Vanhempien vaikutus nuorten hyvinvointiin vielä odotettua suurempaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan se, että vanhemmat tukevat nuorten autonomiaa, edistää nuorten hyvinvointia kaikissa keskeisissä koulusiirtymissä: siirryttäessä alakoulusta yläkouluun, peruskoulusta toiselle asteelle ja lukiosta yliopistoon. Professori Katariina Salmela-Aron mukaan äitien ja isien nuorten autonomian tukeminen ehkäisi nuorten masennusta kaikissa kolmessa siirtymässä ja lisäsi nuorten itsearvostusta kahdessa jälkimmäisessä siirtymässä. Tutkimus on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.

Kuva: Pond5.com

Tuloksen merkityksellisyys lisääntyi nuoren iän mukana. ”Aiemmin on ajateltu, että vanhemmilla on tärkeä merkitys vain lapsuudessa, mutta tämä tutkimus osoittaa vanhempien tärkeyden nuoruudessa ja vielä nuoressa aikuisuudessa”, toteaa Salmela-Aro.

Pitkään on korostettu vain itsesäätelyn merkitystä hyvinvoinnille ja elämässä menestymiselle. Uusien tulosten mukaan ihmiset kuitenkin säätelevät toistensa hyvinvointia vahvasti yhdessä ja vastavuoroisesti. Vanhemmuus vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, mutta nuoren hyvinvointi vaikuttaa myös vanhemmuuteen. Nuoret vaikuttavat itse aiempaa ajateltua enemmän siihen, miten vanhemmat heitä tukevat: kun nuori alkaa voida huonosti, vanhemmat vähentävät autonomian tukea.

”Nuoren hyvinvoinnin kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että vanhemmat tukisivat tällöin nuorta entistä enemmän, koska autonomian tukemisen on todettu laskevan masennusta”, Salmela-Aro painottaa.

Tutkimus toteutettiin Suomen Akatemian rahoittaman Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -akatemiaohjelman LEAD-hankkeen ja Ihmisen mieli -akatemiaohjelman Mind the Gap -pitkittäistutkimuksen avulla. Yleensä vastaavat tutkimukset on tehty poikkileikkaustutkimuksina. Tutkimukseen osallistui noin 2000 suomalaisnuorta, joiden koulutuksellisia polkuja ja hyvinvointia tutkijat selvittivät kaikissa koulutuksellisissa siirtymissä.

Tutkimus on julkaistu Developmental Psychology -lehdessä:
Duineveld J., Parker P., Ryan R., Ciarrochi J. & Salmela-Aro, K.
The link between perceived maternal and paternal autonomy support and adolescent well-being actross three major educational transitions. Developmental Psychology (2017).

Professori Katariina Salmela-Aro
Helsingin yliopisto ja Jyväskylän yliopisto
katariina.salmela-aro@helsinki.fi

tiedottaja Terhi Loukiainen
terhi.loukiainen@aka.fi

Kuva: Pond5.com
Professori Katariina Salmela-Aro. Kuva: Kari Likonen

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Finlands Akademi är en statlig myndighet som lyder under Undervisnings- och kulturministeriet. Vi finansierar högklassig vetenskaplig forskning, verkar som sakkunnig inom vetenskapen och forskningspolitiken samt stärker vetenskapens och forskningens ställning. Vi finansierar forskning med 436 miljoner euro år 2018. En del av vårt stöd till vetenskaplig forskning finansieras genom vinstmedel från tipsbolaget Veikkaus intäkter. År 2018 är vinstmedlens andel av vår totala stödsumma 70,7 miljoner euro.

Svagt förtroende för den offentliga regleringen av gruvverksamheten26.1.2018 12:00Tiedote

En ny undersökning som kartlägger finländarnas inställning till gruvverksamhet visar att förtroendet för lagstiftningen och den offentliga regleringen av branschen är svagt. Enligt enkäten litar cirka 45 procent av enkätdeltagarna inte på de myndigheter som ansvarar för tillsynen över gruvverksamhetens miljökonsekvenser. Drygt en tredjedel av de som besvarade enkäten uppgav sig lita på myndigheterna i viss mån. Undersökningen genomfördes vid Jyväskylä universitet och är en del av Finlands Akademis akademiprogram Mineraltillgångar och materialersättning.

Suomalaisten luottamus kaivostoiminnan julkiseen sääntelyyn heikkoa26.1.2018 12:00Tiedote

Uusi kaivostoimintaan liittyviä asenteita kartoittava tutkimus osoittaa, että suomalaisten luottamus alan lainsäädäntöön ja julkiseen sääntelyyn on heikkoa. Kyselytutkimuksen mukaan noin 45 prosenttia vastanneista ei luota kaivostoiminnan ympäristövaikutusten valvonnasta vastaaviin viranomaisiin. Vastaajista runsas kolmannes ilmoittaa luottavansa viranomaisiin jonkin verran. Jyväskylän yliopistossa toteutettu tutkimus on osa Suomen Akatemian Mineraalivarat ja korvaavat materiaalit -akatemiaohjelmaa.