Vapaaehtoiseksi Sekasin-chattiin halutaan nyt enemmän kuin koskaan

Sekasin-chatin vapaaehtoiskoulutuksen on aloittanut vuoden alusta jo yli sata uutta vapaaehtoista. Pandemia-aika ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan näyttävät avuntarvitsijoiden lisäksi kasvattavan nuorten aikuisten auttamishaluja Sekasin-chatissä. Pidä huolta -kampanjan tuotolla auttamistyö laajenee ja tuhansien nuorten mielenterveyttä vahvistetaan kouluissa.
KUVA: Mika Pakarinen

Syyskaudella 2021 MIELI ry, Toivon Kärki  ry ja yli 70 suomalaista eturivin artistia yhdessä S-ryhmän ja LähiTapiolan kanssa  järjestivät hyväntekeväisyyskampanjan nuorten mielenterveystyön tueksi. Kampanjan avulla kerättiin yli miljoona euroa. Tuotolla on voitu nyt aloittaa satojen vapaaehtoisten päivystäjien rekrytointi mukaan Sekasin-chattiin joka puolelta Suomea. Lisäksi vahvistetaan tuhansien nuorten mielenterveysosaamista kouluissa.

”Ilman Pidä Huolta -kampanjaa, ilman kaikkia näitä lukuisia artisteja ja S-ryhmän ja Lähi-Tapiolan merkittävää tukea,emme pystyisi pitämään auttamisen määrää nykyisellä tasolla emmekä mahdollistamaan näin suuren vapaaehtoisjoukon mukaan tuloa”, sanoo Satu Raappana, Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja.

”Myös Sekasin Kollektiivin eri organisaatiot ovat nyt lähteneet mukaan entistä suuremmin ja valtakunnallisesti, joten saamme parhaimmillaan satoja uusia vapaaehtoisia päivystämään. Tarve päivystäjille on suuri, joten on erittäin ilahduttavaa nähdä näin paljon kiinnostusta tulla mukaan.”

Sekasin-chatin rakenteita on pystytty vahvistamaan viime syksyn Pidä huolta -kampanjan tuoton avulla ja ensimmäiset uudet työntekijät ovat voineet aloittaa työnsä. Uudet työntekijät pitävät vapaaehtoisverkoston lankoja käsissään joka puolella Suomea.

”Pidämme erityisen tärkeänä sitä, että toimintaan mukaan tulo on mahdollista kaikkialta Suomesta. Näin varmistamme alueellisen osaamisen mukana olon chatissa sekä vapaaehtoistyöhön mukaan tulon kaikkialla”, kertoo Raappana.

”Viikonloppuisin jo jonottomiakin hetkiä.”

Kampanjan keräämien varojen konkreettiset vaikutukset näkyvät Sekasin-chatissä siinä, että joinain viikonloppuina on jo päästy todistamaan jonottomiakin hetkiä. Silti keskimääräinen vastausprosentti on vain 18 prosenttia, joten vielä on paljon tekemistä, että rakenteelliset panostukset, niin resursseihin kuin tekniikkaankin, näyttävät tehonsa.

Koordinaattorien rekrytointi, panostaminen uusiin teknisiin ratkaisuihin ja uusien vapaaehtoisten kouluttaminen helpottavat pitkällä tähtäimellä avun saantia koko Suomessa. Sekasin-chatin hyvä puoli on ollut alusta saakka se, että nuori voi ottaa yhteyttä mistä päin Suomea hyvänsä ja myös mukaantulo toimintaan on mahdollista läpi Suomen niin organisaatioille kuin yksittäisille vapaaehtoisille.

Hyvän mielenterveyden eväitä yläkoululaisille

MIELI ry on jo 20 vuoden ajan kouluttanut nuorten kanssa työtä tekeviä vahvistamaan nuorten mielenterveyttä, ja Pidä huolta -tuotoilla laajennetaan tätäkin työtä.

”Olemme jo saaneet palkattua ensimmäiset kaksi uutta työntekijää: asiantuntijan, joka kouluttaa ja tuottaa sisältöjä sekä koordinaattorin, jonka tehtävänä on varmistaa, että koulutuksia voidaan järjestää laajasti ympäri Suomea”, kertoo MIELI ry:n lasten ja nuorten mielenterveyden edistävän työn päällikkö Anniina Pesonen:

”Lisäksi jo tänä keväänä 350 yläkouluikäisen ikäisen kanssa työskentelevää aikuista saa koulutusta ja vahvistusta mielenterveysosaamiseen. Näiden aikuisten kautta jopa 4500 nuorta saa oppia mielenterveyttä tukevia taitoja. "

Lisätietoa:

Sekasin Kollektiivi
Toiminnanjohtaja, Satu Raappana, 040 840 6681
satu.raappana@sekasin.fi, www.sekasin.fi

MIELI ry:n markkinointiviestintä
Jutta Kajander, 0408014429, jutta.kajander@mieli.fi

Pidä huolta -kampanjassa mukana olleet artistit

Aksel Kankaanranta, ANI, Anna Puu, Antti Ketonen, Antti Tuisku, ARTEM, BEHM, Benjamin Peltonen, BESS, Chisu, costee, Disco, eetu, Elastinen, Ellinoora & Samuli Sirviö, Ellis, EME, Erika Vikman, Erin, Etta, F, Figaro, Gasellit, Haloo Helsinki!, Happoradio, Hassan Maikal, Helena Routa, Heviteemu, Ida Paul & Kalle Lindroth, Ilkka Alanko, ILON, Ilta, Janna, Janne Halmkrona, Janne Joutsenniemi, Jenni Vartianen, Jesse Kaikuranta, JVG, Kasmir, Kauriinmetsästäjät, Konsta Hietanen, KUUMAA, Käärijä, Laura Närhi, Lauri Tähkä, Leo Stillman, Lukas Leon, Maija Vilkkumaa, Mikael Gabriel, Mikko Harju, Mouhous, Ollie, Paleface, Pamela, Paul Elias, Pihlaja, Ressu Redford, Robin Packalen, Samu Haber, SANNI, Sara Siipola, Signmark, SINI YASEMIN, Tactic L, Tero Vesterinen, Titta, Tomi Saario, Tuure Boelius, Tuure Kilpeläinen, Uniikki, Vesala, Vesta, Vihtori Maijanen, VIIVI, Vilma Alina, william, Yläkerta, Yona, Younghearted

KUVA: Mika Pakarinen

Sekasin-chat on valtakunnallinen laajasti avoinna oleva (ma-pe 9-24, la-su 15-24) 12-29 -vuotiaille tarkoitettu keskustelupalvelu, joka tukee mielen hyvinvointia ja mielenterveyden ongelmista selviytymistä. Palvelu on ilmainen, anonyymi ja luottamuksellinen. Diagnooseja tai lähetteitä ei tarvita - nuoren oma arvio avun tarpeesta riittää. Sekasin-chattia koordinoi Sekasin Kollektiivi, joka on lukuisten toimijoiden yhteenliittymä, jonka yhteinen missio on, ettei kukaan nuori jää pahan olonsa kanssa yksin. Tuemme nuoria verkossa eri tavoin, kehitämme jatkuvasti olemassa olevia tukimuotoja ja kokeilemme uusia. Kohtaamme nuoria Sekasin-chatissa, ryhmä-chatissa ja Discord-yhteisössä. Toiminnassa on mukana sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisten lisäksi suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaa MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto sekä SOS-Lapsikylä. www.sekasin.fi

Toivon Kärki ry. on voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyysyhdistys, joka perustettiin keväällä 2020 Lauri Tähkän ja Timo Kiiskisen ideoiman Uuden edessä -hyväntekeväisyyskappaleen ympärille.

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.