Vanhustyön keskusliitto ryVanhustyön keskusliitto ry

Vanhustyön keskusliitto: Vanhustyötä tekevien paikallisten järjestöjen voima käyttöön

Järjestöpohjaiset toimijat voivat tarjota erilaisia, innovatiivisia ratkaisuja ikääntyneille. Vanhustyön keskusliittoon kuuluu 330 jäsenjärjestöä, jotka tarjoavat muun muassa ikäihmisten asumispalveluita eri puolilla Suomea. Vanhustyön keskusliiton tuore toiminnanjohtaja Anni Lausvaara painottaa, että asiakkaat odottavat kilpailukykyisiä, heidän tarpeisiinsa vastaavia vaihtoehtoja, joista valita. VTKL pitää ikäihmisten puolta – myös SuomiAreenalla Porissa.

SuomiAreenan Asumisen tunti <3 ke 18.7. klo 14.30–15.30. Yhteistyössä Vanhustyön keskusliitto, SPEK, Muistiliitto, VALLI ry, Synocus Oy sekä Virkkulankylä Oy.

Järjestöissä piilee valtava voima, jota suomalaisen hyvinvointikentän ja palvelujärjestelmän ei ole varaa menettää. Sotepalveluja tuottaa Suomessa yhteensä yli tuhat järjestöä, joissa työskentelee yli 37 000 työntekijää. Näiden järjestöjen yhteenlaskettu liikevaihto on jopa 2 miljardia euroa. Vanhustyön keskusliiton jäsenistöstä 200 järjestöä tuottaa asumisen palveluja eri puolilla Suomea.

“Vanhustyön järjestöissä voidaan rinta rottingilla vastata erilaisiin palvelutarpeisiin. Palveluyksiköillä on edessään uusia mahdollisuuksia, ja nyt tarvitaan rohkeutta niihin tarttumiseen. Järjestöissä tulee varmistaa, että ne lunastavat paikkansa ja tarjoavat ikääntyville sellaisia vaihtoehtoja, joihin halutaan tulla”, Lausvaara sanoo.

Uusia malleja asumiseen

Ikäihmisten asialla olevat järjestöt ovat olleet suomalaisessa yhteiskunnassa perinteisesti kehittäjien ja innovaattorien rooleissa. Monien järjestöjen juuret juontavat 1800-luvun lopulle, joten toiminnalla on pitkä historia.

“Paikallisten järjestöjen valttikortti on vankalle arvopohjalle perustuva ja ihmistä lähellä oleva toimintatapa. Niissä paikkakunnan asiat tunnetaan, ja ne pystyvät tarjoamaan yksilöllisiä, monipuolisia ja laadukkaita palveluita. Kilpailukykyä ja tehokkuutta järjestöt voivat hakea tekemällä yhteistyötä uusin tavoin”, Lausvaara painottaa.

Asumiseen on jo nyt perinteisen palveluasumisen ja ympärivuorokautisen hoidon ohella tarjolla monipuolisia ratkaisuja, joiden ytimessä on yhteisöllisyys, turvallisuus ja osallisuus. Erilaiset asukasyhteisöt, kylämäiset palvelukorttelit, perhehoitokylät ja eri sukupolvia yhdistävät talot tarjoavat uudenlaisia malleja asumiseen. Yhteisössä voidaan esimerkiksi pohtia, palkataanko yhdessä yksi ihminen tueksi tai asumisen ohjaaja tai kyläpäällikkö koordinoimaan yhteistä toimintaa.

“Asumiseen kehitellään juuri nyt ilahduttavia malleja, joilla arvokas vanhuus voidaan ikäihmisille turvata”, Lausvaara sanoo.

Vanhuus pelottaa melkeinpä kaikkia

Arvokas vanhuus edellyttää omannäköisiä arjen ja asumisen ratkaisuja. SuomiAreenan Asumisen tunnissa <3 Vanhustyön keskusliitto, SPEK, Muistiliitto, VALLI ry, Synocus Oy sekä Virkkulankylä Oy herättelevät keskustelua teknologiasta kotona kotona asumisen ja ikääntymisen tukena, asumisen kustannuksista ja rahan riittävyydestä. Entä miten yksinäisyys voidaan selättää, kuka ikäihmisiä hoitaa ja miten yksilölliset tarpeet huomioidaan kotona asumisessa tulevaisuudessa?

“Viestimme päättäjille on, että vanhuus pelottaa melkeinpä kaikkia. Teknologiaa tarjotaan monesti ratkaisuksi, mutta se ei saa estää sitä, että meidän on keskityttävä oikeisiin asioihin. Turvallisuuteen, yksinäisyyteen, toimintakyvyn ylläpitoon, asumisen laatuun, varmuuteen siitä, että kaikista pidetään huolta ja kaikki saavat tarvitsemansa avun arvokkaaseen vanhuuteen”, Lausvaara avaa Asumisen tunnin teemaa.

“Vanhuusaika on erittäin hyvä ikä, siinä missä kaikki muutkin elämänvaiheet. Sen erityistarpeet tulee ottaa huomioon palveluita suunnitellessa ja päätöksiä tehdessä. Sosiaali- ja terveydenhuollon rooli on tukea itsenäistä asumista ja tarjota tarvittavaa apua ja hoivaa. Kyse ei ole vain rakenteista tai järjestelmistä, vaan ihmisistä: meistä, teistä ja läheisistämme. Kuinka me voimme, toimimme ja asumme iän karttuessa ja toimintakyvyn mahdollisesti heikentyessä?”, sanoo kansanedustaja, Vanhustyön keskusliiton puheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen.

Yksin kotona 2030?

Mikä on vanhojen ihmisten asumisen tulevaisuus? Asumisen tunti <3 nostaa keskusteluun kimurantteja aiheita erilaisista näkökulmista. VTKL:n teltalla Kansalaistorilla voit pohtia omia vanhuudenpäiviäsi. Miten haluaisit viettää 75-vuotispäiväsi? Bongaa SuomiAreenan vilinästä myös veikeä IkäAnkka, joka etsii ja tutkii kiehtovia, ikäihmisten arkea helpottavia laitteita ja innovaatioita.

Tavataan SuomiAreenalla 2018!

• Yksin kotona 2030? Asumisen tunti <3 keskiviikko 18.7. klo 14.30–15.30, Purje. Keskustelemassa kansanedustajat Juhana Vartiainen ja Hannakaisa Heikkinen, VTT:n johtava tutkija Jaana Leikas, tutkija Maria Ohisalo Y-säätiöstä, Heurekan näyttelytuottaja Vesa Lepistö, Ruskatalojen toiminnanjohtaja Hanna-Leena Ojalainen sekä kokemusasiantuntija Anne Vihakara.
  • Millaisen vanhuuden Sinä haluat? VTKL kansalaistorilla 16.–18.7.
  • Välineitä ja ratkaisuja arkeen – IkäAnkka ottaa selvää arkiteknologian mahdollisuuksista Torivartissa kauppatorin ohjelmalavalla tiistai 17.7. klo 12

Vanhustyön keskusliitto VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Ei huolta huomisesta – vai vastuullisesti varautuen tuleviin vanhuudenpäiviin?11.12.2018 08:00Tiedote

Moni havahtuu pohtimaan vanhuuteen varautumista vasta ikäännyttyään tai jäätyään eläkkeelle. Tuoreen kyselytutkimuksen vastaajista 90 prosenttia sanoo, että vanhuuteen kannattaa varautua erittäin paljon tai jossain määrin. Vastaajat toivovat enemmän tietoa ikääntymisen suunnitteluun liittyvistä teemoista. Vanhustyön keskusliiton koordinoiman Vanheneminen.fi-hankkeen tutkimuksessa selvitettiin yli 50-vuotiaiden tiedontarpeita ja vanhuuteen varautumista. Tutkimukseen vastasi 1004 henkilöä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.