Vanhustyön keskusliitto ryVanhustyön keskusliitto ry

Vanhustyön keskusliitto SuomiAreenalla Porissa – Yksin kotona 2030?

Tavataan SuomiAreenalla Porissa 2018!

• Yksin kotona 2030? Asumisen tunti <3 keskiviikko 18.7. klo 14.30–15.30
  • Millaisen vanhuuden Sinä haluat? VTKL Kansalaistorilla 16.–18.7.
  • Välineitä ja ratkaisuja arkeen – IkäAnkka ottaa selvää arkiteknologian mahdollisuuksista Torivartissa kauppatorin ohjelmalavalla tiistai 17.7. klo 12

Asumisen tunti <3 – Yksin kotona 2030?

Keskiviikko 18.7.2018 klo 14.30–15.30

Millaisena näyttäytyy ikäihmisten arjen ja asumisen tulevaisuus? SuomiAreenan Asumisen tunti <3 herättelee keskustelua teknologiasta kotona asumisen ja ikääntymisen tukena, asumisen kustannuksista ja rahan riittävyydestä.  Entä miten yksinäisyys voidaan selättää, kuka ikäihmisiä hoitaa ja miten yksilölliset tarpeet huomioidaan kotona asumisessa tulevaisuudessa?

Lennokkaan Asumisen tunnin tarjoavat VTKL, SPEK, Muistiliitto, VALLI ry, Synocus Oy sekä Virkkulankylä Oy.

“Viestimme päättäjille on, että vanhuus pelottaa melkeinpä kaikkia. Teknologiaa tarjotaan monesti ratkaisuksi, mutta se ei saa estää sitä, että meidän on keskityttävä oikeisiin asioihin. Turvallisuuteen, yksinäisyyteen, toimintakyvyn ylläpitoon, asumisen laatuun, varmuuteen siitä, että kaikista pidetään huolta ja kaikki saavat tarvitsemansa avun arvokkaaseen vanhuuteen”, toiminnanjohtaja Anni Lausvaara Vanhustyön keskusliitosta avaa Asumisen tunnin teemaa.

Keskustelemassa kansanedustajat Juhana Vartiainen ja Hannakaisa Heikkinen, VTT:n johtava tutkija Jaana Leikas, tutkija Maria Ohisalo Y-säätiöstä, Heurekan näyttelytuottaja Vesa Lepistö, Ruskatalojen toiminnanjohtaja Hanna-Leena Ojalainen sekä kokemusasiantuntija Anne Vihakara.

VTKL Kansalaistorilla
– Millaisia vanhuudenpäiviä Sinä haluat viettää?

Miten haluaisit viettää 75-vuotispäivääsi? Pääset toiveidesi palvelutaloon – millainen se on? Mikä on päiväsi paras hetki, kun olet 80?

Tervetuloa juttelemaan Kansalaistorille! Löydät meidät 16.–18.7. kävelykadulta Kauppatorin ja Eetunaukion puolivälistä paikalta nro 47.

Teltallamme tapaat VTKL:n asiantuntijoiden lisäksi:

– Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen tiistaina klo 14.30–15.00
– Johtava tutkija Jaana Leikas, VTT keskiviikkona aamupäivällä
– Kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen keskiviikkona klo 13.30

Torivartti Kauppatorin ohjelmalavalla
– Mikä avuksi ja neuvoksi kotona?

Tiistai 17.7. klo 12

IkäAnkka ottaa selvää arkiteknologian mahdollisuuksista. Miten varautua vanhuuteen? Digitalisaatioon ja uuteen teknologiaan liittyvät asiat hieman pelottavat IkäAnkkaa. Hän on kuitenkin utelias – vanhuuteen varautuminen ennalta ja turvallinen arki kiinnostavat. Elinikä pitenee eläinmaailmassakin.

Tavataan SuomiAreenalla!

Teija Mankkinen
Kehittämisjohtaja
Vanhustyön keskusliitto
teija.mankkinen@vtkl.fi

Anni Lausvaara
Vanhustyön keskusliitto
anni.lausvaara@vtkl.fi

Vanhustyön keskusliitto VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Vanhustyön keskusliitto: Vanhustyötä tekevien paikallisten järjestöjen voima käyttöön28.6.2018 08:30Tiedote

Järjestöpohjaiset toimijat voivat tarjota erilaisia, innovatiivisia ratkaisuja ikääntyneille. Vanhustyön keskusliittoon kuuluu 330 jäsenjärjestöä, jotka tarjoavat muun muassa ikäihmisten asumispalveluita eri puolilla Suomea. Vanhustyön keskusliiton tuore toiminnanjohtaja Anni Lausvaara painottaa, että asiakkaat odottavat kilpailukykyisiä, heidän tarpeisiinsa vastaavia vaihtoehtoja, joista valita. VTKL pitää ikäihmisten puolta – myös SuomiAreenalla Porissa.

Vanhustyö-lehti 3/2018 laatu ja valinnanvapaus: Tarkoituksenmukaista laatua ikäihmisille9.6.2018 06:00Tiedote

Eloisa ikägallup 2018: Vanhuuden alaikäraja on noussut 74:än vuoteen – Asenteet vanhoja ihmisiä kohtaan ovat myönteisempiä kuin viisi vuotta sitten23.3.2018 06:00Tiedote

Suomalaisten mielestä vanha ihminen on keskimäärin 74-vuotias ja häntä tulisi kutsua ikäihmiseksi. Muun muassa tämä käy ilmi Vanhustyön keskusliiton Eloisa ikä -ohjelman Taloustutkimuksella teettämästä suomalaisesta ikägallupista, jossa mukana oli myös edustava otos (n=63) yli 80-vuotiaita, jotka usein jäävät mielipidetiedustelujen ulkopuolelle.