Suomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPR

Vapaaehtoistoiminta poikkeuksellisen suuressa roolissa Lapin tulvavarautumisessa – auttajia riittää myös tilanteen edetessä

Vapaaehtoistoiminta on ollut entistä suuremmassa roolissa Lapissa etenevien tulvien aikana. Punaisen Ristin koordinoiman Vapaaehtoisen pelastuspalvelun vapaaehtoiset ovat muun muassa suojanneet ikäihmisten koteja Rovaseudulla. Apua ollaan valmiina antamaan tulvien edetessä myös muualla Lapissa.

Vapaaehtoisen pelastuspalvelun jäsenjärjestöjen vapaaehtoiset ovat suojanneet taloja tulvilta Rovaniemellä. Kaikkiaan vapaaehtoiset ovat tehneet noin 1000 työtuntia. Kuva: Kaisa Sirén / Suomen Punainen Risti

Punaisen Ristin koordinoiman Vapaaehtoisen pelastuspalvelun vapaaehtoiset ovat tehneet viimeisen viikon ajan töitä aamusta iltaan suojatakseen ikäihmisten kodit Lapissa eteneviltä tulvilta. Työtä viranomaisten kanssa on tehty pelastuslaitoksen tukena varautumisvaiheen alusta asti.

– Vapaaehtoisten rooli on ollut merkittävästi suurempi kuin aiempina vuosina. Aiemmin olemme varautuneet auttamaan tulvissa lähinnä Kittilässä, mutta nyt vapaaehtoisia on tulvien laajuuden vuoksi tarvittu myös Rovaseudulla, sanoo Punaisen Ristin Lapin piirin valmiuspäällikkö Annikki von Pandy.

Vapaaehtoiset ovat muun muassa suojanneet tulva-alueen taloja, valvoneet tulvamuurin pitävyyttä ja auttaneet liikenteenohjauksessa. Kaikkiaan vapaaehtoiset ovat tehneet tulvatuhojen ehkäisemiseksi noin 1000 työtuntia.

Valmiina auttamaan myös Meri-Lapissa, Ivalossa ja Kittilässä

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on valmiina tukemaan viranomaisia myös muualla Lapissa. Von Pandy arvioi, että vapaaehtoisresurssit riittävät myös tulvatilanteen jatkuessa.

– Kittilässä meillä on hälytysvalmiudessa noin 50 koulutettua vapaaehtoista, Ivalossa 40 ja Meri-Lapissa 60. Voimme myös tarvittaessa siirtää resursseja alueelta toiselle, jos niin viranomaisten kanssa sovitaan. Niissä tehtävissä, joihin viranomainen mahdollisesti pyytää apua, valmius on hyvä.

Rovaseudulta käynnistyneessä auttamisoperaatiossa on ollut mukana väkeä lähes kaikista Rovaseudulla toimivista Vapaaehtoisen pelastuspalvelun jäsenjärjestöistä. Vapaaehtoistoimintaan on tullut mukaan myös kymmeniä uusia ihmisiä. Auttamiseen ovat aktivoituneet myös paikalliset oppilaitokset, urheiluseurat ja yritykset.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu eli Vapepa on 53 jäsenjärjestön muodostama verkosto, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät tukevat viranomaisia paljon auttajia vaativissa tehtävissä. Verkoston toimintaa koordinoi Suomen Punainen Risti. Lisätietoja: www.vapepa.fi.

- Valmiuspäällikkö Annikki von Pandy, Punaisen Ristin Lapin piiri, p. 0400 391 868

- Toiminnanjohtaja Juha Nevalainen, Punaisen Ristin Lapin piiri, p. 0400 397 910

- Viestinnän asiantuntija Sari Häkkinen, Punaisen Ristin keskustoimisto, p. 040 581 0346

This Christmas, young people’s families will need special support – youth shelters will provide help both online and in person21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

The coronavirus pandemic has widened the well-being gap amongst young people and families. While some people enjoy spending more time together, others experience conflicts. As the pandemic continues over the holidays, it is important for families to receive support quickly and effortlessly. The Red Cross youth shelters will be on call throughout Christmas, and help will be available both online and face-to-face.

Denna jul behöver ungas familjer speciellt stöd – De ungas skyddhus hjälper till på nätet och ansikte mot ansikte21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Coronatiden har ökat välfärdsskillnader hos ungdomar och familjer. Andra njuter av att ha mer tid med familjen, hos andra har den spänt relationerna. Då coronasituationen fortsätter över helgdagarna är det viktigt att familjerna får stöd snabbt och lätt. Röda korsets De ungas skyddshus dejourerar hela julen och man kan söka hjälp både personligen och på nätet.

Tänä jouluna nuorten perheet tarvitsevat erityistä tukea – Nuorten turvatalot auttavat verkossa ja kasvokkain21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Korona-aika on kasvattanut nuorten ja perheiden hyvinvointieroja. Toiset nauttivat lisääntyneestä perheajasta, toisilla se on kiristänyt välejä. Koronatilanteen jatkuessa yli juhlapyhien on tärkeää, että perheet saavat tukea nopeasti ja helposti. Punaisen Ristin Nuorten turvatalot päivystävät läpi joulun, ja apua voi hakea sekä kasvokkain että verkosta.