Vanhempien selvä enemmistö arvioi, että Suomessa esiintyy digitaalista eriarvoistumista lasten keskuudessa
DNA:n vuosittain teettämän koululaistutkimuksen* tarkoitus on selvittää 6-16-vuotiaiden lasten ja nuorten puhelimen hankintaa ja käyttötarkoituksia sekä puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Tutkimuksesta selvisi, että jopa yli puolet (58 %) vastanneista kokee perheessään tai lähipiirissään, että lapselle ei ole varaa ostaa sellaista älylaitetta, jonka lapsi haluaisi. Samalla vanhemmista 46 % on havainnut, että älylaitteen puuttuminen asettaa lapsen ulkopuoliseen asemaan kaveripiirissään. Tämä korostuu erityisesti 10–16-vuotiaiden lasten ja nuorten keskuudessa.
Vanhemmat pelkäävät eriarvoistumisen yltävän myös kaveripiirin ulkopuolelle, sillä 62 % vastaajista kokee sen uhkaavan pitkällä tähtäimellä lapsen koulu- ja uramenestystä. Digitaalisen eriarvoistumisen näki Suomessa yhteiskunnalliseksi ongelmaksi 45 % vastaajista. Vajaa neljännes (24 %) tunnisti digitaalista eriarvoistumista omassa perheessään ja lähipiirissään.
– Älylaite on lapselle ja nuorelle monipuolinen väline, joka auttaa ylläpitämään sosiaalisia suhteita ja opettaa digitaalisia taitoja, ja jonka avulla tallennetaan tärkeitä muistoja, kuunnellaan musiikkia tai viihdytään vaikkapa videoiden tai pelien parissa. Ilman älylaitetta lapsi voi kokea ulkopuolisuuden tunnetta, kun vaikkapa yhteydenpito kavereiden kesken ei ole mahdollista. Vanhempien ja lasten on kuitenkin sovittava yhteiset pelisäännöt, jotta laitteen käyttö on lapselle turvallista, kertoo yritysvastuupäällikkö Hanna Haapakoski DNA:lta.
Vanhemmat arvostavat yhä lasten harrastuksia ja yhteistä aikaa
Kyselyyn vastanneista 28 % kertoi, että perheessä joudutaan tinkimään muista tarpeellisista menoista, jotta lapselle voidaan ostaa älylaite. Samalla kuitenkin lasten harrastukset ja perheen yhteinen vapaa-aika koettiin tärkeiksi. Lähes kaksi kolmasosaa (60 %) kertoi, ettei tinkisi lasten harrastuksista. Myös perheen yhteiset lomamatkat (55 %), herkuttelu perheen kesken (41 %) ja yhteinen huvittelu, esimerkiksi elokuvat ja huvipuistot (40 %) koettiin asioiksi, joista vanhemmat eivät ole valmiita nipistämään.
DNA kutsuu suomalaiset lahjoittamaan hyvää tekevän auttavan puhelimen
DNA käynnistää hyväntekeväisyyskampanjan lasten ja nuorten digitaalisen eriarvoistumisen ehkäisemiseksi. Kampanjalla halutaan erityisesti auttaakaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia ja nuoria ja tarjota heillekin mahdollisuus olla osallinen digitaalisessa elämässä. Jokaisesta DNA Kauppaan kierrätettäväksi tuodusta puhelimesta DNA lahjoittaa 10 euroa lyhentämättömänä SOS-Lapsikylän lasten ja nuorten laite- ja liittymähankintoihin kampanja-aikana 27.11.–7.12.2018. Samalla DNA huolehtii myös vanhojen puhelimien ympäristöystävällisestä ja tietoturvallisesta kierrätyksestä.
Laitteet eivät saa määrittää lapsen jatkokoulutustoivetta
– Osallisuus digitalisoituvassa yhteiskunnassa mahdollistetaan asianmukaisilla välineillä. Lapsen ja nuoren omat unelmat vaikkapa jatkokoulutuspaikasta eivät saa olla siitä kiinni, että onko nuorella omaa tietokonetta vai ei. Se ei saa olla nuorelle jatkokoulutuksen valintaperuste. Me näemme, että jokaisella lapsella ja nuorella Suomessa tulisi olla samanlainen mahdollisuus unelmoida itselleen sopivasta koulutuksesta ja tulevaisuudesta, kiteyttää Haapakoski.
Lisätietoja medialle:
Hanna Haapakoski, yritysvastuupäällikkö, DNA Oyj, puh. 044 044 5206, hanna.haapakoski@dna.fi
Maris Tuvikene, Senior Analyst, Nepa Insight Oy, puh. 040 7742 508, maris.tuvikene@nepa.com
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
* DNA:n vuotuinen koululaistutkimus selvittää 6-16-vuotiaiden lasten ja nuorten puhelimen hankintaa ja käyttötarkoituksia sekä puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2018 ja siihen osallistui kaikkiaan 1032 ikäryhmässä 6–16-vuotiaiden lasten vanhempaa/huoltajaa. Tutkimuksen toteutti Nepa Insight.
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
3G:n alasajo alkaa Suomen Yhteisverkon alueella 9. toukokuuta – täydentää DNA:n ja Telian 3G-verkon sammutuksen24.4.2024 09:24:23 EEST | Tiedote
DNA:n ja Telian yhteisesti omistaman Suomen Yhteisverkon (SYV) 3G-palvelut päättyvät toukokuusta alkaen alueittain. 3G-verkon alasajo vapauttaa vanhan tekniikan käytössä olleet taajuudet ja resurssit turvallisemmille ja energiatehokkaammille 4G- ja 5G-verkkoteknologioille, jotka tarjoavat asiakkaille paremman käyttökokemuksen.
Tutkimus: Vanhempien huoli lapsen puhelimen käytöstä kasvanut merkittävästi vuodessa – seurauksena tiettyjen palvelujen nopea yleistyminen19.4.2024 12:51:11 EEST | Tiedote
Suomalaisvanhempien huoli lastensa puhelimen käytöstä on nyt korkeampi kuin kertaakaan tällä vuosikymmenellä, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Koululaistutkimus 2024. Huolenaiheista yleisimpiä ovat digilaitesisältöjen koukuttavuus, niin sanottu grooming-ilmiö sekä erilaiset tietoturvauhat.
Survey: Parental concerns about children’s phone use increased significantly in a year – rapid increase in certain services as a result19.4.2024 12:51:11 EEST | Press release
The worry of Finnish parents about their children's phone use is now higher than ever in this decade, says the 2024 School Survey of over 1,000 respondents by DNA. The most common concerns are the addictiveness of digital device content, the ‘grooming phenomenon’ and the various security threats.
DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote
DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.
DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release
DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme