Vankilavirkailijain Liitto tyrmistynyt keskushallinnon syytteistä koskien kiellettyjen tavaroiden toimittamista vangeille

Eilen 12.9.2019 uutisoitiin isosti, että vankilahenkilökunta toimittaisi United Brotherhood (UB) -rikollisjärjestön vangeille kiellettyjä tavaroita vankilaan. Vankilavirkailijain liitto pitää julkisia syytöksiä koko henkilöstön mustamaalaamisena.

- Syyte on keskushallinnolta järkyttävä! Missään tapauksessa ei voida syyttää koko vankiloiden henkilökuntaa, jos kyse on parista yksittäisestä tapauksesta, Vankilavirkailijain liiton puheenjohtaja Antti Santamäki jyrähtää.

- Mikäli tiedot kiellettyjen tavaroiden toimittamisesta pitävät paikkansa, on tilanne todella valitettava. On kuitenkin tyrmistyttävää, että julkisuuteen kerrotaan keskeneräisistä asioista – asioista joista ei ole edes varmuutta. Tässä mustamaalataan todella ala-arvoisesti koko henkilökunta.

Vankilavirkailijain liitto on keväästä asti pitänyt esillä, että uhkaaminen, väkivalta ja painostus ovat lisääntyneet UB:n taholta. Toukokuussa hallinto ja eräät johtajat kielsivät asian julkisuudessa.

- Vanginvartijoiden pahoinpitelyä käsiteltäessä kerroin, että UB on ylittänyt rajan. Näköjään nyt sitten myös keskushallinto ylitti rajan törkeällä tavalla syyllistämällä koko henkilökunnan kiellettyjen tavaroiden toimittamisesta vankilaan. Tämä kertoo karua kieltä hallinnon arvostuksesta työntekijöitä kohtaan.

Väkivalta ja painostaminen vankiloissa pitää saada loppumaan. Vankien toiminta-ajan lisääminen ei auta tässä asiassa. JR-vangit eli järjestäyneen rikollisuuden vangit pitää saada sijoitettua omille osastoille sekä tiukempaan valvontaan. Tähän työhön tarvitaan lisää henkilökuntaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja/pääluottamusmies Antti Santamäki, Vankilavirkailijain Liitto VVL r.y, p. 050 390 22 89

Vankilavirkailijain Liitto VVL r.y. on oikeusministeriön hallinnonalan suurin ammattiliitto. VVL on Julkisten- ja Hyvinvointialojen liitto JHL ry:n yhteisöjäsenliitto.

Åbo stad och Arkea bryr sig inte om anständiga anställningsvillkor, JHL inleder ny strejk26.11.2019 12:16:33 EETTiedote

Åbo stads koncernsektion vägrar diskutera Arkeas tvist om anställningsvillkor. Enligt sektionen finns ingen anledning att förhandla. JHL tvingas för andra gången ta strid för sina medlemmars anställningsvillkor vid Arkea med en strejk. JHL inleder en tredagarsstrejk onsdagen den 27 november. Utöver arbetstagarna vid Arkea strejkar JHL-medlemmar som arbetar vid Åbo stad och stadens bolag.

Turun kaupunki ja Arkea pyllistävät säädyllisille työehdoille, JHL:n on pakko ryhtyä uuteen lakkoon26.11.2019 12:16:00 EETTiedote

Turun kaupungin konsernijaosto on kieltäytynyt keskustelemasta Arkean työehtokiistasta. Jaoston mielestä neuvotteluperusteita ei ole. JHL on pakotettu toistamiseen lakkoon taistelemaan arkealaisten työehtojen puolesta. Kolmepäiväinen lakko alkaa keskiviikkona 27.11. Arkealaisten lisäksi lakkoon osallistuvat JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Turun kaupungilla ja kaupungin yhtiöissä.