Vanhempien vaikutus nuorten hyvinvointiin vielä odotettua suurempaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan se, että vanhemmat tukevat nuorten autonomiaa, edistää nuorten hyvinvointia kaikissa keskeisissä koulusiirtymissä: siirryttäessä alakoulusta yläkouluun, peruskoulusta toiselle asteelle ja lukiosta yliopistoon. Professori Katariina Salmela-Aron mukaan äitien ja isien nuorten autonomian tukeminen ehkäisi nuorten masennusta kaikissa kolmessa siirtymässä ja lisäsi nuorten itsearvostusta kahdessa jälkimmäisessä siirtymässä. Tutkimus on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.

Kuva: Pond5.com

Tuloksen merkityksellisyys lisääntyi nuoren iän mukana. ”Aiemmin on ajateltu, että vanhemmilla on tärkeä merkitys vain lapsuudessa, mutta tämä tutkimus osoittaa vanhempien tärkeyden nuoruudessa ja vielä nuoressa aikuisuudessa”, toteaa Salmela-Aro.

Pitkään on korostettu vain itsesäätelyn merkitystä hyvinvoinnille ja elämässä menestymiselle. Uusien tulosten mukaan ihmiset kuitenkin säätelevät toistensa hyvinvointia vahvasti yhdessä ja vastavuoroisesti. Vanhemmuus vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, mutta nuoren hyvinvointi vaikuttaa myös vanhemmuuteen. Nuoret vaikuttavat itse aiempaa ajateltua enemmän siihen, miten vanhemmat heitä tukevat: kun nuori alkaa voida huonosti, vanhemmat vähentävät autonomian tukea.

”Nuoren hyvinvoinnin kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että vanhemmat tukisivat tällöin nuorta entistä enemmän, koska autonomian tukemisen on todettu laskevan masennusta”, Salmela-Aro painottaa.

Tutkimus toteutettiin Suomen Akatemian rahoittaman Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -akatemiaohjelman LEAD-hankkeen ja Ihmisen mieli -akatemiaohjelman Mind the Gap -pitkittäistutkimuksen avulla. Yleensä vastaavat tutkimukset on tehty poikkileikkaustutkimuksina. Tutkimukseen osallistui noin 2000 suomalaisnuorta, joiden koulutuksellisia polkuja ja hyvinvointia tutkijat selvittivät kaikissa koulutuksellisissa siirtymissä.

Tutkimus on julkaistu Developmental Psychology -lehdessä:
Duineveld J., Parker P., Ryan R., Ciarrochi J. & Salmela-Aro, K.
The link between perceived maternal and paternal autonomy support and adolescent well-being actross three major educational transitions. Developmental Psychology (2017).

Professori Katariina Salmela-Aro
Helsingin yliopisto ja Jyväskylän yliopisto
katariina.salmela-aro@helsinki.fi

tiedottaja Terhi Loukiainen
terhi.loukiainen@aka.fi

Kuva: Pond5.com
Professori Katariina Salmela-Aro. Kuva: Kari Likonen

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

D-vitamiinitutkimus siivitti Utajärven lukion Tiedetonni-kilpailun voittoon15.5.2018 13:48Tiedote

Utajärven lukio voitti opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Opetushallituksen lukioille järjestämän Tiedetonni-kilpailun. Utajärven lukion ansiokkaassa projektissa tutkittiin biologian ja maantiedon opettaja Liisa Virran johdolla riittävää D-vitamiinin saantia. Palkinnon jakoi opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen Tiedefoorumi-tapahtumassa keskiviikkona 9.5. Palkintoraha, 1000 euroa, tarjoaa koululle mahdollisuuden uusien projektien toteuttamiseen.

Academy of Finland selects first two competence clusters to the new Flagship Programme18.4.2018 16:15Tiedote

The Academy of Finland today announced the first two competence clusters to be funded under its new Flagship Programme. The two clusters are: CERES - the Competence Centre for the Materials Bioeconomy: A Flagship for our Sustainable Future (Aalto University, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) and 6Genesis - the 6G-Enabled Wireless Smart Society & Ecosystem (University of Oulu).