarpeisuuden vuoksi.

Vetoomus on luettavissa kokonaisuudessaan oheisessa liitteessä ja myös osoitteessa https://www.yvpl.fi/Ajankohtaiset

Puheenjohtaja Susanna Kavonius 050 350 9967, toiminnanjohtaja, VTM Heljä Sairisalo 040 3515355

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on vuonna 1975 perustettu lastensuojelujärjestö, joka pyrkii parantamaan yksin lastensa kanssa elävien vanhempien lasten sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Nuorten tekemä reseptikirja valmistuu lapsen oikeuksien viikolla19.11.2019 16:08:15 EETTiedote

Nuoret ovat kokanneet ja kuvanneet ruokia Yhden Vanhemman Perheiden Liiton ja Marttojen yhteisillä ruokaklubeilla viime vuodesta alkaen pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Kajaanissa. Nyt resepteistä ja kuvista on valmistunut makunystyröitä ja silmiä kutkuttava VeNyvän vinkit kokkaukseen -kirja. Nuoret kokit kannustavat kirjalla muita nuoria tekemään ruokaa ja leipomaan yhdessä perheen ja kavereiden kanssa.

Yksin lastensa kanssa asuvat vanhemmat eivät voi käydä työssä, jos hoivapalvelut ovat riittämättömät16.9.2019 13:06:55 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheiden työttömyysaste on 15,4 %, mikä kaksinkertainen verrattuna muuhun väestöön (Tilastokeskuksen Työssäkäyntitilasto). Nämä vanhemmat itse toivovat ennen kaikkea työelämään pääsyä. 2000-luvulla yksin lastensa kanssa asuvien vanhempien työttömyys on kasvanut vuosittain. Se on erikoista sen vuoksi, että vielä 1990-luvulla nämä perheet kävivät töissä usemmin kuin muu väestö ja perhetyypin työlliisysaste oli vuonna 1991 89 %! Tutkimuksissa on myös havaittu, että yksinhuoltajat ovat motivoituneempia osallistumaan työelämään kuin parisuhteessa elävät. (Hakovirta, Mia Yksinhuoltajaäitien työllisyys, toimeentulo ja työmarkkina-valinnat, Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto, 2006)

Vertaisryhmät käynnistyvät erovanhemmille ja totaaliyksinhuoltajille kesätuolta13.9.2019 17:50:28 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheiden vertaisryhmät käynnistyvät taas syksyllä. Noin 20 % lapsiperheistä on yhden vanhemman perheitä. Yhden vanhemman perheistä valtaosa osa 86% on äitejä ja noin 14 % isiä. Vanhemmat ovat kokeneet eron tai ovat odottaneet lasta yksin. Vertaisryhmiä vetävät koulutetut vertaisvanhemmat, joilla on myös itsellään yhden vanhemman perhe. Ryhmät ovat maksuttomia ja niihin voi osallistua myös nimettömänä. Lastenhoito on järjestetty. Toiminta saa avustusta Veikkausvoittovaroista