Vantaalla on saanut apua väkivaltaan jo 40 vuotta

Väkivallasta toipumisen ensimmäinen askel otetaan usein turvakodissa. Vantaan turvakoti ry on auttanut perheväkivaltaa kokeneita jo 40 vuoden ajan. Vuoden 2017 aikana yhteydenottoja väkivallan palveluihin oli 800. Turvakodin kriisiavun jälkeen asiakas ei saisi jäädä tyhjän päälle vaan apua toipumiseen tulee tarjota pitkäkestoisesti.

Vantaan turvakoti ry auttoi vuoden 2017 aikana 264 väkivaltaa kokenutta, joista aikuisia oli 116 ja lapsia 148. Yhdistys ylläpitää turvakotia ja väkivallan avopalveluita tarjoavaa Lähisuhdeväkivaltatyön yksikköä Koivulaa.

– Laajennamme turvakotitoimintaa Vantaalla ja rakenteilla on uusi, kuusi paikkaa suurempi turvakoti, kertoo toiminnanjohtaja Kristiina Väänänen, Vantaan turvakoti ry:stä.
– Lisäpaikat tulevat tarpeeseen, sillä turvakoti on jatkuvasti täynnä ja esimerkiksi tämän vuoden aikana 272 apu hakevaa on jouduttu ohjaamaan toisaalle. Muualle on jouduttu ohjaamaan myös 156 lasta.

Uuteen turvakotiin tulee 14 perhehuonetta sekä yhteisiä tiloja. Turvakodilla on oma leikkipiha ja turvakodin viereisellä tontilla on kaupungin leikkipuisto. Uudet tilat valmistuvat syksyllä 2019.

Turvakotiin voi tulla lähisuhteissa tapahtuvaa väkivaltaa tai sen uhkaa pakoon. Turvakotiin voi tulla aikuinen yksin tai vanhempi lapsensa kanssa. Asumisen aikana väkivaltaa kokenut pääsee keskustelemaan väkivaltaan erikoistuneen ammattilaisen kanssa tilanteestaan ja yhdessä tehdään suunnitelma tulevaisuudesta. Turvakotiin hakeutuvan kanssa pohditaan yhdessä väkivallan uusiutumisen riskejä ja turvallisuutta kotona. Turvakodissa asutaan muutamasta päivästä pisimmillään useisiin viikkoihin.

Istanbul sopimuksen mukaan Suomessa tulisi olla 500 turvakotipaikkaa ja tällä hetkellä niitä on 179.

Pelkkä kriisiapu ei riitä

Turvakotien kriisiavun lisäksi tarvitaan pitkäkestoisempaa apua väkivallasta toipumiseen. Vantaan turvakoti ry:n palveluista saa myös apua pitkäkestoisemmin väkivallan aiheuttaman tilanteen ratkaisemiseen ja väkivallasta toipumiseen. Avopalvelut auttavat niitä, jotka eivät tarvitse turvakodin välitöntä suojaa, väkivaltaa käyttäneitä sekä väkivaltaa kokeneita aikuisia ja väkivallalle altistuneita lapsia.

– Väkivalta on saattanut jatkua vuosikausia. Muutaman viikon kriisijakso turvakodissa on vasta ensimmäinen askel toipumiseen, Väänänen muistuttaa.
– Tarvitaan riittävän pitkäkestoista ja vankkaa tukea elämän raiteille saamisessa. Lasten kohdalla aikaa tarvitaan vielä enemmän. Usein vie tosi pitkän aikaa, ennen kuin luottamus rakentuu.

Yhdistyksen avopalveluissa autettiin vuonna 2017 320 henkilöä, joista 32 oli lasta. Kuluvana vuonna asiakasmäärät ovat kasvaneet huomattavasti, sillä tähän mennessä asiakkaita on ollut 400 ja asiakastapaamisia 1400.

– Haluamme herättää keskustelua turvallisuudesta nuorten parissa. Tämän vuoden innostavana kokeiluna on kouluvierailut yhdessä Hip-Hop artisti Dilemman kanssa, joka biiseillään kertoo väkivallasta toipumisesta, Väänänen kertoo.
– Koulukeikkojen viesti on: ”Jos pelkäät, puhu siitä.”

Vantaan turvakotiyhdistys on yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon kansalaisjärjestö, jonka tehtävä on lähisuhdeväkivallan ehkäiseminen, sen kohteeksi joutuneiden auttaminen ja siitä aiheutuneiden haittojen ehkäiseminen. Yhdistys ylläpitää turvakotia ja väkivaltatyön avopalveluita tarjoavaa Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö Koivulaa. Koivula tarjoaa väkivaltatyön palvelujen lisäksi eroauttamistyötä. Apua tarjotaan kaikille osapuolille, aikuisille ja lapsille.

Yhdistys täyttää tänä vuonna 40 vuotta.

FAKTA:

• Maksutonta palvelua kaikille yli kuntarajojen
  • Ympäri vuorokauden apua saa turvakodin kriisipuhelimesta numerosta 040 455 5543.
  • Lähisuhdeväkivaltatyön yksikkö Koivula tarjoaa matalan kynnyksen väkivaltatyön avopalveluita väkivallan kaikille osapuolille, aikuisille ja lapsille.
  • Koivula toimii Koivukylässä osoitteessa Kytötie 17.
  • Yhteystiedot: p. 040 773 1063, sähköposti koivula@vantaanturvakoti.fi.
  • Lisätietoja: http://www.vantaanturvakoti.fi/
  • Apua nimettömästä chatistä ja tietoa väkivallasta myös: www.nettiturvakoti.fi

Kristiina Väänänen
toiminnanjohtaja, Vantaan turvakoti ry