DNA Oyj

Vanhempien selvä enemmistö arvioi, että Suomessa esiintyy digitaalista eriarvoistumista lasten keskuudessa

Jaa

DNA:n 6–16-vuotiaiden lasten ja nuorten vanhemmille teettämän koululaistutkimuksen mukaan 59 % suomalaisvanhemmista arvioi, että lasten keskuudessa tapahtuu digitaalista eriarvoistumista. Jopa 62 % uskoo sen vaikuttavan lapsen koulumenestykseen ja tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksiin.

DNA:n vuosittain teettämän koululaistutkimuksen* tarkoitus on selvittää 6-16-vuotiaiden lasten ja nuorten puhelimen hankintaa ja käyttötarkoituksia sekä puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Tutkimuksesta selvisi, että jopa yli puolet (58 %) vastanneista kokee perheessään tai lähipiirissään, että lapselle ei ole varaa ostaa sellaista älylaitetta, jonka lapsi haluaisi. Samalla vanhemmista 46 % on havainnut, että älylaitteen puuttuminen asettaa lapsen ulkopuoliseen asemaan kaveripiirissään. Tämä korostuu erityisesti 10–16-vuotiaiden lasten ja nuorten keskuudessa.

Vanhemmat pelkäävät eriarvoistumisen yltävän myös kaveripiirin ulkopuolelle, sillä 62 % vastaajista kokee sen uhkaavan pitkällä tähtäimellä lapsen koulu- ja uramenestystä. Digitaalisen eriarvoistumisen näki Suomessa yhteiskunnalliseksi ongelmaksi 45 % vastaajista. Vajaa neljännes (24 %) tunnisti digitaalista eriarvoistumista omassa perheessään ja lähipiirissään.

– Älylaite on lapselle ja nuorelle monipuolinen väline, joka auttaa ylläpitämään sosiaalisia suhteita ja opettaa digitaalisia taitoja, ja jonka avulla tallennetaan tärkeitä muistoja, kuunnellaan musiikkia tai viihdytään vaikkapa videoiden tai pelien parissa. Ilman älylaitetta lapsi voi kokea ulkopuolisuuden tunnetta, kun vaikkapa yhteydenpito kavereiden kesken ei ole mahdollista. Vanhempien ja lasten on kuitenkin sovittava yhteiset pelisäännöt, jotta laitteen käyttö on lapselle turvallista, kertoo yritysvastuupäällikkö Hanna Haapakoski DNA:lta.

Vanhemmat arvostavat yhä lasten harrastuksia ja yhteistä aikaa

Kyselyyn vastanneista 28 % kertoi, että perheessä joudutaan tinkimään muista tarpeellisista menoista, jotta lapselle voidaan ostaa älylaite. Samalla kuitenkin lasten harrastukset ja perheen yhteinen vapaa-aika koettiin tärkeiksi. Lähes kaksi kolmasosaa (60 %) kertoi, ettei tinkisi lasten harrastuksista. Myös perheen yhteiset lomamatkat (55 %), herkuttelu perheen kesken (41 %) ja yhteinen huvittelu, esimerkiksi elokuvat ja huvipuistot (40 %) koettiin asioiksi, joista vanhemmat eivät ole valmiita nipistämään.

DNA kutsuu suomalaiset lahjoittamaan hyvää tekevän auttavan puhelimen

DNA käynnistää hyväntekeväisyyskampanjan lasten ja nuorten digitaalisen eriarvoistumisen ehkäisemiseksi. Kampanjalla halutaan erityisesti auttaakaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia ja nuoria ja tarjota heillekin mahdollisuus olla osallinen digitaalisessa elämässä. Jokaisesta DNA Kauppaan kierrätettäväksi tuodusta puhelimesta DNA lahjoittaa 10 euroa lyhentämättömänä SOS-Lapsikylän lasten ja nuorten laite- ja liittymähankintoihin kampanja-aikana 27.11.–7.12.2018. Samalla DNA huolehtii myös vanhojen puhelimien ympäristöystävällisestä ja tietoturvallisesta kierrätyksestä.

Laitteet eivät saa määrittää lapsen jatkokoulutustoivetta

– Osallisuus digitalisoituvassa yhteiskunnassa mahdollistetaan asianmukaisilla välineillä. Lapsen ja nuoren omat unelmat vaikkapa jatkokoulutuspaikasta eivät saa olla siitä kiinni, että onko nuorella omaa tietokonetta vai ei. Se ei saa olla nuorelle jatkokoulutuksen valintaperuste. Me näemme, että jokaisella lapsella ja nuorella Suomessa tulisi olla samanlainen mahdollisuus unelmoida itselleen sopivasta koulutuksesta ja tulevaisuudesta, kiteyttää Haapakoski.

Lisätietoja medialle:

Hanna Haapakoski, yritysvastuupäällikkö, DNA Oyj, puh. 044 044 5206, hanna.haapakoski@dna.fi
Maris Tuvikene, Senior Analyst, Nepa Insight Oy, puh. 040 7742 508, maris.tuvikene@nepa.com

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

* DNA:n vuotuinen koululaistutkimus selvittää 6-16-vuotiaiden lasten ja nuorten puhelimen hankintaa ja käyttötarkoituksia sekä puhelimen käyttöön liittyviä ilmiöitä. Tutkimus toteutettiin touko-kesäkuussa 2018 ja siihen osallistui kaikkiaan 1032 ikäryhmässä 6–16-vuotiaiden lasten vanhempaa/huoltajaa. Tutkimuksen toteutti Nepa Insight.

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme