Vanhustyön keskusliitto ryVanhustyön keskusliitto ry

Vanhustyön keskusliitto SuomiAreenalla Porissa – Yksin kotona 2030?

Tavataan SuomiAreenalla Porissa 2018!

• Yksin kotona 2030? Asumisen tunti <3 keskiviikko 18.7. klo 14.30–15.30
  • Millaisen vanhuuden Sinä haluat? VTKL Kansalaistorilla 16.–18.7.
  • Välineitä ja ratkaisuja arkeen – IkäAnkka ottaa selvää arkiteknologian mahdollisuuksista Torivartissa kauppatorin ohjelmalavalla tiistai 17.7. klo 12

Asumisen tunti <3 – Yksin kotona 2030?

Keskiviikko 18.7.2018 klo 14.30–15.30

Millaisena näyttäytyy ikäihmisten arjen ja asumisen tulevaisuus? SuomiAreenan Asumisen tunti <3 herättelee keskustelua teknologiasta kotona asumisen ja ikääntymisen tukena, asumisen kustannuksista ja rahan riittävyydestä.  Entä miten yksinäisyys voidaan selättää, kuka ikäihmisiä hoitaa ja miten yksilölliset tarpeet huomioidaan kotona asumisessa tulevaisuudessa?

Lennokkaan Asumisen tunnin tarjoavat VTKL, SPEK, Muistiliitto, VALLI ry, Synocus Oy sekä Virkkulankylä Oy.

“Viestimme päättäjille on, että vanhuus pelottaa melkeinpä kaikkia. Teknologiaa tarjotaan monesti ratkaisuksi, mutta se ei saa estää sitä, että meidän on keskityttävä oikeisiin asioihin. Turvallisuuteen, yksinäisyyteen, toimintakyvyn ylläpitoon, asumisen laatuun, varmuuteen siitä, että kaikista pidetään huolta ja kaikki saavat tarvitsemansa avun arvokkaaseen vanhuuteen”, toiminnanjohtaja Anni Lausvaara Vanhustyön keskusliitosta avaa Asumisen tunnin teemaa.

Keskustelemassa kansanedustajat Juhana Vartiainen ja Hannakaisa Heikkinen, VTT:n johtava tutkija Jaana Leikas, tutkija Maria Ohisalo Y-säätiöstä, Heurekan näyttelytuottaja Vesa Lepistö, Ruskatalojen toiminnanjohtaja Hanna-Leena Ojalainen sekä kokemusasiantuntija Anne Vihakara.

VTKL Kansalaistorilla
– Millaisia vanhuudenpäiviä Sinä haluat viettää?

Miten haluaisit viettää 75-vuotispäivääsi? Pääset toiveidesi palvelutaloon – millainen se on? Mikä on päiväsi paras hetki, kun olet 80?

Tervetuloa juttelemaan Kansalaistorille! Löydät meidät 16.–18.7. kävelykadulta Kauppatorin ja Eetunaukion puolivälistä paikalta nro 47.

Teltallamme tapaat VTKL:n asiantuntijoiden lisäksi:

– Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen tiistaina klo 14.30–15.00
– Johtava tutkija Jaana Leikas, VTT keskiviikkona aamupäivällä
– Kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen keskiviikkona klo 13.30

Torivartti Kauppatorin ohjelmalavalla
– Mikä avuksi ja neuvoksi kotona?

Tiistai 17.7. klo 12

IkäAnkka ottaa selvää arkiteknologian mahdollisuuksista. Miten varautua vanhuuteen? Digitalisaatioon ja uuteen teknologiaan liittyvät asiat hieman pelottavat IkäAnkkaa. Hän on kuitenkin utelias – vanhuuteen varautuminen ennalta ja turvallinen arki kiinnostavat. Elinikä pitenee eläinmaailmassakin.

Tavataan SuomiAreenalla!

Teija Mankkinen
Kehittämisjohtaja
Vanhustyön keskusliitto
teija.mankkinen@vtkl.fi

Anni Lausvaara
Vanhustyön keskusliitto
anni.lausvaara@vtkl.fi

Vanhustyön keskusliitto VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.