Vanhempien leimaaminen nostaa kynnystä hakea apua
Läpi koko 2010-luvun yleisimpinä yhteydenottojen aiheina Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelimessa ovat olleet vanhemman riittämättömyyden, syyllisyyden ja epäonnistumisen tunteet.
Suuri osa vanhemmista ei ole kertonut itseään koskevista kielteisistä ajatuksistaan kellekään. Joskus syyllisyys vanhempana tehdyistä virheistä tai epäonnistumisen kokemuksista on vuosien hautomisen jälkeen kärjistynyt koko perhettä ravisuttelevaksi kriisiksi tai huonovointisuudeksi.
– Yhteydenottajista harva on ikinä saanut hyvää palautetta vanhemmuudestaan. Kokemus pärjäämättömyydestä voi tuottaa häpeää ja syyllisyyttä, eikä siitä ole helppo puhua edes oman kumppanin kanssa, MLL:n auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.
Eniten yhteydenottoja palveluun tuli alakouluikäisten ja leikki-ikäisten lasten vanhemmilta. Yhteydenottajista 67 prosenttia oli äitejä, 13 prosenttia isiä ja yhteensä 10 prosenttia isovanhempia tai muita aikuisia.
Vuonna 2018 noin puolet yhteydenottajien esille nostamista aiheista liittyivät lapsiin ja puolet vanhempiin tai muihin aikuisiin. Lapsen psyykkiseen terveyteen liittyvät huolet puhuttivat hieman edellisvuotta enemmän.
Vanhempainpuhelin palvellut jo 30 vuotta
MLL:n Vanhempainpuhelin perustettiin vuonna 1988 ja on tänä vuonna palvellut vanhempia 30 vuoden ajan. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse, chatissa ja nettikirjeellä. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, jotka vuonna 2018 tekivät palvelussa vapaaehtoistyötä yli 2500 tuntia.
Lisätietoja:
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päivystysohjaaja Laura Pilkama, laura.pilkama(a)mll.fi, p. 046 920 9820
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
MLL:n Vanhempainpuhelimessa voi keskustella luottamuksellisesti ja kiireettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät ovat MLL:n kouluttamia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Lekdagen firas lördagen den 20.4 – Lek främjar kompisfärdigheterna12.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Den nationella Lekdagen firas i år lördagen den 20 april, nu redan för nionde gången. Årets teman är kompisfärdigheter och att få kontakt med sina medmänniskor genom lek. Lekdagsnätverket inbjuder människor i alla åldrar att kasta sig in i lekens virvlar på Lekdagen och under lekveckan som föregår den.
Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote
Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.
MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote
Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.
MLL:n Vanhempainpuhelimen ja nettipalveluiden raportti - väkivalta kuului vanhempaintuen palveluissa14.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote
Yhteydenotot MLL:n Vanhempainpuhelimeen ja nettipalveluihin ovat lähes kolminkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Samalla keskustelun aiheet ovat selvästi vakavoituneet. Vuonna 2023 yhteydenotoissa korostuivat aikuisten välinen tai lapseen kohdistuva väkivalta.
Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme