Vapauden tuli – Naiset, jotka mullistivat modernin ajattelun

Simone de Beauvoir, Hannah Arendt, Simone Weil ja Ayn Rand. Wolfram Eilenbergerin kirja VAPAUDEN TULI – Filosofian pelastus synkkinä aikoina 1933–1943 on kertomus 1900-luvun vaikutusvaltaisimpien naisfilosofien ajattelusta ja elämästä.

Viime vuosisadan synkimpinä hetkinä he tulkitsivat radikaalisti uudella tavalla yksilön ja yhteiskunnan, vapauden ja orjuuden sekä ihmisen ja Jumalan välisiä suhteita.

Filosofien tiet veivät Stalinin Neuvostoliitosta Hollywoodiin, Hitlerin Saksasta ja miehitetystä Pariisista New Yorkiin.

Wolfram Eilenbergerin syvällinen ja ilmeikäs proosa saa ajattelijoiden kirjoitukset ja heidän dramaattiset elämänkohtalonsa valottamaan toisiaan.

Teoksen suomennos on Tommi Uschanovin.

Wolfram Eilenberger (s. 1972) on saksalainen filosofi. Hän on väitellyt tohtoriksi Zürichissä vuonna 2008 Mihail Bahtinin kulttuurifilosofiasta. Häneltä on aiemmin julkaistu suomeksi teokset Taikurien aika – Filosofian suuri vuosikymmen 1919–1929 (2019), Minun kolmikieliset kaksoseni (2013) ja Minun suomalainen vaimoni (2011).

Kuva Annette Hausschild

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.